Jak pomóc przyjacielowi, który chce popełnić samobójstwo?

Jak pomóc samobójcy?

MichalMichal - specjalista Tipy.pl
Jednym z najbardziej przerażających rzeczy, jaką możemy usłyszeć od przyjaciela lub bliskiej osoby jest to, że chce ona umrzeć. Nawet jeśli słyszymy to od osoby kompletnie obcej, powiedzenie jej czegokolwiek dla otuchy jest bardzo trudne. Każdego dnia na czatach czy forum są dziesiątki osób, które proszą o pomoc. Jak poradzić sobie w tej sytuacji i zachować trzeźwy umysł? Oto kilka wskazówek zebranych z różnych źródeł i własnego doświadczenia.
1
Nie ma złych i dobrych rzeczy, które możesz powiedzieć. Ważne, by mówić z miłością i troską o drugą osobę. Wystarczy być sobą. Okaż tej osobie, jak bardzo się o nią martwisz, przytul ją, gdy płacze lub zrób cokolwiek innego, co uznasz za konieczne.
2
Dziecko przebrane za zamachowca samobójce
Często samobójcy są przekonani, że czyn ten da im sławę a oni będą bohaterami. Dobrze jest im wytłumaczyć, że w samobójstwie nie ma nic fajnego, a po jego śmierci ludzie będą myśleć o nim raczej z niesmakiem. Także rodzina samobójcy nie dość, że będzie czuła żal to jeszcze na dodatek wstyd, który będzie im towarzyszył do końca życia.
3
Zazwyczaj osoba chce popełnić samobójstwo, gdy ma jakiś problem, z którym już sobie nie potrafi dłużej radzić. Wysłuchaj jej, poczekaj, aż uwolni ona swoje uczucia, takie jak rozpacz, gniew czy samotność. Czasem zwykła rozmowa i obecność drugiej osoby, która wysłucha, pomaga i sprawia, że czujemy się od razu nieco lepiej.
4
Bądź sympatyczny, nie osądzaj, bądź cierpliwy, spokojny i tolerancyjny. Druga osoba może przejąć twoje nastawienie i zacznie myśleć dokładnie tak samo.
5
Nie bój się pytać: Czy masz myśli samobójcze? Nie wprowadzasz w ten sposób tej myśli do głowy drugiej osoby. Uzyskujesz tylko kilka cennych informacji na temat tego, jak postępować, by jej pomóc.
6
Jeśli dana osoba chce popełnić samobójstwo, zadaj jej trzy podstawowe pytania:

- Czy myślałeś o tym, jak chcesz to zrobić?
- Czy masz wszystko, czego potrzebujesz, by wprowadzić w życie swój plan?
- Czy wiesz już, kiedy chcesz to zrobić?

Na szczęście większość ludzi mówi, że albo nie ma jeszcze jednoznacznych planów, jak chce to zrobić, albo że nie ma na to odwagi. Mimo to sytuacja nadal jest poważna, wiesz bowiem, że istnieje prawdopodobieństwo, że dana osoba będzie chciała zrobić sobie krzywdę. Odbierz te słowa, jako prośbę o pomoc i nadal kontynuuj swoje działania. Zachęcam do poszukania profesjonalnej pomocy, tak szybko, jak jest to tylko możliwe.

Jeśli uzyskałeś odpowiedzi, które jednoznacznie wskazują na chęć popełnienia samobójstwa, niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem. Osoba ta powie wówczas, że zdradziłeś ich przyjaźń i będzie na ciebie zła. Możesz tak też się poczuć. Pamiętaj jednak, gdy tego nie zrobisz stracisz przyjaciela na zawsze. Jeśli zaś zgłosisz odpowiednim osobom dany problem, po kuracji usłyszysz podziękowania.
7
Pozwól mówić tej osobie. Pozwoli to na zmniejszenie ciężaru emocjonalnego i da czas na ochłonięcie. Im dłużej będziecie rozmawiać, tym większe masz szanse na zmianę planów drugiej osoby.
8
Unikaj proponowania szybkich i prostych rozwiązań oraz bagatelizowania uczuć drugiej osoby. Liczy się to, jak on postrzega ten problem i jak boleśnie go odczuwa. Racjonalne argumenty są mało skuteczne, by przekonać do nich osobę znajdująca się w tym stanie. Zamiast tego okaż tej osobie empatię i współczucie bez dokonywania jakichkolwiek osądów.
9
Jeśli osoba rozpoczęła już próby samobójcze, wezwij pomoc natychmiast. Jeśli znajduje się ona w stanie świadomości, zapytaj ją co przyjęła, jak dawno i w jakiej ilości, czy piła alkohol, kiedy ostatnio jadła i jak się czuje. Zadzwoń po pogotowie. Zachowaj spokój i czekaj na przyjazd karetki, podejmij wszelkie działania, które mogą pomóc przyjacielowi.
10
Jeśli rozmawiasz przez Internet z osobą, która chce popełnić samobójstwo i niewiele o niej wiesz, zachęć ją, by zadzwoniła na pogotowie lub na specjalna infolinię. Jest to najlepsze wyjście, gdyż linie te mogą namierzyć miejsce, z którego wykonano połączenie i przyjść z pomocą. Jeśli osoba ta nie chce nigdzie dzwonić, postaraj się zdobyć o niej jak najwięcej informacji. Nie wahaj się prosić o adres, numer telefonu czy inne informacje, które pomogą ustalić gdzie dana osoba mieszka i wysłać tam służby interwencyjne.
11
Radzenie sobie z osobami, które chcą popełnić samobójstwo jest bardzo trudne. Zwróć się z prośbą o pomoc do innych. Porozmawiaj z zaufanym przyjacielem, możesz spróbować poszukać pomocy u księdza w twojej parafii i powiedz, w jakiej sytuacji się znajdujesz i jak się z tym czujesz.
12
Jeśli wszystkie twoje próby nie powiodą się, nie obwiniaj siebie. Pamiętaj, że zrobiłeś wszystko, co było w twojej mocy. Osoba ta ostatecznie zrobiła to co chciała, niezależnie od tego czy był to dobry czy zły wybór. Jeśli była to bardzo bliska osoba i jest ci trudno się z tym pogodzić, możesz szukać pomocy u specjalnych grup wsparcia.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

rozpoznanie i leczenie depresji
depresja
odstresowanie

Podobne porady

Komentarze (17)

* Pola wymagane

Dzik
22.05.2015
Drodzy wierzący samobójcy. Ludzie odbierający sobie życie idą do piekła. Chyba nikt z was nie liczy, że wyląduje w świętym spokoju, w niebie. Nie, moi kochani - zabierając sobie najcenniejszy dar jakim jest życie, liczcie się z tym, że czeka was najgorsze.
jeszczesekunda...
18.11.2014
Też mam z tym problem od 2 lat choć jestem młoda. Mam 13 lat, tak dokładnie, dobrze czytasz, 13. Chciałabym, żeby ktoś w końcu zrozumiał czemu chcę to zrobić, żeby poczuł to co ja, gdy to się stanie, zrozumi mnie. MARZĘ I CHCĘ ZAZNAĆ ŚWIĘTEGO SPOKOJU, BYĆ TAM GDZIE NIE MA TCH WSZYSTKICH GRZESZNIKÓW! GDZIE PANUJE SPOKÓJ I NIC WIĘCEJ CIEMNOŚĆ, CISZA... Wy nas nie rozumicie, nie wiecie jak to jest, my, samobójcy mamydisyć, chcemy żyć ale nie tutaj, tylko w niebie, a ateiści nie chcą istnieć. Każdy ma swoje słabości,ale niektórzy mają tylko słabe punky. Np taka głupia ja, niska, bezużyteczna,dziwna. Moje dzieciństwo nie było takie piękkne, ja nie miałam nic i dalej nic nie mam, to bez sensu, Boże, weź mnie do siebie o ile na to zasługuję, mam dosyć tego świata.
Jill
12.11.2014
Ta fajne porady..z tym że samobójcy rzadko chcą pomocy, albo nie potrafią się otworzyć. Ukrywają się, a nie wrzeszczą z okna, że chca się zabić
mardock
26.08.2014
a ja wlasnie to robie
A.
11.08.2014
Ja również już nie mam siły, nie mam takiej osoby, która mogłaby mi pomóc. Zdecydowałam że samobójstwo popełnię w sylwestra w górach. Mam coraz większą pewność ale mimo wszystko chciałabym żeby ktoś mnie przytulił i żebym mogła to komuś powiedzieć, bo to mnie dobija...
Ronin
24.02.2014
Ja te mam dość tego zasranego życia,poprzednio mi się nie udało ale dzisiaj mam do spełnienie misję
lulka28
06.05.2013
według mnie, najlepszym sposobem na pocieszenie osoby jest po prostu Przytulenie jej. powiedzenie, że się ją kocha, że nie można bez niej żyć, że się o nią martwi, że przebywanie z nią sprawia nam radość. jeśli będzie się wyrywać, to należy ją przytulić mocniej. z tymże ważne jest to, by to nie zrobić raz czy dwa, ale wielokrotnie - ale nie za często. i nie wtedy kiedy by się rozpoczęła jakaś 'niewygodna rozmowa' (heh, no wtedy też przy okazji oczywiście ;)) ale tak po prostu. lub (nawet) podczas kłótni. długie i poważne rozmowy również wiele wnoszą, ale podczas tego 'aktu' odczucie bliskości i tego że jest się kochanym ma olbrzymią wartość.
Ps. przytulania na przywitania i pożegnania się nie liczą. ważne są takie bez powodu - po prostu.
osoby z takimi myślami potrzebują swego rodzaju jakby 'dowodu' że są potrzebne.
JeszczeChwila
04.03.2013
Od kilku tygodni moje życie traci sens. mam depresję i myśli samobójcze. całe życie miałem pod górkę. nie chce już się męczyć. postanowiłem. dzisiaj to zrobię. do zobaczenia po tamtej stronie. bye.
DePrEsIa
16.11.2012
A co więcej oni mogą napisać nie czujom tego co my nie boli ich tak jak nas a co najgorsze próbują pomóc ale niewiedzom z czym walczą.
żadne z waszych słów nam nie pomogą bo to rola najbliższych których nigdy niema ....
robak
12.05.2012
Tak, ta choroba jest nieuleczalna. Choruję 15 lat.