Jak pomóc nastolatkowi w nauce?

babyboom - specjalista Tipy.pl
Najważniejsze jest wyciągniecie właściwych wniosków, tak aby taka sytuacja nie powtórzyła się w przyszłości. Kiepskie świadectwo może być sygnałem, że coś zaniedbałaś. Może zbagatelizowałaś to, że dziecko w ogóle nie przeznacza czasu na naukę i zadania domowe, może potrzebuje pomocy ze strony rodziców? Albo powinnaś wcześniej porozmawiać z dzieckiem, aby poznać jego nastawienie do szkoły (bo na przykład nastolatek od kilku miesięcy uważa, że nauka nie ma sensu)? Na pewno powinnaś umówić się z wychowawcą, aby dowiedzieć się, jakie przyczyny tej sytuacji widzi nauczyciel.
1
Podczas rozmowy z nastolatkiem bądź rzeczowa, stanowcza. Powiedz mu, że słabe oceny na świadectwie ci się nie podobają. Obserwuj, czy dziecko jest też z nich niezadowolone, czy „olewa” to, co do niego mówisz.
2
Wysłuchaj jego wyjaśnień i stwórz plan naprawczy. Określcie wspólnie, co nastolatek musi robić w przyszłym roku, żeby mieć lepsze świadectwo. Przypilnuj wprowadzenia tego planu w życie. Karanie za złe stopnie nie jest najlepszym rozwiązaniem.
3
Bardzo rzadko motywuje do poprawy i zwiększa zapał do nauki. Raczej zniechęca. Najważniejsze jest ustalenie planu działania. Jeśli będziesz pilnować, żeby został wprowadzony w czyn, złe świadectwo raczej się nie powtórzy.
4
Czasem warto zrobić dziecku testy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, na wypadek gdyby okazało się, że problemy z nauką mają obiektywny charakter.
5
3 złote zasady:

Nie obiecuj nagród w zamian za dobre oceny i nie karz dziec- ka, jeśli dostaje złe stopnie.

Podczas rozmowy z nastolatkiem okaż niezadowolenie, ale panuj nad swoimi emocjami.

Bądź konsekwentna. Nie zapomnij o tym, aby wprowadzić w życie plan naprawczy.

Powiązane porady

Pomoc rodziców w nauce
Korepetycje
Nauka

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane