Jak dbać o pierwsze ząbki dziecka?

babyboom - specjalista Tipy.pl
Dentyści zalecają, aby dbanie o higienę jamy ustnej u dziecka rozpocząć jeszcze przed... pojawieniem się pierwszego zęba. Dzięki temu uniknie ono próchnicy, która bywa przyczyną chorób. Na próchnicę zębów cierpi aż 80 proc. polskich pięciolatków i 92 proc. nastolatków. To najczęstsza choroba jamy ustnej. Uważa się, że za jej rozwój odpowiedzialna jest bakteria streptococcus mutans, przenoszona poprzez ślinę i węglowodany.
1
Słodkie przekąski do kosza

Przyczyną próchnicy jest nie tyle duża ilość węglowodanów, co ich częste przyjmowanie, lepka konsystencja pokarmu (dłużej utrzymuje się na zębach) oraz wydłużony czas jego oddziaływania na szkliwo. Najbardziej niekorzystny wpływ ma podjadanie oraz popijanie słodzonych napojów między posiłkami.
2
Kiedy do dentysty?

Nie zwlekajmy zbyt długo z wizytą u stomatologa. Do dentysty chodzimy nie tylko leczyć zęby, ale przede wszystkim, aby zapobiegać ich chorobom. Pierwsza wizyta powinna mieć miejsce jeszcze przed pierwszymi urodzinami dziecka, a najlepiej po wyrżnięciu się pierwszych zębów. Stomatolog sprawdzi stan jamy ustnej dziecka, udzieli wskazówek dotyczących higieny i zaproponuje odpowiednią profilaktykę.
3
Pierwsze do mycia

Specjaliści zalecają, aby dbanie o higienę jamy ustnej u dziecka rozpocząć jeszcze przed pojawieniem się pierwszego zęba. Bezzębne dziąsła niemowlęcia należy przemywać przynajmniej dwa razy dziennie i koniecznie po karmieniu nocnym, zwilżoną w letniej przegotowanej wodzie lub naparze z rumianku i nawiniętą na palec gazą wyjałowioną. Pierwsze zęby mleczne czyścimy (także dwa razy dziennie) samą wodą i miekką dziecięcą szczoteczką o małej zaokrąglonej główce. Dziąsła i język oczyszczamy gazikiem.
4
O mleczaki trzeba dbać, bo...

To fundament budujący mocne zęby stałe – próchnica z mleczaków zapewne przeniesie się na uzębienie stałe. Zbyt wczesne ubytki, a nieleczona próchnica zawsze doprowadza do utraty zębów, mogą być przyczyną powstawania wad zgryzu. Są niezbędne do rozpoczęcia nauki mowy.

Powiązane porady

sposób na owsiki
czkawka
Różyczka

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane