Na co pozwolić nastolatkowi

Na co pozwolić nastolatkowi?
babyboom - specjalista Tipy.pl

Twoje dziecko zaczęło traktować dom jak hotel. Drżysz z nerwów i myślisz: co robić? Najlepiej, aby nastolatek mógł wyjechać np. na obóz, który pozwoliłby mu naprawdę wypocząć. To jednak nie zawsze jest możliwe. Pamiętajmy, że po szkole ma ono prawo decydować, jak zagospodaruje ten wolny czas. Swoboda to dla niego „nowy nabytek”, a możliwość włóczenia się bez celu z przyjaciółmi i rozmawiania o interesujących je sprawach, jest atrakcyjna. Jednak jako matka, przy całej tolerancji dla sposobu spędzania wakacji, masz prawo wymagać, by twoje dziecko zachowywało się odpowiedzialnie, np. mówiło, dokąd idzie i z kim.
1
Zaproś do domu osoby, z którymi nastolatek spędza większość czasu. Pewnie uspokoisz się i nabierzesz pewności, że nie przyjaźni się z jakimiś zbirami, tylko fajnymi ludźmi, takimi jak on sam. Druga sprawa to czas powrotów.
2
Teraz, gdy nastolatek walczy o rozszerzenie swojej swobody, jest najlepszy czas, aby pozwolić mu na nieco więcej. Powinniście jednak ustalić zasady: jeśli umawiacie się, że będzie w domu o 23, to niech przestrzega tej godziny, a o spóźnieniu uprzedza telefonicznie. Jeśli idzie na imprezę, masz prawo wiedzieć z kim i znać adres miejsca, w którym będzie przebywać.
3
Czasem też lepiej pozwolić mu zostać na noc, niż kazać wracać po nocy. Jeśli obawiasz się, że na takich zabawach nastolatki piją alkohol albo uprawiają seks – nie powstrzymuj się od mówienia o tych lękach. To dobry pretekst, by otwarcie porozmawiać o ważnych sprawach. Nic lepiej nie układa dziecku w głowie niż dyskusje z rodzicami.
4
Jeśli wciąż martwisz się, że marnuje czas, zachęć go do poszukania drobnej wakacyjnej pracy. Możliwość zarobienia własnych pieniędzy może być dla nastolatka bardzo atrakcyjna.
5
3 złote zasady

Zaakceptuj fakt, że kontakty z rówieśnikami są dla nastolatka naprawdę bardzo ważne.

Masz prawo ograniczać swobodę, gdy dziecko złamie zasady – np. wróci podpite. Nie warto jednak stosować ograniczeń zapobiegawczo.

Dbaj o dobry kontakt z dzieckiem. To o wiele lepiej powstrzyma je przed wybrykami niż zakazy czy kary.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane