jak schłodzić mieszkanie

Jak ochłodzić mieszkanie w upał?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Mieszkanie to nasz azyl. Pragniemy w nim nie tylko odpocząć po stresującym dniu, ale także schronić się przed upałem w lecie i mrozem w zimie. Kiedy na zewnątrz żar leje się z nieba, możemy walczyć z nim nie tylko decydując się na wentylator czy nawilżacz powietrza. W sukurs przyjdą nam przeróżne… triki, które nieco oszukają nasz umysł i sprawią, że - ni stąd, ni zowąd - poczujemy orzeźwiający powiew morskiej bryzy. Przykład? Latem warto zaprosić do wnętrza satynę (koniecznie w chłodnych odcieniach!), a pożegnać plusze i aksamity. Co jeszcze trzeba zrobić, by w swoim mieszkaniu poczuć się rześko nawet w najbardziej upalny dzień?
1
Zimno nawet pod stopami

Na czas upałów dobrze jest zwinąć wszystkie chodniki, a jeśli to tylko możliwe – także dywany. Chłód posadzki lub terakoty daje przyjemne ukojenie od samego rana!
2
Morskie skojarzenia

Gdy temperatura nie daje za wygraną, warto nieco... oszukać, i to samą siebie! Ponieważ woda kojarzy nam się z miłym orzeźwieniem, dobrze jest otoczyć się przedmiotami, przywodzącymi na myśl np. morze czy jezioro.

Figurki łódki, muszelki, kamyki – to sprawi, że poczujesz się, jak w czasie wypoczynku nad oceanem. Ukojenie może też przynieść duży plakat z widokiem na wodę (np. w formie okleiny, umieszczanej na... lodówce, cena ok. 120 zł).
3
Śliska faktura

W gorące lato pozbądź się ze swojego otoczenia wszelkich futer, wełen, pluszy, aksamitów (np. w postaci kap, powłoczek na poduszki, narzut czy koców). Zastąp je satyną, cienką bawełną, lnem lub jedwabiem. Są znacznie chłodniejsze i... przyjemniejsze w dotyku!
4
Dobre barwy

Uczucie rześkości mogą wprowadzić do wnętrza barwy – np. błękitna, turkusowa, miętowa. Ideałem byłoby przemalowanie jednej ze ścian na ten kolor (dzięki temu pomieszczenie wydałoby się też przestronniejsze). Niemożliwe? Zdecyduj się więc np. na pościel w tym kolorze.
5
Szmery i pluski

Choćby najmniejsza – ważne, żeby była! Mowa o fontannie pokojowej. Przepływająca przez nią woda odrobinę schłodzi otoczenie, a szmer wpłynie kojąco na nadwyrężone wysokimi temperaturami nerwy.
6
W całym domu...

...mogą unosić się rześkie aromaty, jeśli lekki roztwór „chłodzących” olejków (patrz rada nr 37) naniesiesz na firankę przy często otwieranym oknie (zwłaszcza tym, służącym do robienia przeciągów).
7
Minisadzawka

Nie możesz pozwolić sobie na fontannę pokojową, bo po prostu nie masz gdzie jej postawić? Zastąp ją zmrożoną w lodówce salaterką, do której wsypiesz kostki lodu, nalejesz zimnej wody i umieścisz w niej płatki kwiatów (najlepiej niebieskie).
8
Dwa w jednym

Właściciele mieszkań o południowej lub południowo-zachodniej wystawie powinni pomyśleć o założeniu klimatyzacji (urządzenie można zawiesić np. nad drzwiami, jest wtedy mniej widoczne) lub zakupie wydajnego wentylatora.

Może być to np. wentylator podsufitowy, połączony od razu z lampą. Nie dość, że wygląda bardzo oryginalnie, to jeszcze... nie zajmuje cennej przestrzeni w pomieszczeniu.
9
Udany tercet

Połączenie chłodzących: szkła, wody i koloru? Fioletowy wazon, ustawiony na linii wzroku, najlepiej przy... lustrze, które zwielokrotni jego odbicie. Możesz też sięgnąć po dodatki i naczynia w kolorze srebrnym – dają chłodny blask i przywodzą na myśl zimną w dotyku stal.
10
Jak konserwować

Większość moskitier (wraz z ramami) wymaga jedynie czyszczenia letnią wodą np. z płatkami mydlanymi lub resztką kostki mydła. Nie zaleca się stosowania żadnych agresywnie działających preparatów. Bardzo ważne jest natomiast, by zdejmować rolety na czas zimy. Wyczyszczone i wysuszone przechowuj w suchym miejscu. Dzięki temu zwiększysz ich żywotność i użyjesz ich jeszcze przez niejeden sezon.
11
Rześkie aromaty

Citronella, mięta, melisa – takie zapachy rozpylane w pomieszczeniu zadziałają odświeżająco. Możesz tez nanieść odrobinę eterycznego olejku na... wachlarz, którego używasz do schładzania ciała.
12
Przyjemna tafla

Kamień, glazura, szkło – oto, co powinno nas otaczać w gorące dni. Ich gładka, śliska powierzchnia nie przyjmuje szybko ciepła i nie oddaje go do otoczenia (tak, jak np. ciemne drewniane meble). Miło jest też dotknąć dłonią np. szklane kamyki umieszczone w salaterce.

Ciemne zasłony będą szybko się nagrzewać. Słońce osłabia tkaniny – pierz je w delikatnym programie! Zwykłe żarówki warto zastąpić energooszczędnymi.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

mały pokój
Styl żeglarski
kolory i wzory we wnętrzu

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

uneka
10.09.2017
markizy pionowe w oknach obnizaja proces nagrzewania sie mieszkania przez co nie ma w nich az tak wielkich upalow