noworodek w kąpieli

Jak wykąpać noworodka bez płaczu?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Rodzice nowo narodzonego smyka na początku miewają dużo wątpliwości, jeśli chodzi o to, jak należy go myć. Zastanawiają się, które kosmetyki są dla niego najlepsze, po jakim czasie powinno się wyjąć dziecko z wody, co zrobić, gdy płacze w wanience itd. Podpowiemy ci, jakich zasad przestrzegać, myjąc niemowlę i co zrobić, by maleństwo polubiło ten wieczorny rytuał. Przeczytaj poniższy alfabet, a kąpiel będzie dla malca czystą przyjemnością.
1
A jak akcesoria kąpielowe

W przypadku noworodka przyda się wyprofilowany materacyk z gąbki oraz antypoślizgowy fotelik do wanienki. Starszemu smykowi łatwiej umyjesz główkę, jeśli użyjesz ronda lub osłonki do mycia włosów, dzięki którym woda i piana nie wlewają się do oczu. Na początku pomocny jest też termometr do mierzenia temperatury wody (później wystarczy, że zanurzysz w niej łokieć).
2
B jak bezpieczeństwo malucha

Niemowlę nie czuje się komfortowo, jeśli traci oparcie, dlatego wkładając je do wanienki, podtrzymuj jedną dłonią jego szyję i barki, a drugą pośladki. Cały czas patrz na swojego smyka i przemawiaj do niego czule, żeby czuł się bezpieczny.

Ważne jest też, by wanienka stała stabilnie i wysoko, dlatego dobrze jest umieścić ją w specjalnym stelażu. Gdy nie będziesz się musiała za bardzo schylać do dziecka, by je podtrzymać, ryzyko, że wyśliźnie ci się z rąk, będzie o wiele mniejsze.
3
C jak czas trwania kąpieli

Zbyt długie przebywanie malca w ciepłej wodzie może doprowadzić do wysuszenia jego naskórka. Żeby nie zmywać naturalnej warstwy lipidowej, najlepiej kąpać dziec ko krótko, maksymalnie przez 10 minut.
4
D jak duża wanna

Około 8.-10. miesiąca życia szkraba, kiedy potrafi on już pewnie siedzieć, pora zmienić małą wanienkę na dużą wannę. Początkowo malec może się w niej czuć niezbyt pewnie, więc warto mu stworzyć warunki, które ułatwią oswojenie się z nową sytuacją.

Pomogą w tym ciekawe zabawki, np. naczynia do przelewania wody czy nakręcane łódeczki. Dobrym pomysłem jest położenie na dnie wanny maty antypoślizgowej (patrz M jak mata).

W wannie nie powinno być dużo wody – wystarczy tyle, żeby sięgała siedzącemu brzdącowi do pępka (jednak nawet wtedy nie spuszczaj go z oka, bo w każdej chwili może stracić równowagę).
5
E jak emolienty

Dzieci, które cierpią na atopowe zapalenie skóry, mają alergię na kosmetyki lub których skóra jest wrażliwa i wysuszona, dobrze jest myć tzw. emolientami. To preparaty pielęgnujące i nawilżające suchą oraz podrażnioną skórę – łagodzą świąd i pomagają leczyć stany zapalne. Są przy tym bezpieczne dla niemowląt i młodszych dzieci, można je u nich stosować przez dłuższy czas.
6
G jak gąbka albo myjka

Niemowlę najlepiej myć ręką lub frotową myjką (można ją prać), a nie gąbką. Ta ostatnia szybko staje się bowiem siedliskiem bakterii oraz grzybów, które mogą zaszkodzić wrażliwej skórze dziecka.
7
H jak hipoalergiczne mydło

Do odkażania pępka i oczyszczania odparzonej pupy maluszka możesz używać mydełek, ale tylko tych przeznaczonych dla dzieci (są hipoalergiczne i delikatniejsze niż zwykłe). Nie zawierają barwników ani innych substancji mogących wywołać uczulenie. Do codziennej kąpieli całego ciała smyka o wiele lepsze są jednak płyny i żele.
8
K jak kąpiel z rodzicami

Gdy szkrab źle reaguje na kontakt z wodą, spróbuj wejść razem z nim do wanny. Następnie posadź niemowlę na swoich udach i powoli polewaj je ciepłą wodą. Gdy stwierdzisz, że brzdąc czuje się już bezpiecznie, posadź go przed sobą i zacznij myć.

Wspólna kąpiel może pomóc polubić wieczorny rytuał starszemu maluchowi. Jeśli dziecko zobaczy, że dla rodziców przebywanie w wodzie jest po prostu dobrą zabawą, prawdopodobnie chętnie będzie ich naśladować.
9
L jak lecznicze kąpiele

Pluskanie się w wannie może być nie tylko przyjemnością, ale też bardzo skutecznym sposobem na różne dolegliwości szkraba. Gdy jest przeziębiony, do wody dodaj np. napar z tymianku, a jeśli wysoko gorączkuje, przygotuj mu letnią kąpiel. Woda z dodatkiem krochmalu koi podrażnienia skóry, a na potówki pomaga roztwór nadmanganianu potasu.
10
Ł jak łagodny szampon

Brzdącowi, który skończył już 1. miesiąc życia, możesz zacząć myć główkę szamponem dla dzieci. Wybierz taki, który nie będzie szczypał maleństwa w oczy (formuła „no more tears”). Wygodną opcją są kosmetyki typu 2 w 1, czyli preparaty do mycia zarówno ciała, jak i włosków smyka.
11
M jak mata antypoślizgowa

W wannie maluch może łatwo się przewrócić, dlatego na jej dno warto położyć antypoślizgową gumową matę z przyssawkami. Pamiętaj, że trzeba ją regularnie czyścić, bo w jej zagłębieniach gromadzi się osad z mydła i innych kosmetyków.
12
N jak niemowlęca wanienka

Może być najprostsza, klasyczna. Nie wydasz na nią wiele, a wbrew pozorom może ci długo służyć. Jeśli jednak obawiasz się kąpać noworodka, wypróbuj specjalny leżaczek wkładany do wanienki.

Jego zaletą jest to, że myjąc smyka, masz dwie wolne ręce, poza tym nie musisz się martwić o bezpieczeństwo maleństwa. Niestety – gdy dziecko znajduje się w takim leżaczku, dostęp do jego plecków jest trochę utrudniony.
13
O jak oswajanie z wodą

Niektóre dzieci bardzo boją się wody, co sprawia, że kąpiel w wannie jest dla nich przykrym przeżyciem. Jedynym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest oswajanie szkraba z wodą. Jak to zrobić? Na początek rozłóż w pokoju folię, postaw na niej miskę pełną wody i pozwól dziecku trochę pochlapać. Możecie też wrzucić do miski plastikową lalkę i umyć ją.

Skuteczną metodą na przyzwyczajenie dziecka do kąpieli jest wkładanie go do wanienki owiniętego pieluszką tetrową. Gdy smyk znajdzie się już wodzie, powoli zdejmij pieluchę i rozłóż ją na dnie wanny. Jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań, dobrze jest również jak najwcześniej zabrać szkraba na basen (możesz to zrobić już po ukończeniu przez twoje dziecko 3. miesiąca życia).
14
P jak pora kąpieli

Dzieci potrzebują stałego planu dnia, a kąpiel jest jego ważnym elementem. Postaraj się zatem myć smyka codziennie o stałej porze. Powinien być wtedy najedzony i trochę wyciszony – jeśli włożysz go do wanny bezpośrednio po intensywnej zabawie, może protestować. Planuj kąpiel mniej więcej godzinę po ostatnim posiłku i na godzinę przed snem.
15
R jak ręcznik z kapturkiem

Mokry maluszek wyjęty z wody bardzo szybko traci ciepło, dlatego po kąpieli jak najszybciej zawiń go w gruby ręcznik. Dobry będzie taki z kapturkiem, który narzucisz brzdącowi na umytą główkę.
16
S jak sposoby na buntownika

Jeśli twoje dziecko nie przepada za kąpielą, a powodem jego niechęci nie jest strach przed wodą, pozostaje ci odwracać jego uwagę od tej czynności. Gdy będzie się dobrze bawiło, zapomni, że nie lubi być w wannie.

Zainteresuj je zabawkami wrzuconymi do wody (patrz Z jak zabawki), zrób mu śmieszną fryzurę, gdy będzie miało na głowie pianę i pokaż mu ją w lusterku. Poproś też o pomoc tatę smyka – miny w jego wykonaniu powinny rozbroić malucha. Dobrym pomysłem jest też puszczanie w łazience baniek mydlanych.
17
T jak temperatura

W miejscu, gdzie będziesz kąpać dziec ko, temperatura powietrza powinna wynosić 23-24°C. Zanim włożysz je do wanienki lub wanny, sprawdź, czy woda jest wystarczająco ciepła: za optymalną temperaturę uznaje się 37-38°C (ale każde dziecko jest inne – twój smyk może lubić nieco chłodniejszą lub trochę cieplejszą kąpiel, więc bądź elastyczna).
18
W jak wiaderko do kąpieli

Poleca się je dla noworodków, które w takim wiaderku mogą się poczuć jak w brzuchu u mamy (sprzyja temu ograniczona przestrzeń). Maluch jest bezpieczny, bo ma oparcie z każdej strony i jest mu ciepło – z wody wystaje tylko główka. Mycie smyka w wiaderku wymaga jednak wprawy.
19
Z jak zabawki do wody

Jeśli chcesz, żeby dla twojego dziecka kąpiel była przyjemnością, pozwól mu bawić się w wannie. Na pewno ucieszą je puzzle, które przyczepia się do kafelków, pryskające wodą ośmiorniczki, gumowe kaczuszki i autka oraz zwykłe plastikowe kubeczki, które można napełniać wodą.
20
Ż jak żele oraz płyny do mycia

Do mycia malca używaj wyłącznie kosmetyków dla dzieci. Większość z nich jest hypoalergiczna, nie zawiera szkodliwych konserwantów ani barwników. Mają za to w swoim składzie substancje, które nawilżają, natłuszczają i pielęgnują skórę niemowlęcia. Niektóre z nich zmiękczają wodę i działają relaksująco.
Strona 1 z 7

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane