Wakacje nastolatków - poradnik dla rodziców

babyboom - specjalista Tipy.pl
Gdy nastolatków nie dyscyplinują szkolne obowiązki, do głowy przychodzą im dosyć śmiałe i często kontrowersyjne pomysły... Nagle dziecko zachowuje się tak, jakby nie obowiązywały je dotychczasowe reguły: punktualność, posłuszeństwo, liczenie się z pieniędzmi. To prawda, że w wakacje można pozwolić sobie na więcej. Ale nie na wszystko! To oczywiście opinia twojego dziecka, do której masz jednak pewne zastrzeżenia... I słusznie! Spróbujcie wspólnie ustalić letni regulamin.
1
Plan dnia pod nadzorem

Latorośl zaczęła traktować dom jak hotel. Wychodzi bez słowa, a na pytanie, kiedy wróci, wzrusza tylko ramionami.

Rada dla mamy: Ustal godzinę powrotu. Wakacje nie zwalniają cię z odpowiedzialności za dziecko. Nastolatek nie może zapomnieć o zegarku...

Nie bądź jednak zbyt rygorystyczna. Zgódź się na dłuższe spotkania z kolegami, późniejsze powroty z imprezy. Postaw jednak wyraźną czasową granicę.

Określ domowe obowiązki. Wakacyjny wypoczynek dziecka nie oznacza, że cały dom musi być na twojej głowie! Drobne zakupy, spacery z psem – niech nastolatek uwzględni je w swoim letnim harmonogramie dnia.

Wymagaj informacji o miejscu pobytu. Basen, wycieczka rowerowa, kino. Musisz wiedzieć, gdzie jest i co robi twoja pociecha.
2
Letnia rewolucja w wyglądzie

Wakacje sprzyjają modowym eksperymentom. Nastolatki pragną odreagować rygorystyczne zasady szkolnego regulaminu dotyczące wyglądu. Oryginalna fryzura, ekscentryczny strój, kolorowy makijaż, czemu nie?

Rada dla mamy: Postaw warunek. Umów się z nastolatkiem, że kolorowe włosy, tęczowe paznokcie wraz z końcem wakacji znów staną się neutralne.

Ostrzeż przed pochopną decyzją. To latem wielu nastolatków chce zrobić tatuaż czy piercing. Uświadom dziecku, że to ryzykowne i często nieodwracalne zabiegi.

Jeśli zgodzisz się na ten krok, postaw warunek: sprawdzam gabinet (m.in. obecność urządzeń do sterylizacji narzędzi).
3
Wypad pod namiot? Ale z kim?

Właśnie usłyszałaś, że twoja pociecha postanowiła zasmakować wrażeń samodzielnego wyjazdu. Ale to do ciebie należy decyzja. Rada dla mamy:Sprawdź towarzystwo. Lepiej nie zgadzaj się na wyjazd z rówieśnikami, których nie znasz lub nie akceptujesz. Zasugeruj miejsce pobytu. Ważne, aby w pobliżu, gdzie wybiera się młodzież, przybywał dorosły, którego darzysz zaufaniem.

Przypomnij o zasadach bezpieczeństwa. Godząc się na wyjazd, koniecznie przestrzeż przed m.in. kąpielami w miejscach niestrzeżonych, podróżowaniem autostopem, przyjmowaniem podejrzanych poczęstunków, w których mogą kryć się narkotyki. Umów się z dzieckiem na codzienny kontakt telefoniczny.
4
Rodzinny budżet nie jest bez dna

Młodzież spędzająca czas w domu jest spragniona każdej atrakcji. A to wyjście na pizzę, a to do kina, na koncert, dyskotekę. Dziecko zaczęło traktować cię jak skarbonkę?

Rada dla mamy: Wyznacz kieszonkowe. Poinformuj syna czy córkę, jakie fundusze możesz przeznaczyć na ich przyjemności.

Zapowiedz, że muszą nimi rozsądnie gospodarować, bo nie przewidujesz podwyżki. To będzie wakacyjna lekcja planowania wydatków.

Zaproponuj drobne prace. Jeśli potrzeby dziecka są spore, zasugeruj np. prace u starszej sąsiadki w ogrodzie czy pomoc przy remoncie.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane