Co zrobić gdy dziecku wpadnie cos do oka

Co zrobić gdy dziecku wpadnie coś do oka?

babyboom - specjalista Tipy.pl
Ziarenko piasku czy muszka, choć tak niewielkie, mogą narobić sporo kłopotu, gdy dostaną się pod powiekę...! Gałka oczna (a dokładnie jej przednia część, tzw. rogówka) ma bardzo dużo zakończeń nerwowych. To powoduje, że jest wrażliwa na dotyk. Gdy w oku znajdzie się ciało obce, choćby najdrobniejszych rozmiarów, będzie odczuwane jako znacznie większe. Stąd zniecierpliwienie i płacz poszkodowanego malucha. Jak wtedy mu pomóc?
1
Zasady postępowania

Nie pozwól, by dziecko tarło oko. Odruchowo będzie próbowało to robić. Ale w ten sposób drobinki mogą dostać się głębiej do błony śluzowej oka i uszkodzić rogówkę, powodując stan zapalny.

Umyj ręce wodą i mydłem, zanim dotkniesz do oka malucha. Złap za rzęsy górnej powieki, odchyl ją i pociągnij ku dolnej. Ułatwi to spływanie łez, które mogą wypłukać ciało obce. Użyj gazika lub chusteczki ale tylko w przypadku, gdy ciało obce znajduje się pod dolną powieką.
2
Przepłucz oko roztworem

Odciągnij ją łagodnie i wilgotnym rogiem staraj się wysunąć drobinkę na zewnątrz. Przepłucz oko obficie roztworem soli fizjologicznej lub przegotowaną, wystudzoną do temperatury pokojowej, czystą wodą. Zrób to także, gdy udało ci się usunąć paproch gazikiem lub chusteczką. Stosując wodę, napełnij nią kieliszek lub szklankę. Następnie zbliż naczynie do oka, tak by szczelnie przylegało. Poproś dziecko, by energicznie zamykało i otwierało powiekę.

Zgłoś się z dzieckiem do lekarza, jeśli: powyższe zabiegi nie przyniosą rezultatu, po usunięciu ciała obcego z oka maluch będzie skarżył się na jakiekolwiek dolegliwości (pieczenie, kłucie, ból), zauważysz niepokojące objawy (zaczerwienienie spojówki, ropną wydzielinę w kąciku).
3
Tego unikaj! Nie dotykaj oka nieumytymi palcami (ryzyko wprowadzenia chorobotwórczych drobnoustrojów)

Nie używaj patyczków higienicznych z włóknami bawełny, gdyż łatwo wprowadzić do oka mikroskopijne włoski, które dodatkowo podrażniają spojówkę, a trudno je dostrzec i usunąć.
4
Akcja ratunkowa

Jak postępować, gdy w oku utkwi duże ciało obce (np. gwóźdź)?  Nie wyciągaj z oka wbitego przedmiotu! Pełni on rolę „korka” zabezpieczającego przed krwawieniem.

Wezwij pogotowie, dzwoniąc pod nr 999 lub 112. Zabezpiecz przedmiot, aby nie wypadł z rany. Weź 2 jałowe bandaże. Bez rozwijania przyłóż je z obu stron przedmiotu i przymocuj do skóry plastrami. Zdrowe oko zasłoń gazikiem, by ograniczyć ruchy gałek. Uspokajając dziecko, czekaj na lekarza.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

pacjent
05.07.2015
Thx prawie działa w 50%
pacjent
05.07.2015
Thx prawie działa w 50%