nastolatkowie i alkohol

Dlaczego nastolatkowie piją alkohol?

babyboom - specjalista Tipy.pl
Niemal każdy nastolatek próbował wina, piwa lub wódki. Prawie połowa gimnazjalistów przyznaje, że już kiedyś się upiła. Czy ich rodzice są bezradni? Statystyki nie pozostawiają wątpliwości. Nastolatki bez żadnych oporów sięgają po alkohol. Wiele dzieci zaczyna pić w podstawówce, ale najbardziej narażeni są gimnazjaliści – szczególnie ci z drugiej i trzeciej klasy. W maju i czerwcu 2011 r. w ramach międzynarodowego projektu o nazwie ESPAD zbadano ponad pięć tysięcy polskich nastolatków, którzy anonimowo odpowiadali na pytania związane z używkami. Wyniki tych badań szokują. - Wśród piętnasto-, szesnastolatków picie alkoholu stanowi normę.
1
Co ciągnie młodych do alkoholu?

Wiadomo, co ciągnie tak młodych ludzi do alkoholu. Choćby to, że niemal wszyscy pragną nowych doświadczeń, chcą się wyżyć. Niestety dla wielu z nich alkohol oznacza poważne kłopoty – co dziesiąty pijany gimnazjalista wdał się w bójkę, a co ósmy uczeń szkoły ponadgimnazjalnej przyznał, że po piwie czy wódce uprawiał seks bez zabezpieczeń.
2
Jak rodzice mogą wpływać na to, by nastolatek nie sięgał po alkohol?

Trzeba jak najwcześniej zacząć rozmawiać z dzieckiem na temat picia. Już gdy zaczyna naukę, w wieku 6-7 lat, warto mu tłumaczyć, że alkohol nie jest niezbędny do życia i zamiast wydawać na niego pieniądze, lepiej składać je na coś, o czym marzymy, np. na nową grę czy wycieczkę.

Można się z nim umówić, że jeśli samo uzbiera połowę, resztę dołożymy. Te rozmowy mogą mu pomóc pokonać pokusę, która bywa bardzo silna, gdy znajdzie się pod presją rówieśników.

Niełatwo odmówić, kiedy do alkoholu zachęca cała grupa... Dziecko czuje się pewniej wśród rówieśników i nie „udowadnia” im swej wartości przez picie, jeśli ma satysfakcję z własnych działań i jest zadowolone z realizacji zainteresowań.

Warto je znać i wspierać, tj. chwalić za sukcesy i nie krytykować za porażki. Ważna jest też osobista postawa rodziców. Jeśli w domu pojawia się czasem alkohol, nie trzeba się z tym afiszować. I nie częstować nim dziecka!
3
Kiedy rodzice mogą poczęstować syna czy córkę alkoholem?

Mądrze zrobią, jeśli pierwszą lampkę wina wypiją wspólnie, kiedy dzieci ukończą osiemnasty rok życia.
4
Co zrobić, jeśli odkryjemy, że dziecko już sięga po alkohol?

W życiu nie idzie o to, by każdy był święty, a raczej o zachowanie umiaru i tę zasadę trzeba przekazać dziecku.

Nie wpadajmy w panikę, jeśli nastolatek spróbuje alkoholu, np. na wycieczce. Młodzież eksperymentuje i nie jesteśmy w stanie uchronić jej przed wszystkim.

Warto jednak być czujnym i reagować szybko, jeśli zajdzie taka potrzeba. Problem pojawia się wtedy, gdy nasza pociecha zaczyna częściej sięgać po alkohol. Czasem jest to sygnał, że znalazła się w sytuacji kryzysowej. Wówczas trzeba pomóc, zapewnić, że nie zostanie sama ze swoim problemem.
5
Często dziecko pije, bo wpadło w złe towarzystwo. Co wtedy?

Pierwszą zasadą jest nie reagować atakiem, bo to pogorszy wasze relacje. Nie wolno też grozić wyrzuceniem z domu, ponieważ może to spowodować zerwanie ostatniej nici porozumienia.

Gwałtowne i nieprzemyślane reakcje przynoszą złe skutki. Druga zasada: nie polegać tylko na sobie, lecz skorzystać z fachowej pomocy. Warto zwrócić się do psychologa.
6
Co zrobić i co mówić, żeby dziecko miało zdrowy dystans do alkoholu?

Daj przykład, nie wykład. Nie upijaj się przy dziecku. Do samochodu wsiadaj trzeźwy. Syn lub córka mają zrozumieć, że alkohol to substancja przeznaczona dla dorosłych, którzy wiedzą, ile i w jakich okolicznościach pić.

Wykorzystuj bieżące sytuacje, np. informacje w telewizji o wypadkach związanych z alkoholem, by rozmawiać o ryzyku wynikającym z picia. Tłumacz, że alkohol zmienia świadomość człowieka, a w rezultacie – jego zachowanie. Pod jego wpływem ludzie robią rzeczy, których nie robiliby na trzeźwo.

Tłumacz, że uzależnienie od alkoholu nie jest jedyną szkodą wynikającą z picia. Ani nawet największą. Częściej ludzie ulegają wypadkom, w tym śmiertelnym, wchodzą w konflikt z prawem, sami stają się ofiarą przestępstw. Alkohol zaburza też zdolność zapamiętywania, logicznego myślenia.

Jasno powiedz dziecku, że chcesz, aby zachowało abstynencję do pełnoletności. W tej sprawie obowiązuje zasada „im później, tym lepiej” – dlatego np. w USA podniesiono granicę dostępności alkoholu do 21. roku życia.
?

Wskazówki
Na Pomarańczową linię mogą dzwonić po radę rodzice pijących dzieci i nastolatki, które mają z tym kłopot - telefon 801 14 00 68 czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. 14.00-20.00; można też napisać: pomoc@pomaranczowalinia.pl,
pomaranczowalinia.pl

Strona 1 z 3

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Minkaa14
15.09.2014
Chyba najważniejsi w tym wszystkim są rodzice lub ich brak. I czy dziecko ma dobry przykład z ich strony. Bezsprzeczne jest to, że to rodzice powinni odgrywać najważniejszą rolę w życiu każdego nastolatka. Jest to wiek buntu, więc ważna jest rozmowa, bez niej nastolatki sięgają po różne głupoty, np. alkohol. Ciekawy artykuł