oryginalna półka na książki

Jak dbać o książki?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Rozklejają się, wypadają z nich strony, ale kochamy je. Przedłużmy ich życie. Bez względu na rodzaj oprawy publikacji, przechowujmy je na półkach tylko w pozycji stojącej. Tak unikniemy rozklejania się ich grzbietów, defasonowania i wyginania. Ustawiając je na półce, nie pozwólmy, by miały luz i by się przewracały. Unikajmy podpierania rzędu książek jednym egzemplarzem, ustawionym na skos, pod kątem. Czym sklejać rozpadające się strony i jak naprawić grzbiet? O tym przeczytasz poniżej.
1
Niekoniecznie taśmą

Najłatwiejsze jest łączenie rozpadających się stron przezroczystą taśmą klejącą. Ale rozwiązanie to ma wady. Taśmę ciężko odlepić, klej z czasem żółknie, zatłuszcza papier. Wielokrotnie zginana taśma zaczyna pękać i odchodzić razem z drukiem.

Grzbiet naprawiamy zatem zwykłym klejem i paskiem papieru. Natomiast taśmą możemy łączyć naddarte stronice. Kładziemy małe kawałki taśmy i dokładnie usuwamy pęcherzyki powietrza.
2
Uwaga na wilgoć!

Książki nie mogą stać w pobliżu kuchni, ani łazienki, czy suszarni, ponieważ ich strony zaczną się marszczyć od wilgoci i żółknąć. Pomieszczenia z książkami nie wietrzymy też podczas opadów i mrozów.
3
Zalane strony

Uwaga, nie używamy suszarki, nie kładziemy na kaloryferach. By uratować zalaną książkę trzeba delikatnie rozkleić strony i każdą przełożyć cienkim materiałem bawełnianym lub lnianym. Po godzinie zastąpić nowym, suchym.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane