Żelazko

Jak prasować?

PrzemekPrzemek - specjalista Tipy.pl
Temperaturę prasowania uzależniamy od rodzaju tkaniny. Należy zwrócić uwagę na zalecenia producenta, które są umieszczone na metce. Należy pamiętać, że częste prasowanie zmniejsza efektywność i walory tkanin nawet jeśli skrupulatnie przestrzegamy zaleceń odnośnie temperatury. Obecnie większość tkanin nie wymaga prasowania, wystarczy je jedynie umiejętnie wysuszyć.
1
Prasowanie
Dla lepszej orientacji poniżej podajemy jakiego rodzaju materiał, jakiej temperatury prasowania wymaga:

nylon, stylon, dederon 60 - 90°C
tkaniny wiskozowe 90 - 120°C
jedwab naturalny 90 - 120°C
jedwab sztuczny 90 - 120°C
wełna 120 - 150°C
bawełna 150 - 180°C
len 180 - 220°C

Należy pamiętać, aby regularnie oczyszczać żelazko z kurzu i innych zanieczyszczeń. W tym celu należy raz na jakiś czas przecierać jego spód (gdy jest zimne) rozcieńczonym octem a następnie wytrzeć delikatną szmatką do sucha.

Żelazko wyposażone w nawilżacz bardzo ułatwia prasowanie.
2
Jakie materiały w jaki sposób pracować?

* Tkaniny, dzianiny oraz wszelkie wyroby wełniane powinniśmy prasować po ich prawej stronie, przez wilgotną ściereczkę. Żelazko nie przesuwamy tylko delikatnie je przykładamy.

* Tkaniny na których widoczny jest kierunek włosa, prasuje się “z włosem”, a tkaniny skrojone ukośnie - w kierunku biegu nitek osnowy, co można łatwo sprawdzić lekko naciągając materiał (wzdłuż osnowy materiał nie naciąga się).

* Aksamit prasuje się w powietrzu, lekko naciągnięty, po wcześniejszym naparowaniu nad naczyniem z gorącą wodą, a jeszcze lepiej wówczas gdy jest trzymany nad parą podczas prasowania. Nie należy prasować go na desce.
3
Prasowanie
* Przy prasowaniu bardzo pomocna bywa folia aluminiowa. Jeśli chcemy uzyskać doskonałą gładkość po odwrotnej od prasowanej stronie tkaniny, wtedy na desce kładziemy płat folii aluminiowej i dopiero na niej odpowiedni fragment prasowanej odzieży.

* Jeżeli nie znamy mieszanki włókien z jakiej składa się prasowana tkanina należy zawsze najpierw zrobić próbę na małym odcinku (może to być wewnętrzny szef).

* Przy prasowaniu należy omijać zamki błyskawiczne z tworzyw sztucznych, aby nie uległy zniszczeniu.

* Tkanina nie prasowana jest bardziej miękka i elastyczna. Tak samo bielizna, nawet bawełniana nie powinna być prasowana ponieważ traci na elastyczności i staje się mniej przewiewna oraz mniej przyjemna w dotknięciu z ciałem. Podobnie rzecz ma się z ręcznikami frotte.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Pranie
Jak szybko wykrochmalić pościel, obrusy i serwetki
prasowanie

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

marianna
08.02.2013
co zrobić jak powstały błyszczące ślady po prasowaniu na materiale ze streczem