Przyjaźń wśród nastolatków

Przyjaźń wśród nastolatków - poradnik dla rodziców
babyboom - specjalista Tipy.pl

Widzisz, że stali się ważni dla twojego dziecka, ale sama nie masz o nich dobrego zdania. Czy ingerować w te znajomości? Dla nastolatka kontakty z rówieśnikami są niezwykle ważne. Nastoletnie przyjaźnie czy miłości to swoisty emocjonalny poligon doświadczalny przed tym, co czeka twoje dziecko w dorosłym życiu. Dzięki tym relacjom uczy się, czym jest przyjaźń, lojalność, zdrada, uczciwość, bliskość, itp. Psycholodzy uważają, że rodzice nie powinni w tę sferę życia nastolatka ingerować, chyba że chodzi o sytuacje wyjątkowe (np. wiedzą, że znajomy dziecka próbuje narkotyków). Jak więc uszanować prywatność dziecka, a jednocześnie wyrazić swój niepokój?
1
Pamiętaj, że z jakiegoś powodu przyjaciółka czy przyjaciel twojego dziecka jest dla niego ważny. Warto o to spytać, mówiąc, np. „Widzę, że ostatnio spędzasz dużo czasu z (imię). Dobrze się rozumiecie?”.
2
Zwróć uwagę, jakich odpowiedzi udzieli nastolatek: czy chętnie opowie ci o nowej przyjaźni, czy też będzie kręcił. Staraj się poznać lepiej przyjaciela dziecka. Być może wtedy twoje obawy się rozwieją.
3
A jeśli nie? Powiedz o nich dziecku, jednak koniecznie dodaj: „To moje zdanie, ale to ty zdecydujesz, czy dalej chcesz z nim/nią się przyjaźnić”.
4
3 złote zasady

Nawet jeżeli znajomy dziecka nie wzbudza twojej sympatii, zachowuj uprzejmy dystans i staraj się chociaż go tolerować.

Nie rób „przesłuchania” przyjacielowi dziecka. Zwykła pogawędka też dostarczy ci informacji.

Nie krytykuj wyglądu znajomego dziecka. Kolczyk w nosie czy dziwna fryzura nie mają wielkiego znaczenia w przyjaźni.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane