Tutaj jesteś: Dziecko > Nastolatki > Rozwój nastolatka > Okres dojrzewania - porady dla rodziców

Okres dojrzewania - porady dla rodziców

Stopień trudności: umiarkowane
, ekspert Tipy.pl
 5/5 (1 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Są chwilę, gdy nie poznajesz swojej pociechy. Okres dojrzewania to trudny czas w życiu nie tylko dla nastolatka, ale również da jego rodziców. Radzimy, jak mądrze reagować na zmiany w życiu nastolatka. Wiek dojrzewania to niewątpliwie przełom w życiu każdego dziecka. Zmieniają się maniery, wygląd, zainteresowania. Dla wielu rodziców to szok. Pomagamy się z tym oswoić i zrozumieć, że okres dojrzewania ma swoje prawa. Poznając je, łatwiej przetrwasz tę burzę.
1
We wszystkim ma własne zdanie

Opinie nastolatka prawie nigdy nie są zgodne z poglądami dorosłych: zwłaszcza rodziców i nauczycieli. Stąd prosta droga do konfliktów.

Aby uniknąć ciągłych sporów, nie reaguj gwałtownie na wszystko, z czym się nie zgadzasz. Powstrzymaj się przed krytyką typu: „Pleciesz bzdury”, „Co za głupoty opowiadasz”. Powiedz raczej: „Masz prawo mieć własne zdanie. Ja jednak uważam inaczej”. Postaraj się czasem przyznać dziecku racje, bo na pewno też je ma!
2
Wygląd je wyróżnia

Nastolatki strojem często wyrażają swój bunt. Chcą zwracać na siebie uwagę, a nawet szokować.

Nie bądź zbyt krytyczna wobec takich modowo-urodowych szaleństw. Zapewniamy, że ochota na nie wkrótce minie. A gdy dziecko przekroczy granice dobrego smaku lub szkolnego regulaminu, porozmawiaj z nim o tym spokojnie.
3
Liczą się wyłącznie koledzy

Minęły czasy, gdy pociecha nie odstępowała ciebie na krok.Teraz nie wyobraża sobie życia bez kumpli. Spędza z nimi każdą wolną chwilę, dzieli zainteresowania, nieustannie jest w kontakcie na fejsie, gadu-gadu. Ich opinie wygrywają z twoimi poglądami. Martwisz się, że tracisz bliską więź z dzieckiem?
Jak rozpoznać, że dziecko pali marihuanę?
Jak powiedzieć córce o miesiączce?
Co jest lepsze, podpaski czy tampony?
Jak pomóc nastolatkowi uwierzyć w siebie?
4
Rady dla mamy

Cokolwiek by się działo, wciąż ty i dziecko jesteście najbliższymi sobie osobami. Ale twój skarb musi kiedyś wyfrunąć z gniazda. Jeszcze na to nie pora, ale już uczy się życia w grupie. Dobrze, że ma kolegów, potrafi nawiązywać relacje. Czuwaj, by spotykało na swojej drodze wyłącznie dobrych ludzi.
5
Kuszą owoce zakazane

Używki kojarzą się z dorosłością, a nastolatek uważa siebie już za prawie dorosłą osobę. Papierosy, narkotyki, alkohol, dopalacze często traktuje też jako odskocznie od problemów codzienności: kłopotów w szkole, kłótni z rodzicami, zawiedzionych uczuć.

Twoje stanowisko powinno być jasne: zero tolerancji dla używek. Nie poprzestawaj jednak na krótkim zakazie. Rozmawiaj z dzieckiem, dlaczego są groźne, wyjaśniaj, że łatwo się od nich uzależnić.

Staraj się też towarzyszyć dziecku w trudnych chwilach, tak by nie musiało szukać ratunku i pocieszenia w używkach.

Choć nastolatek oddala się od ciebie, proponuj mu wspólne zajęcia, zachęcaj do rozmowy. To dla niego znak, że jest dla ciebie ważny.
Przeczytaj teraz: Jak wychować nastolatkę?
 5/5 (1 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Bardzo często zdarzają się sytuacje, gdy nasze dzieci wchodząc w okres dojrzewania pragną być traktowane jak dorośli, a...
Jak uniknąć żenujących dla nastolatka sytuacji?
Bardzo często zdarzają się sytuacje, gdy nasze dzieci...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt