Jakie zioła zbierać w czerwcu

Jakie zioła zbierać w czerwcu?
herbs - specjalista Tipy.pl

Sprawdź, jakie zioła rosną nieopodal Twojego domu. Podpowiadamy Ci, które z nich warto teraz zebrać i jak je wykorzystać. Wszystkie rośliny gromadzą w sobie związki czynne, od których zależy ich lecznicze działanie. Moment natężenia tej mocy przypada na jeden miesiąc w roku, dlatego termin ich zbioru jest różny. Czerwiec to czas m.in. na kwiaty lipy, liście brzozy, podbiału pospolitego, orzecha włoskiego (z młodych, nieowocujących drzew) oraz liście i pędy mięty. Gotowy do zerwania jest także tymianek oraz szczyty kwitnących pędów świetlika łąkowego. Jakie właściwości mają niektóre z nich?
1
1. Lipa

Jej kwiaty zawierają flawonoidy, garbniki, olejki eteryczne, kwasy organiczne, witaminę PP oraz śluz. Działają napotnie, mają udowodnione właściwości przeciwskurczowe, żółciopędne i przeciwbólowe. Nadają się do zaparzenia w formie herbatki, a także jako płukanka na gardło.
Oprócz tego lipa uelastycznia i odświeża skórę. Wystarczy zalać rozkruszone zioła wrzątkiem, wymieszać, poczekać, aż ostygnie i dodać łyżeczkę naturalnego miodu. Tak przygotowaną maseczkę nakłada się na twarz, a następnie zmywa po 10 minutach.
2
2. Mięta

W tych ma łych listkach znajduje się bogactwo aromatycznych i odżywczych składników. Zawarty w nich mentol skutecznie odświeża, działa antyseptycznie, przeciwwirusowo i przeciwbólowo. Można w niej znaleźć karoten, rutynę, witaminy A i C, a także pierwiastki: żelazo, magnez, wapń, potas. Ma nieocenione działanie na procesy trawienne.
Jej świeże liście dodaje się do np. herbaty, a z suszonych przygotowuje się napar lub stosuje jako przyprawę do twarogu, mięsa pieczonego i sałatek. Miętowe parówki na twarz wspomagają z kolei leczenie trądziku i oczyszczają cerę.
3
3. Świetlik

Stanowi źródło substancji żywicowych oraz soli mineralnych, zwłaszcza miedzi i magnezu. Pomaga m.in. łagodzić stany zapalne spojówek oraz nadmierne łzawienie i wszelkie podrażnienia. Wystarczy tylko przygotować napar ze świetlika i stosować go jako okłady lub przemywać nim oczy. MP
Suszenie ziół: najlepiej rozwiesić je na powietrzu pod zadaszeniem. Nie powinno się ich wkładać do piekarnika, bo tracą wtedy aromat.

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane