dziecko wagaruje

Co zrobić gdy dziecko wagaruje?

babyboom - specjalista Tipy.pl
Systematyczne opuszczanie zajęć szkolnych może przysporzy dziecku wielu problemów. Jeśli zdarzy się, ze raz opuści zajęcia, nie stanie się nic złego, choć jest to sygnał, ze należy porozmawiać. Uczniowie, którzy wagarują potrafią doskonale ukrywać to przed rodzicami. W większości przypadków dzieci decydują się na wagary, kiedy kusi je ładna pogoda. Jednak zdarza się, że powodem takiego zachowania może być lęk przed szkołą. Twoje dziecko poczuło się tak, jakby rok szkolny dobiegł końca… Na bujanie w obłokach jeszcze nie pora. W jaki sposób mądrze i skutecznie je zdyscyplinować?
1
Bez taryfy ulgowej

Porozmawiaj z pociechą o szkole. Przejrzyj zeszyty, sprawdź oceny, zapytaj jakiego świadectwa się spodziewa. Taka rozmowa uświadomi mu, że unikanie szkoły w jego sytuacji, to nie jest dobre rozwiązanie. Przypomnij, że chodzenie na zajęcia jest obowiązkiem dziecka. Ładna pogoda absolutnie nie jest usprawiedliwieniem, aby opuszczać lekcje. Uczeń musi wiedzieć, że jego lekceważące zachowanie jest dla ciebie niedopuszczalne. Poproś, aby dziecko wyjaśniło ci, dlaczego w ostatnim czasie unika szkoły. Może powodem nie jest zwykłe lenistwo i chęć relaksu na łonie natury. Może kryją się za tym poważniejsze problemy? Wagary często są sygnałem, że coś niepokojącego dzieje się w życiu dziecka. Warto też wybrać się na rozmowę z wychowawcą klasy.
2
Uwaga na konsekwencje

Powiedz, że wagarując, dziecko daje dowód braku dojrzałości i odpowiedzialności, a w takiej sytuacji trudno ci zdecydować się, aby obdarzyć dziecko większym zaufaniem czy zdecydować się na większe przywileje (np. późniejsze powroty do domu). Do zmiany zachowania spróbuj nakłonić ucznia, kreśląc przed nim wizje, o których zapewne nie pomyślał. Powiedz np., że opuszczając zajęcia, uzyska niższą ocenę z zachowania. A to obniży jego szanse do dostania się do wymarzonego gimnazjum lub liceum. Zapowiedz również, że jeśli wagary będą trwały, letni wyjazd nastolatka (np. pod namiot, na festiwal muzyczny) nie dojdzie do skutku.
3
Zmiany w planie dnia

Może brak kontaktu z rówieśnikami sprawia, że syn czy córka lekceważą szkołę? Zawrzyjcie umowę: dziecko nie ucieka z lekcji, po przyjściu do domu odrabia wszystkie lekcje, a ty… nie masz nic przeciwko temu się, by potem spotykało się ze znajomymi.
4
To zadziała!

Nastolatkom zależy na akceptacji rówieśników. Gdy kumple uciekają z lekcji, twoje dziecko nie chce być inne, obawia się wyjść na kujona. Uświadom mu, że warto mieć własne zdanie.

Powiązane porady

Gryzące dziecko
bałagan wśród zabawek
Kobieta mówi do dziecka

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Karrin
24.02.2017
Jeśli TO COŚ zadziała to się nieźle zdziwię