- Szukanie pracy
- Praca
- Zakładanie i Prowadzenie Firmy
- Marketing i Public Relations
- Zarządzanie Firmą
- Firma i Społeczeństwo
- Małe i Średnie Przedsiębiorstwa
- Maszyny i Urządzenia Biurowe
- Zasoby Ludzkie (HR)
- Reklama
- Ubezpieczenie i Odszkodowanie
- Zarządzanie Majątkiem
- Plany Emerytalne
- Inwestycje
- Nieruchomości
- Informacje Podatkowe

Jak motywować uczniów do nauki?
Michal - specjalista Tipy.pl

Wrzask i groźby nie są skutecznymi sposobami na zmotywowanie uczniów. Pozytywne nastawienie i skupienie się na osiągnięciu wspólnego sukcesu będzie motywować uczniów do działania i przyczyni się do stworzenia wzajemnego szacunku dla każdego człowieka i nauki. Rozważ również możliwość stworzenia tablicy, na której co tydzień będziecie wypisywać pozytywne cechy każdego ucznia, które wspólnie dostrzegliście.
Uczniowie podczas zmagań z problemem powinni być nagradzani za niektóre małe czyny, by mieć motywację do osiągnięcia większych celów. Okaż uczniom, jakie nadzieje w nich pokładasz, znajdź sposób na to, by poprowadzić ich prawidłową drogą do celu. Możesz zadawać im dodatkowe pytania do zadania domowego, podczas wprowadzania nowego tematu zapytać o kilka podstawowych rzeczy i zadbać o to, by najsłabsi uczniowie też mieli szansę na udzielenie odpowiedzi.
Im z większym zainteresowaniem będziesz opowiadać o czymś uczniom, tym bardziej będą oni podekscytowani podjętym przez ciebie tematem. Jeśli uważasz, że temat lekcji, którą masz przeprowadzić jest nudny i uczniowie nie będą nią zainteresowani, znajdź sposób, by przedstawić go w sposób ciekawy. Bądź kreatywny, znajdź sposób nawet na najnudniejszą lekcję – np. lekcję powtórzeniową przed sprawdzianem, zamień w quiz lub grę.
Nagrody indywidualne i dla całej klasy mogą stanowić doskonałą motywację, zwłaszcza, gdy starasz się wyegzekwować odpowiednie zachowania. W zależności od ciebie może to być proste, bądź skomplikowane. Możesz zagradzać poszczególnych uczniów za odpowiednie zachowanie, co będzie motywacją dla pojedynczych uczniów, a zarobione kulki mogą oni wrzucać do słoika umieszczonego w klasie, co będzie motywować wszystkich jednocześnie.
Organizuj ćwiczenia, które uczniowie muszą wykonać wspólnie. Co tydzień wybieraj grupę uczniów, którym będziesz powierzać jakieś zadanie. Uczniowie pracują wówczas w zespole i poszukują informacji na podstawie obserwacji i przeprowadzonych doświadczeń. Dobierając uczniów w grupy zastanów się dobrze – musisz zachęcić najsłabszych uczniów do wzmożonej pracy i jednocześnie nie pozwolić innym, by się nudzili.
Wprowadź zwyczaj publicznych pochwał uczniów za ich osiągnięcia. Możesz nawet posunąć się do stworzenia specjalnych dyplomów. Gdy uczeń zasłuży na pochwałę, możesz wysłać dyplom rodzicom, aby mogli z dumą wywiesić go na lodówce.
Jeśli usiłujesz zmotywować dziecko do pracy, należy uważać, by nie chwalić go wtedy, gdy nie podejmuje żadnych działań. Należy chwalić tylko za dobrze wykonaną pracę. Nagrody i pochwały nie mogą być bowiem rozdawane na prawo i lewo, powinny być selektywne i skierowane tylko do właściwych osób, dopiero wówczas będą stanowiły doskonałą motywację.
Nauczenie swoich uczniów umiejętności rozwiązywania problemów, może prowadzić do zwiększenia ich zainteresowania daną rzeczą bądź zjawiskiem, o którym się uczą. Zadbaj o to, by uczniowie mieli szanse popełnić jakiś błąd, a następnie daj możliwość jego naprawy. Uczniowie zbiorą informację na temat tego, jak osiągnąć cel, a zajęcia będą dla nich bardziej interesujące.
Różni uczniowie odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Uwzględnij różnorodne możliwości uczenia się, zgodnie z "Teorią wielu inteligencji" stworzoną przez dr. Gardnera w 1983 roku. Pozwala to uczniom na odniesienie sukcesu na różne sposoby. Im więcej osób w klasie zdobędzie wyznaczony cel, tym większą będą oni mieli motywację.