spacer z dziećmi

Niemowlak nie lubi spacerów - co robić?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Chodzenie z niemowlakiem na spacery niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla małego szkraba, jak i dla ciebie. Co jednak począć, gdy kilkumiesięczny maluszek nie chce wychodzić na takie przechadzki? Twoja pociecha dostaje histerii, gdy tylko zaczynasz ją ubierać na dwór i krzyczy tak głośno, że słychać ją na całej klatce…Płacze też, kiedy jesteście już na dworze. Wyjmowanie malucha z wózka i branie go na ręce pomaga tylko na chwilę, bo kiedy znów odkładasz go na jego miejsce, sytuacja się powtarza. Nic dziwnego, że jesteś tym wszystkim zmęczona i zestresowana, a na spacery z dzieckiem wybierasz się coraz rzadziej. A przecież wiesz, że maluszek powinien codziennie przebywać na dworze. Co robić?
1
Twój plan działania

Wiele mam zaczyna borykać się ze „spacerowym” protestem malucha właśnie mniej więcej po ukończeniu przez niego 5-6 miesięcy. Jest kilka możliwych powodów takiego zachowania, jednak nie są one regułą. Czasami to sprawa bardzo indywidualna i tylko dokładna obserwacja dziecka oraz szukanie własnych rozwiązań pomagają przetrwać kryzys.

Niemowlę w tym wieku jest już bardzo ciekawe świata, zazwyczaj także zwiększa się jego potrzeba ruchu. Zaczyna też powoli kojarzyć znaczenie i siłę własnego protestu. To dobrze, że dziecko płaczem informuje nas, że coś mu nie pasuje – warto zawsze znaleźć przyczynę jego niezadowolenia.

To może być niewygoda fizyczna lub emocjonalna – na tym etapie rozwoju płacz zawsze jest sygnałem, że dzieje się coś niedobrego. Pięciomiesięczny niemowlak zaczyna także odczuwać swoją odrębność. Może nie podobać mu się krępowanie ruchów dodatkowym ubraniem czy „upakowanie” w wózku.

Mimo to nie należy się poddawać się i zostawać z dzieckiem w domu. Spacer jest ważny nie tylko dla zdrowia malucha, ale także dla jego rozwoju. Oto kilka kroków, które pozwolą nam zmienić zachowanie niemowlaka przed wyjściem na dwór i w trakcie przechadzki.
2
Wykluczmy podstawowe niewygody malca

Zwróćmy uwagę, co może doprowadzać dziecko do płaczu. Sprawdźmy, czy ubranko za bardzo nie krępuje ruchów brzdąca. Może jest za ciasno zapięte albo maluch po prostu z niego wyrósł? Przed spacerem zawsze zorientujmy się, czy pieluszka nie jest mokra – to właśnie ona może doprowadzać malucha do łez.

Często niemowlę płacze także dlatego, że jest mu za gorąco. Dlatego lepiej będzie, jeśli mama najpierw sama się ubierze, a potem dziecko – wtedy nie będzie ono czekało na wyjście zbyt długo i się nie zgrzeje.

Inny powód to głód lub potrzeba odbicia powietrza połkniętego w czasie jedzenia – jeśli smyk dopiero co został nakarmiony. Zdarza się też, że niemowlak marudzi z powodu zmęczenia i nadmiaru bodźców. Gdy widzimy u niego oznaki senności, warto przeczekać kilka minut płaczu. W takiej sytuacji maluch zazwyczaj po chwili zasypia.

U niemowląt w tym wieku wykształca się też postawa wyczekiwania – zaczynają rozumieć, co oznaczają przygotowania do spaceru. Jeśli jednak muszą czekać zbyt długo na wyjście, mogą zacząć płakać.

Może także zdarzyć się, że szkrab znudził się wiecznie tą samą trasą przez park. Zmiana drogi może na tyle zaciekawić malucha, że przestanie płakać. Jeśli po wyeliminowaniu tych przyczyn nie nastąpi poprawa, musimy dalej szukać powodów łez smyka.
3
Dziecko chce poznawać otoczenie

Dla 5-, 6-miesięcznego malucha fakt, że musi podróżować w gondoli w pozycji leżącej i nie widzi, co się dzieje na zewnątrz, może być nie do zniesienia. Aby rozwiązać ten problem, warto przesadzić maluszka do spacerówki.

W takim wózku smyk może obserwować, co się wokół niego dzieje. Dlatego czasami dopiero po usadzeniu dziecka przodem do kierunku jazdy jego protest się kończy.

Pamiętajmy jednak, że dopóki maluch samodzielnie nie siedzi, odpowiednia jest dla niego tylko taka spacerówka, w której może przyjmować pozycję półleżącą. Niektóre dzieci czują się także zadowolone, gdy wkładamy je do wózka dopiero po wyjściu na spacer.
4
Co chcemy zyskać dzięki spacerom?

Odpowiedzmy sobie szczerze na pytanie: czy zależy nam, by maluch przesypiał spacery, czy wolimy, aby skorzystał z możliwości poznawania otoczenia.

Do tej pory sprawa była prosta – dziecko włożone do wózka prawie natychmiast zasypiało. Teraz jednak niemowlę stało się bardziej ciekawe świata, dlatego musimy zadbać o to, by spacer był dla malca czymś bardziej atrakcyjnym niż wcześniej. Od tego, jakiej odpowiedzi udzielimy na to pytanie, zależy kolejny krok.
5
Przyjrzyjmy się naszym oczekiwaniom

Jeżeli chcemy, aby dziecko przespało spacer, dostosujmy godzinę wyjścia do pory snu. Półroczne niemowlę ma już dłuższe okresy aktywności, dlatego gdy akurat przypada jej czas, bierne przebywanie w wózku może je drażnić.

Jeśli więc zależy nam, by maluch był aktywny na spacerze, warto wyjąć go z wózka i pokazać mu coś interesującego, np. bawiące się dzieci. Jednak w trosce o własny kręgosłup nie należy wędrować przez park z dzieckiem na rękach i brzuchem zaangażowanym w pchanie wózka- zatrzymujemy się, wyjmujemy smyka i pokazujemy otoczenie.

Obserwujemy jego reakcję również wtedy, gdy maluch jedzie w wózku. Jeśli coś go zainteresuje, warto zatrzymać się i pozwolić brzdącowi dłużej poprzyglądać się obiektowi, którym zachwycił się na spacerze.

Gdy zignorujemy tę potrzebę, malec może płakać. To zupełnie normalna reakcja u 5-miesięcznego dziecka. Niemowlę podobnie zachowuje się, gdy zabieramy mu zabawkę.
6
Utrzymujmy kontakt z maluchem

Na dworze powinniśmy cały czas mówić do dziecka, opowiadając mu, co się wokół dzieje. Zbyt długo ignorowany maluch zareaguje płaczem. Warto także mieć przy sobie zabawkę, którą niemowlę lubi. Gdy będzie zmęczone nowymi wrażeniami, chętnie „zawiesi oko” na czymś, co jest mu dobrze znane.

To ci się przyda

Szukasz spacerówki dla dziecka i zastanawiasz się, jaki model wybrać – tradycyjny wózek czy nowoczesną parasolkę? Jeśli trasa waszych spacerów wiedzie zarówno przez asfaltowe, jak i wyboiste dróżki, najlepszy będzie wózek, który ma duże koła. Dobrze amortyzuje on wstrząsy. Natomiast na miejskich chodnikach świetnie sprawdzi się lekki wózek typu parasolka, który jest zwrotny, zajmuje mało miejsca i łatwo się składa.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane