Tutaj jesteś: Dziecko > Nastolatki > Rozwój nastolatka > Jak pomóc nastolatkowi uwierzyć w siebie?

Jak pomóc nastolatkowi uwierzyć w siebie?

Stopień trudności: umiarkowane
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Potrafi szykować się do wyjścia godzinami. Wciąż zerka do lustra i eksperymentuje z wyglądem. Z powodu pryszcza zatruwa życie rodzinie. Spokojnie! To typowy nastolatek, który właśnie buduje swoją tożsamość. Uroda bardzo pomaga w życiu, to wiemy. Na podstawie wyglądu w ułamku sekundy decydujemy, co myślimy o nowo poznanej osobie i niechętnie zmieniamy zdanie oparte na pierwszym wrażeniu. Ale w okresie dorastania wygląd zewnętrzny nabiera szczególnego znaczenia. Zwłaszcza dla dziewcząt, u których decyduje on o poczuciu własnej wartości. Młodzież dorasta wśród medialnych wizerunków nieskazitelnych (i nierealnych) twarzy i ciał. Sfrustrowane tym są dorosłe kobiety, a co dopiero nastolatki! Ponieważ próbują określić swoje miejsce w świecie, to niedopasowanie rani je boleśnie. Dlatego gdy twoje dziecko skarży się, że ma krzywe nogi albo duży nos, nie bagatelizuj jego narzekań. Dla nastolatka to jest naprawdę poważny problem. Na szczęście możesz mu pomóc.
1
Plan naprawczy krok po kroku

Zastanówcie się, z czego twoje dziecko jest najbardziej niezadowolone, i zróbcie listę. Zapewnij je, że wielu mankamentom urody da się zaradzić.

Zacznijcie od sporządzenia listy rzeczy, które stanowią dla niego największy kompleks. Gdy zacznie je wyliczać, nie przekonuj go, że tobie bardzo podobają się jego okrągłe policzki. Teraz podzielcie wady na te, które da się skorygować, i te, których nie można poprawić samemu.
2
Wady do korekty

Jeżeli nastolatek nie lubi swojej sylwetki, opracujcie program schudnięcia. Niech zapisze się na modną zumbę, basen albo zacznie biegać. Zaproponuj mu zmianę odżywiania i obiecaj, że będziesz go wspierać, gotując dietetycznie.

Zdrowe jedzenie poprawi także stan jego skóry i wzmocni włosy. Wyjaśnij mu, że wszystko, co zjada, ma wpływ na cerę i jego ogólną kondycję. Choć przepada za chipsami i pizzą, mądrzej będzie z nich zrezygnować.

Niedostatki figury łatwo też zamaskować odpowiednim ubraniem. Informacji, jak to zrobić, pełno jest w młodzieżowych magazynach. Podobnie instrukcji dotyczących makijażu tuszującego niedoskonałości.

Gdy nastolatka szpeci trądzik, idźcie do dermatologa. Na szczęście leczenie jest dziś stosunkowo proste.
Jak powiedzieć córce o miesiączce?
Jak radzić sobie ze zbuntowanym nastolatkiem?
Piercing u dzieci - poradnik dla rodziców
Tajemnice nastolatków - poradnik dla rodziców
3
Naucz akceptacji rzeczy, których nie da się zmienić

Dobrze przekonać nastolatka, by zaakceptował lub przynajmniej przestał się zadręczać sprawami, na które nie ma wpływu. Niech nie narzeka głośno na swój wygląd, bo wiele osób nawet nie zauważyłoby jego odstających uszu, gdyby o nich wszystkich nie informował.

Wielu znanych ludzi robi ze swych wad znaki rozpoznawcze. Tak jak tęga i pospolita Lena Dunham, amerykańska gwiazda, uwielbiana za poczucie humoru i dystans do siebie.

Ostatnio trafiła nawet na okładkę „Vogue’a”, na którą nie ma szans tak uznana piękność jak Kim Kardashian. Wytłumacz, że to, co rzuca się w oczy przy pierwszym spotkaniu, np. szerokie biodra, przestaje być istotne, gdy na pierwszy plan wysuwa się osobowość ich właścicielki.

Twój syn lub córka też na pewno ma koleżanki, które dzięki zaletom towarzyskim są bardziej lubiane niż zarozumiałe ślicznotki. Dlatego podkreślaj walory wewnętrzne dziecka: „Świetnie grasz na gitarze, dobrze jeździsz na nartach”. Niech rozwija mocne strony, aż zyska taką pewność siebie, że duży nos straci na znaczeniu.
4
By przewrażliwienie nie zamieniło się w obsesję

Postaraj się, by przewrażliwienie dziecka na punkcie wyglądu nie zamieniło się w obsesję. Nie jest dobrze lekceważyć kompleksów nastolatka, ale trzeba przywołać go do porządku, gdy koncentruje się tylko na tym problemie. Jeśli syn odmawia wyjścia z domu, bo nie kupiłaś mu butów, o jakich marzył, nie uginaj się pod szantażem.

Gdy córka nosi ubrania z wyzywającym dekoltem i widoczne stringi, wyjaśnij, że zamiast zwiększyć swoją atrakcyjność, naraża się na niewybredne komentarze.

Pamiętaj też, żeby w rozmowach nie opisywać złośliwie czyjejś tuszy albo nierównych zębów. Jak nastolatek ma ci uwierzyć, że wygląd nie jest istotny, jeśli ty sama często obgadujesz innych...?
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Rozmowy intymne z dorastającymi dziećmi nie są łatwe, wymagają uczucia i przełamania pewnych barier. Nie należy jednak...
Jak rozmawiać z nastolatkiem o seksie?
Rozmowy intymne z dorastającymi dziećmi nie są łatwe...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt