ból wątroby

Jak dbać o wątrobę i woreczek żółciowy?
interion - specjalista Tipy.pl

Źle pracująca wątroba może dawać o sobie znać złym samopoczuciem i zmęczeniem. Kiedy indziej może wywoływać bóle brzucha, nudności i wymioty, brak apetytu, zmiany skórne. Najczęstszą dolegliwością pęcherzyka żółciowego są złogi i kamienie. Mogą wywoływać ból w prawym podżebrzu, często promieniujący do łopatki, zwykle po ciężko strawnym posiłku. Zazwyczaj towarzyszą temu nudności i wymioty. O tym, jak pracuje wątroba, świadczą m.in. próby wątrobowe – badanie warto robić raz na rok. Co dwa lata warto wykonać USG jamy brzusznej, w tym wątroby i woreczka żółciowego. Ale jak dbać i wątrobę i woreczek żółciowy na co dzień?

1

Dla zdrowej wątroby Trzeba ograniczyć spożycie tłustych, smażonych, wzdymających i ostrych potraw, majonezów, żółtek jaj, czosnku. Niewskazana jest mocna herbata i kawa, napoje gazowane. Nie wolno nadużywać alkoholu, także niskoprocentowego.

2

Pomagają ziółka. Polecane są rumianek i szałwia (działają przeciwzapalnie), dziurawiec i mięta (pobudzają wydzielanie żółci). Pracę wątroby wspomagają leki bez recepty (np. Raphacholin, Sylimarol, Hepatil).

3

Nie należy się objadać. W ciągu dnia dobrze jest zjadać 4-5 mniejszych posiłków. Ostatni powinien być spożyty co najmniej na 2 godziny przed snem.

4

Zagrożeniem są wirusy wywołujące stany zapalne wątroby. Wirus typu A dostaje się do organizmu drogą pokarmową, typu B i C z zakażoną krwią i innymi płynami ustrojowymi. Przeciw wirusom typu A i B są szczepienia. Niestety, nie ma szczepionki przeciw wirusowi C.

5

Dla zdrowia woreczka żółciowego Podobnie jak wątrobę, obciążają go potrawy tłuste, zwłaszcza smażone. Problem zaczyna się, gdy pojawiają się w nim złogi i kamienie. W takiej sytuacji: Niezbędne jest ograniczenie spożycia tłuszczu. Dozwolone są małe ilości świeżego masła, niskoprocentowej śmietanki, oliwa z oliwek.

6

Należy także unikać jedzenia agrestu, fig, porzeczek, śliwek, nieobranych jabłek i gruszek, żurawiny, migdałów, orzechów.

7

Nie wolno jeść produktów wzdymających, np. kapusty, cebuli, czosnku, kwaszonych ogórków, grzybów, nasion roślin strączkowych.

8

Trzeba zrezygnować ze świeżego pieczywa, żółtek jaj, tłustych produktów mlecznych, czekolady, kakao, napojów gazowanych. A także solonych, wędzonych i tłustych mięs i ryb, podrobów, gęsi, kaczek, marynat, konserw, zupek w proszku itp.

9

Nie wolno stosować przypraw: pieprzu, mielonej papryki, octu, musztardy, gałki muszkatołowej, curry, imbiru oraz używek: mocnej kawy i herbaty, alkoholu. W razie zaostrzeń objawów stosuje się ostry reżim dietetyczny – spożywa się głównie papki ryżowe, kleiki, soki i galaretki.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane