Jak zmniejszyć koszty ogrzewania?

Jak zmniejszyć koszty ogrzewania?
Klaudiusz - specjalista Tipy.pl

Zbliża się zima, a ty zaczynasz wpadać w rozpacz, gdy otwierasz rachunki za ogrzewanie. Nie mamy bowiem wpływu na podwyżki gazu czy prądu. Jednak możemy podjąć kilka prostych kroków, aby zmniejszyć ich zużycie. Przeczytaj poniższe wskazówki, a dowiesz się jak w prosty sposób można zaoszczędzić na kosztach ogrzewania.
1
Zainwestuj w uszczelki do okien i drzwi. Wymień stare uszczelki, które z pewnością nie są już tak szczelne, jak na początku. Sprawdź czy możesz dodatkowo ocieplić dom w niektórych miejscach, w których najczęściej ucieka ciepło – na przykład przestrzeń między garażem a domem, strych lub nawet piwnicę. Możesz również zaizolować rury. Spróbuj zakryć swoje okna specjalną folią, zostaw jednak kilka nie przykrytych, aby umożliwić ewentualne wietrzenie domu.
2
Wentylatory na suficie mogą być pomocne przy włączaniu do obiegu ciepłego powietrza. Zbiera się ono zwykle tuz przy suficie, gdzie nie możemy się nim cieszyć. Włączając wentylator, sprawiasz, że powietrze to krąży po całym pomieszczeniu.
3
Rozważ czy nie warto uszczelnić drzwi do pokoju, który rzadko używasz i nie grzać w nim. Sprawdź tylko czy nie ma w tym pomieszczeniu żadnych rur, które mogą pęknąć pod wpływem niskiej temperatury i czy nie ma wilgoci, która może przerodzić się w pleśń.
4
Dbaj o swój system ogrzewania. Coroczna kontrola jego stanu i ewentualna wymiana filtra, zapobiegnie nieoczekiwanym wydatkom. Zamontuj termostat z programatorem, który samoczynnie zmniejszy temperaturę, gdy ty spisz lub jesteś poza domem – pomoże to zaoszczędzić nawet do 30 % na kosztach ogrzewania. Wyczyść kominy, zapewni to większe bezpieczeństwo i zmniejszy zużycie energii. Upewnij się również, że przepustnica w kominie jest zamknięta, gdy jest nieużywana.
5
Jeśli w twoim domu jest kilka stref ogrzewania, zmniejsz temperaturę tam, gdzie rzadko przebywasz. Jeśli nie masz możliwości takiej kontroli, rozważ wstawienie energooszczędnych urządzeń do pomieszczeń, w których spędzasz najwięcej czasu, jak np. przed telewizorem, przy biurku. Pamiętaj jednak, by z grzejnikami postępować ostrożnie, jeśli użytkowane są w sposób niewłaściwy, mogą stanowić śmiertelne zagrożenie.
6
Naucz się doceniać koce znajdujące się na twoim łóżku. Owiń się nimi dokładnie, a zobaczysz, że będzie ci ciepło nawet wtedy, gdy temperatura w domu nie będzie zbyt wysoka. Możesz wówczas również przytulić się do innego ciepłego ciała - małżonka lub domowego zwierzątka.
7
Zmień układ mebli. Czy regał z książkami masz ustawiony tak, że blokuje on grzejnik? Jeśli tak, tracisz ciepło i pieniądze. Staraj się niczym nie zasłaniać grzejników, ciepło powinno rozchodzić się po całym pomieszczeniu, a nie być blokowane.
8
Gotuj nieco więcej. Korzystanie z kuchenki lub piekarnika pomoże ci ogrzać twój dom. Pieniądze zaoszczędzone na jedzeniu w domu i nie wychodzeniu do restauracji, możesz wydać na rachunki za ogrzewanie. Rozejrzyj się za nawilżaczem powietrza do swojego domu. Nawilżone powietrze wydaje się być cieplejsze.
9
Załóż flanelową pościel na swoje łóżko. Kup ciepłą piżamę z długimi rękawami. Trzymaj kołdrę na sofie, by zawsze móc się nią otulić podczas oglądania telewizji.
10
Zapraszaj wielu gości. Wprowadzają oni ze sobą cenne ciepło pochodzące z ich ciała. Możesz zagrać z nimi w różnorodne gry – najlepiej w twistera, ruch sprawi, że ciała rozgrzeją się jeszcze bardziej.
11
Zastanów się nad wymianą okien. Stare okna często nie są szczelne i ucieka przez nie ciepło z naszego domu. Odpowiednie okna pomogą ci zmniejszyć koszty ogrzewania nawet o kilkanaście procent.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

podzielnik ogrzewania
02.11.2018
Przekręt podzielnikowy? Oszustwo na ogrzewaniu mieszkań w bloku?
bluem
21.12.2015
Na takich osiedlach jak Bliska Wola są rozwiązania ekologiczne i oszczędnościowe, nie ma potrzeby dodatkowego oszczędzania bo to osiedle nastawione na oszczędności.
gronik
11.05.2015
Ja bym dodał jeszcze zmianę zwykłego kotła gazowego na kondensacyjny. W 2-3 sezony się zwróci. Najlepiej zresztą zainwestować w taki ze sterowaniem aplikacją, aby nie grzac niepotrzebnie jak nikogo nie ma w domu.
wade
03.12.2012
czasem wystarczy po prostu ocieplić dom styropianem, grunt, żeby był markowy i z rekomendacjami + wymiana okna na energooszczędne