Komunikacja

Jak komunikować się z innymi?

elwirka27 - specjalista Tipy.pl
Komunikacja
1 z 11
Nastały czasy, kiedy ludzie komunikują się ze sobą głównie za pomocą telefonu i internetu. Żeby przekazać coś drugiej osobie, piszemy sms-y, e-maile, „ściągamy” różnego rodzaju komunikatory, takie jak gadu-gadu czy skype, zakładamy konta na „nk”, „facebook’u”, „twitterze”, a także czatujemy i piszemy swoje opinie na forach. A gdzie w tym wszystkim komunikacja bezpośrednia? Gdzie kontakt z drugim człowiekiem? Przecież podczas rozmowy ponad 80 % przekazu zawiera się w komunikacji niewerbalnej, a tylko niewielka część w werbalnej, czyli w słowach. To oznacza, że we wszystkich wysyłanych przez nas wiadomościach – sms, e-mail itp. – możemy zostać źle zrozumiani. Emotikony bowiem nie zastąpią w pełni naszego wyrazu twarzy. Poza tym łatwo jest wtedy okłamać osobę po drugiej stronie. Dlatego pomimo wszystko starajmy się widywać z ludźmi na spotkaniach „face to face”. Poniżej kilka wskazówek jak werbalnie i niewerbalnie komunikować się z ludźmi.
1
Powitanie
Powitanie, czyli jak zacząć.

Powitanie to bardzo ważny element rozmowy, bowiem wtedy powstaje pierwsze wrażenie o drugiej osobie, które z kolei generuje to, w jaki sposób będziemy ją później traktować. Należy zatem pewnie podać dłoń i ją uścisnąć – lecz nie za mocno, a także uśmiechnąć się życzliwie – lecz nie za szeroko, by nie był to uśmiech sztuczny.
2
Kontakt wzrokowy
Kontakt wzrokowy.

Aby w ogóle nawiązać więź pomiędzy rozmówcami, należy pamiętać o kontakcie wzrokowym. Patrzenie prosto w oczy drugiej osobie będzie potwierdzeniem, że skupiamy się tylko i wyłącznie na tym, co dzieje się w tej chwili oraz że jesteśmy zainteresowani rozmową. Oczywiście nie ma to być uporczywe gapienie, tylko naturalne spoglądanie, bo inaczej nasz rozmówca straci pewność siebie i zamknie się w sobie, wskutek czego niewiele się od niego dowiemy.
3
Mimika twarzy
Mimika twarzy.

Ważną sprawą jest też mimika twarzy. Pamiętajcie, że musi ona odpowiadać tematowi oraz atmosferze rozmowy. Na przykład, gdy rozmawiamy o czymś przykrym, smutnym, nie możemy stroić głupich min. Jeśli jednak mowa o czymś miłym i wesołym, warto się uśmiechać. Mimiką twarzy pokazujemy to, co w danej chwili czujemy i to właśnie ona może zdradzić nasze faktyczne myśli - chyba że jesteśmy dobrymi aktorami.
4
Postawa ciała
Postawa ciała.

Postawa ciała to kolejny istotny czynnik w czasie rozmowy. Wyrażamy przez nią nasz stosunek do drugiego rozmówcy. Należy pamiętać, żeby być w miarę wyprostowanym, ale nie za mocno, bo będzie to oznaczać, że jesteśmy spięci i niegotowi na swobodny kontakt. Nie wolno się również garbić, bo postawa taka przedstawi nas jako zamkniętych w sobie i niezbyt pewnych w sytuacji rozmowy.
5
Dystans
Dystans.

Pamiętać też trzeba o odpowiednim dystansie. Każdy człowiek może tolerować inną odległość swojego partnera w rozmowie. Siedząc zbyt blisko, zbyt natarczywie się nachylając, możemy go przytłaczać, przez co nie będzie zbyt otwarty i rozmowny. Natomiast siedząc zbyt daleko (w dodatku z postawionym pomiędzy nami a rozmówcą stolikiem czy biurkiem) będziemy stwarzać pewną przepaść, granicę, którą trudno przekroczyć, co spowoduje niechęć do rozmowy.
6
Gestykulacja
Gestykulacja.

Niektórzy ludzie podczas rozmowy starają się nakreślić pewne sytuacje własnymi rękoma. Gestykulacja jednak może być niebezpieczna, ponieważ z jednej strony może zbyt mocno rozpraszać naszego słuchacza, a z drugiej strony – może się nawet zdarzyć, że go niechcący uderzymy. Należy zatem kontrolować swoje ruchy, a także dopasowywać je odpowiednio do sytuacji.
7
Wygląd zewnętrzny
Wygląd zewnętrzny.

Kolejną ważną sprawą jest ubiór i makijaż. Może on nie mieć zbyt dużego znaczenia, jeśli spotykamy się z naszymi przyjaciółmi czy znajomymi - jest to zwykle strój swobodny. Natomiast ubiór nabiera znaczenia, gdy idziemy do urzędu czy na rozmowę w sprawie pracy. Obowiązkowo ubrać należy – w przypadku mężczyzn – garnitur, a w przypadku kobiet – galowy strój w kolorach biało-czarnych bądź granatowych. Makijaż przy takim stroju nie może być wyzywający i zbyt widoczny, ma tylko delikatnie podkreślać urodę.
8
Zamiana ról
Zamiana ról.

Aby rzeczywiście zrozumieć, co chce nam przekazać rozmówca, należy wczuć się w jego sytuację czy problem. Jest to tzw. „zamiana ról”. Musimy wniknąć w myśli naszego partnera do rozmowy i zadać sobie pytania: „dlaczego znalazł się on w takiej sytuacji, co nim kierowało, jak my postąpilibyśmy na jego miejscu?” Pozwoli nam to na odpowiednią reakcję i udzielenie skutecznej porady.
9
Aktywne słuchanie
Aktywne słuchanie.

Bardzo ważne jest też aktywne słuchanie rozmówcy, które wyraża się poprzez parafrazowanie czy zadawanie pytań. Należy jednak pamiętać, by nie zadawać ich zbyt wiele, bo nasz partner w rozmowie może poczuć się atakowany, a nawet może odnieść wrażenie, że zadając mu tak dużą ilość pytań, w ogóle go nie słuchaliśmy. Zadawanie pytań czy parafrazowanie ma dać znać drugiej osobie, że interesujemy się tym, co nam mówi, że słuchamy jej i chcemy jej pomóc.
10
Styl wypowiedzi
Styl wypowiedzi.

Istotną sprawą jest również sposób naszej wypowiedzi, to, czy mówimy swobodnie, czy się jąkamy, przerywamy co chwilę naszą wypowiedź. Należy również mówić dosyć głośno, byśmy zostali usłyszani, ale nie można krzyczeć. Warto też modulować głosem, by obaj rozmówcy wczuli się w sytuację.
?

Wskazówki
*Udowodniono naukowo, że w czasie rozmowy pojawia się proces zwany „dostrajaniem”. Oznacza to, że delikatnie staramy się naśladować naszego partnera w rozmowie, przyjmujemy jego postawę, gesty, mimikę twarzy czy ton głosu. Efektem tego jest większa uległość osoby, z którą się komunikujemy, wobec nas. Stwierdzić zatem można, że takie zachowanie jest świetną techniką manipulacji.

Strona 1 z 11

Powiązane porady

perswazja
Szef
Pracownicy biura

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane