Jakie zioła na trawienie

Jakie zioła na trawienie?

herbs - specjalista Tipy.pl
Jakie zioła na trawienie
1 z 23
Dobroczynne właściwości ziół są nam znane niemal od zawsze. Kiedy wraz z wiosną pojawiały się pierwsze zioła nasze babcie zbierały je, by w domu przyrządzić z nich różne mikstury. Teraz, kiedy w aptekach nie brakuje lekarstw, wiedza na temat ziołolecznictwa powoli zanika. Nie zdajemy sobie sprawy, ile skarbów możemy znaleźć na polnych łąkach. A tymczasem niemalże każda roślina ma jakieś zastosowanie, ale jakie. No własnie tego dowiecie się z poniższego artykułu. Zapraszam do zapoznania się z lekturą na temat zbawiennego wpływu ziół na układ trawienny.
1
zioła na trawienie - krok 1
Mniszek lekarski na trawienie

50 g rozdrobnionych korzeni mniszka wrzuć do słoja i zalej 3/4 litra białego wina. Odstaw na 2 tygodnie w ciemne miejsce. Codziennie potrząśnij słojem.
Po tym czasie odcedź, przelej do ciemnych butelek. Wino ma właściwości odtruwające, stosuję się je również przy problemach z niedomaganiem wątroby, dróg żółciowych i przy reumatyzmie. Należy spożywać ok. 25 ml mikstury przed śniadaniem, obiadem i kolacją.
2
zioła na trawienie - krok 2
Bukwica zwyczajna reguluje trawienie

Bukwica zwyczajna (czyściec lekarski) reguluje trawienie, pomaga w leczeniu żółtaczki, nadkwaśności. A także astmy, zapalenia płuc i oskrzeli, nieżytów górnych dróg oddechowych, a nawet gruźlicy. Jest skuteczna w kuracji gośćca, padaczki, nerwic i uporczywych bólów głowy na tle reumatycznym i migrenowym. Pomaga na choroby pęcherza, moczowodów, paraliżu i podagry. Aby sporządzić z niej nalewkę, łyżeczkę suszonej bukwicy zalej szklanką wrzącej wody. Zaparz ją pod przykryciem 15–20 minut, przecedź i pij w razie potrzeby 3 razy dziennie po pół szklanki.
3
zioła na trawienie - krok 3
Ziele angielskie na bóle brzucha

Jeśli ktoś ma bóle brzucha, żołądka, a także miesiączkowe, radzę przegryźć kilka kulek (4-5) ziela angielskiego. Przez chwilę trzeba trzymać je w jamie ustnej, a potem połknąć.
4
zioła na trawienie - krok 4
Rumianek na bóle brzucha

Rumianek, jedna z najbardziej znanych roślin leczniczych, zawiera substancje biologicznie czynne: olejek eteryczny, flawonoidy, związki kumarynowe, cholinę i sole mineralne. Od wieków jego działanie antybakteryjne i przeciwzapalne było wykorzystywane w leczeniu różnych dolegliwości – wewnętrznie i zewnętrznie (przyspiesza gojenie się ran). Właściwości wiatropędne i rozkurczające rumianku sprawiają, że napar z tej rośliny przeciwdziała wzdęciom, zaparciom, biegunkom, bólom brzucha. Przynosi ulgę w stanach zapalnych przewodu pokarmowego, przeciwdziała gromadzeniu się gazów w jelitach, działa przeciwskurczowo. Ponadto picie rumianku zaleca się w stanach napięcia i nerwowości, ponieważ działa on uspokajająco i rozluźnia mięśnie.
5
zioła na trawienie - krok 5
Chmiel poprawi trawienie i uspokoi

Łyżkę szyszek chmielowych zalej jedną szklanką wrzącej wody. Przykryj, odstaw na 15 min do zaparzenia. Po tym czasie przecedź. Pij 2-3 razy dziennie po 1/4-1/3 szklanki naparu 30-60 min przed posiłkiem. Napar ma działanie rozkurczowe, wzmacniające i uspokajające, poprawi także trawienie.
6
zioła na trawienie - krok 6
Lawenda lekarska łagodzi ból brzucha

Łyżkę kwiatów lawendy zalej 1 i 1/2 szklanki wrzącej wody. Pozostaw do zaparzenia pod przykryciem na 15 min, gdy ostygnie – przecedź. Pij po pół szklanki 3 razy dziennie między posiłkami jako środek wiatropędny. Napar możesz pić po jedzeniu rano i wieczorem, będzie miał wtedy działanie uspokajające i rozkurczowe.
7
zioła na trawienie - krok 7
Dziewanna pomaga na bóle żołądka

Ta piękna roślina, rosnąca nawet na piasku, jest u nas wciąż niedoceniana. A szkoda! Jej lecznicze właściwości są wszechstronne, przede wszystkim powinnaś jednak docenić dziewannę wówczas, gdy masz problem z żołądkiem. Śluz wytwarzany przez jej kwiaty osłania bowiem błonę śluzową układu pokarmowego i łagodzi zgagę. Wyciąg z kwiatów stosuje się również w chorobach gardła, kaszlu, astmie oskrzelowej. Wykryto szczególnie silne działanie na kilka szczepów wirusa wywołującego grypę.
8
zioła na trawienie - krok 8
Macierzanka dobra na zatrucie alkoholem

Ziele macierzanki piaskowej jest doskonałym środkiem dezynfekującym, zwalcza bakterie i niektóre wirusy. Wspomaga pracę wątroby i polecane jest w diecie osób nadużywających alkoholu.

Herbatka: garść macierzanki zalewamy litrem gotującej się wody i zaparzamy pod przykryciem około dwie minuty. Przelewamy do termosu i co kwadrans pijemy po dużej łyżce naparu. Gdy wypijemy całość, mogą pojawić się nudności, wymioty, biegunka i zwiększone oddawanie moczu. Kurację należy powtarzać w trakcie ewentualnych nawrotów.

Przy zatruciu alkoholem doskonałe efekty daje macierzanka w połączeniu z zielem piołunu i centurią.

Napar: zioła należy wymieszać w równych proporcjach, np. po szklance. Łyżkę stołową mieszanki zalać połową szklanki gorącej wody, gotować przez 5 minut, a następnie wystudzić i przecedzić. Odwar przyjmować po dwie łyżki stołowe trzy razy dziennie, przed posiłkiem. Kuracja powinna trwać 2 miesiące. Po miesięcznej przerwie, leczenie można powtórzyć.
9
zioła na trawienie - krok 9
Cykoria podróżnik wspomaga trawienie

Cykoria zwiększa produkcję żółci i soków trawiennych oraz pobudza apetyt.
Działa moczopędnie, ale w tym wypadku jest stosowana w połączeniu z innymi ziołami. Chorzy na kamicę nerkową mogą poddać się terapii po konsultacji z lekarzem.
10
zioła na trawienie - krok 10
Rutwica poskromi nadmierny apetyt

Rutwica, zwana też kozią rutą, skutecznie hamuje apetyt. Dzięki temu może być bardzo pomocna w diecie odchudzającej, walcząc z nadmiernym i nieposkromionym łaknieniem. Wystarczy wziąć 1 czubatą łyżeczkę suszonego ziela rutwicy lekarskiej i zalać 200 ml wrzątku. Następnie odstaw napar na 10-15 min, po czym przecedź go. Należy pić dwie szklanki dziennie do posiłku.
11
zioła na trawienie - krok 11
Ziele bożego drzewka i kocanka na metabolizm

Zmieszaj po 50 g ziela bożego drzewka i kwiatów kocanki, po 25 g ziela drapacza lekarskiego, kwiatów lub ziela krwawnika, owoców kminku oraz rozdrobnionego kłącza tataraku. 1 i 1/2 łyżki tak przygotowanej mieszanki ziół zalej 2 szklankami ciepłej wody (ok. 1/2 litra). Gotuj na małym ogniu pod przykryciem ok. 3 min. Następnie odstaw na 10 min, przecedź. Pij po 1/2 szklanki odwaru 3 razy dziennie przed posiłkiem. Odwar działa jak łagodny środek przeciwskurczowy, żółciopędny oraz pobudzający wydzielanie soków trawiennych.
12
zioła na trawienie - krok 12
Bylica na ból brzucha

Ziele bylicy zawiera substancje działające bakteriobójczo, żółciotwórczo, przeciwskurczowo oraz przeciwpasożytniczo. Z tego względu napary i nalewki z niego przygotowane są zalecane jako lek na bóle brzucha, zgagę, wzdęcia i kolkę jelitową. Napar piołunowy nadaje się ponadto do wykonywania lewatyw oraz obmywań przy leczeniu owsików i glist.
13
zioła na trawienie - krok 13
Arcydzięgiel litwor na apetyt i trawienie

Jak głosi legenda, ponoć sam archanioł Gabriel zstąpił z nieba, by wskazać pogrążonemu we śnie lekarzowi lecznicze właściwości tej intrygującej rośliny.
Pół łyżki suszonego i pokrojonego korzenia arcydzięgla zalej szklanką wody, gotuj 10-15 minut. Po ostudzeniu pij po 1 łyżce 2-3 razy dziennie.

Jeżeli chcesz zwiększyć wydzielanie soków żołądkowych i zapobiec wzdęciom, odwar najlepiej pij po posiłku. Natomiast spożywany około pół godziny przed posiłkiem – poprawia apetyt.
14
zioła na trawienie - krok 14
Piołun na owsiki i glisty jelitowe

Napar z tego ziela niszczy owsiki i glisty jelitowe. Łyżeczkę piołunu należy zalać szklanką wrzątku, trzymać nad parą przez 0,5 godz. Odstawić na 10 min, odcedzić. Pić przez kilka dni po pół łyżki na godzinę przed posiłkami. Napar ten można też stosować w postaci lewatywy.
15
zioła na trawienie - krok 15
Korzeń rabarbaru na uciążliwe zaparcia

Korzeń (najlepszy jest trzyletni) rabarbaru pomoże w przypadku zaparć. Możesz użyć mrożonego lub kupić w sklepie zielarskim. Łyżkę stołową rozdrobnionego korzenia rabarbaru zalej szklanką wrzątku i gotuj kilka minut na niewielkim ogniu. Po odstawieniu, ostudzeniu i przecedzeniu pij 2 razy dziennie po pół szklanki.
16
zioła na trawienie - krok 16
Berberys ułatwia trawienie

Napar z tego ziela wspomaga wątrobę i ułatwia trawienie. 15 dag suszonych, rozdrobnionych owoców zalej 200 ml wrzątku. Podgrzej do wrzenia, gotuj na ma łym ogniu pod przykryciem 3 min. Odstaw na 15 min, przecedź. Pij 1/4-1/2 szklanki 2-3 razy dziennie przez tydzień.
17
zioła na trawienie - krok 17
Odwar z piołunu dba o zdrowy żołądek

Odwar z piołunu działa antyseptycznie, ale też żółciopędnie oraz przeciwskurczowo. Łyżkę piołunu zalej szklanką wrzątku i gotuj kilkanaście minut na bardzo małym ogniu. Następnie odstaw na 10 min, przecedź i pij łyżkę przed każdym posiłkiem przez kilka dni. Jeżeli gorzki smak wydaje ci się nie do zniesienia, możesz dodać łyżeczkę miodu.
18
zioła na trawienie - krok 18
Aloes to skuteczny sposób na niejadka

Spróbuj przyrządzić miód aloesowy. Umyte liście aloesu (100 g) zmiażdż i wymieszaj z miodem (200g), a następnie doprowadź do wrzenia i odstaw na dobę. Po tym czasie całość ponownie zagotuj i jeszcze ciepłą miksturę odcedź przez sitko np. do słoika. Łyżeczkę takiego miodu podawaj 2 razy dziennie, na mniej więcej godzinę przed posiłkiem.
19
zioła na trawienie - krok 19
Lukrecja na żołądek i wątrobę

Pomaga przy problemach żołądkowych i wątrobowych. Nie należy jej stosować dłużej niż 4 tygodnie. Niewskazana jest dla ciężarnych i karmiących.

Odwar: 3 łyżeczki sproszkowanego korzenia ziela zalej 0,5 l wody. Gotuj 3 min.
Odstaw na 30 min. Pij w ciągu dnia po 100 ml.
20
zioła na trawienie - krok 20
Cząber dobroczynny dla jelit i żołądka

Masz wzdęcia, męczą cię wiatry? To znak nadmiernej fermentacji jelitowej.
10 g suszonego cząbru zalej szklanką wrzącej wody, parz pod przykryciem 15 min, odcedź i pij po 1/3 szklanki 3 razy dziennie po posiłkach. Możesz też wypić napar – po łyżeczce cząbru, rumianku, mięty, dziurawca, lukrecji i kopru włoskiego.
21
zioła na trawienie - krok 21
Jałowiec pomoże na nieżyt żołądka

Gdy masz kłopoty z żołądkiem, męczą cię uporczywe wzdęcia albo nieżyt, spróbuj kuracji owocami jałowca.

Możesz wykorzystać zarówno świeże, jak i suszone jagody. Pierwszego dnia żuj oddzielnie 4 jagody, co kilka godzin. Przez kolejne 12 dni zwiększaj ich liczbę, aż dojdziesz do 15. Następnie każdego dnia zmniejszaj dawkę o jeden owoc, aż zostanie ich 5. Takiej kuracji nie mogą stosować kobiety w ciąży, ani osoby z chorobami nerek.
22
zioła na trawienie - krok 22
Tatarak przyspieszy przemianę materii

Chcesz poprawić swój metabolizm? Przygotuj prostą nalewkę z tataraku.
5 g goździków oraz 50 g kłącza tataraku zalej litrem czerwonego wina, wymieszaj i odstaw w ciepłe miejsce na 10 dni. Mieszankę codziennie dokładnie wstrząsaj, a po upływie wskazanego czasu, przecedź i przelej do butelek lub słoika. Pij po łyżce 3 razy dziennie. Kłącze tataraku musi być wcześniej wysuszone, bo inaczej może wywołać wymioty.
Strona 1 z 23

Powiązane porady

aloes
zaparcie
ból zęba

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane