Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak uprawiać muchołówkę w domu?

Jak uprawiać muchołówkę w domu?

Stopień trudności: umiarkowane
, ekspert Tipy.pl
 3.9/5 (7 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Rośliny owadożerne przez swą niezwykłość są darzone szczególnym zainteresowaniem przez dzieci. Można kupić nawet dostępne zestawy z nasionami, podłożem oraz instrukcją do samodzielnej uprawy, jednak nie jest to taką prostą sprawą jak się wydaje... Muchołówka amerykańska (Dionaea muscipula) ma bardzo specyficzne wymagania i jeśli chcemy, by była zdrowa, musimy przestrzegać kilku podstawowych zasad w jej uprawie. Trud się jednak z pewnością opłaci, bowiem roślina ta robi duże wrażenie nie tylko na dzieciach!
1
Stanowisko

Roślina nie ma szczególnych wymagań co do wilgotności powietrza. Bez problemu radzi sobie w naszym klimacie, zarówno na świeżym powietrzu, jak i w warunkach mieszkaniowych. Od marca do października można roślinę trzymać na dworze przez całą dobę, na zimę musi być jednak przenoszona do ogrzewanego pomieszczenia.

Wymaga stanowiska słonecznego, najlepszym miejscem będzie więc dla niej południowe okno. Latem powinna mieć zapewnioną temperaturę między 20 a 35° C, a zimą maksymalnie 15° C, ale optymalny zakres to od 0 do 10° C.
2
Podłoże

Musi składać się przynajmniej z 50% z torfu, jako domieszkę można zastosować gruboziarnisty piasek, drobny żwirek lub perlit. Podłoże powinno mieć lekko kwaśny odczyn.
3
Podlewanie

Podłoże, w którym rośnie muchołówka musi być cały czas wilgotne. Ważne też, aby do podlewania używać miękkiej wody (deszczówki lub wody destylowanej). Podlewamy przez podsiąkanie, nalewając wodę do podstawki tak, aby cały czas było w niej 1-2 cm wody. Nie możemy też dopuszczać do przesuszenia podłoża, szczególnie rośliny rosnące w pełnym słońcu.
Jak pielęgnować paprotki?
Jak pielęgnować fiołka afrykańskiego?
Jak podlewać paprocie?
Jak pielęgnować kaktusy?
4
Dokarmianie

Roślina nie wymaga nawożenia, niezbędne do życia i wzrostu substancje wytwarza w procesie fotosyntezy oraz wykorzystuje swoje liście – największą ciekawostkę tej rośliny do chwytania oraz trawienia much. Wnętrza liści wytwarzają nektar, który wabi owady. Znajdują się tam również niewielkie włoski, które poruszone przez muchę, powodują gwałtowne zaciskanie się liścia-pułapki. Możemy też sami wrzucać do liści owady, (najlepiej muchy), nie mogą być one jednak martwe, ponieważ nie zadziała mechanizm pułapki.

Trawienie owada trwa od 7 do 10 dni, po tym czasie liść się otwiera i możemy w nim zobaczyć tylko chitynowe pozostałości po owadzie, których roślina nie strawiła. Jeden liść może zacisnąć się kilkakrotnie (8-10 razy bez owada, proces trawienia może przeprowadzić tylko 2-4 razy). Części pułapkowe liści osiągają długość 2,5 do 4 cm i mają na krawędziach „zęby” które uniemożliwiają schwytanej ofierze ucieczkę.
5
Inne zabiegi pielęgnacyjne

Muchołówka od końca listopada do początku marca przechodzi okres spoczynku. W okresie tym roślinę ustawiamy w ciemniejszym i chłodniejszym miejscu. Można ją tez zimować na zewnątrz, muchołówka znosi niewielkie okresowe przymrozki, jednak przy długotrwałych mrozach roślina może obumrzeć, dlatego musi być dobrze okryta. Najlepszym dla niej miejscem będzie piwnica lub garaż. W tym czasie ograniczamy też podlewanie. W tym okresie muchołówka jest osłabiona, marnieje i traci często wszystkie liście, jednak na wiosnę wypuszcza nowe.
6
Rozmnażanie

Muchołówka jest rośliną wieloletnią, dojrzałość osiąga dopiero po 4-5 latach. Starsze rośliny można rozmnażać przez podział, oddzielając młodsze stożki wzrostu od podstawy rośliny. Młode, nie w pełni rozwinięte liście oderwane od rośliny macierzystej i przysypane lekko torfem ukorzeniają się dość dobrze, jednak może to trwać nawet 2-3 miesiące.

Muszą mieć zapewnioną stałą dużą wilgotność. Podobnie można wykorzystać łodygi, na których rozwijają się kwiaty. Można również rozmnażać muchołówkę z nasion kupionych lub zebranych samemu z posiadanej rośliny. Wysiewamy je w takie samo torfowe podłoże, w jakim rosną dorosłe muchołówki.
Przeczytaj teraz: Jak hodować fikusa?
 3.9/5 (7 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

idaiza - 2017-07-14
Nie dowiedziałam się wystarczająco dużo rzeczy o tej roślince. Co się dzieje gdy ona się zamyka bez powodu? Czy jak nie będzie łapała much to przeżyje? Na ile jej paszcza się zamyka? Proszę o szybką odpowiedź
 
Yucca popularnie nazywana juką swoim pokrojem przypomina palmę, choć botanicznie wcale nią nie jest. Ta niezwykle mocna...
Jak pielęgnować jukę?
Yucca popularnie nazywana juką swoim pokrojem przypomina palmę, choć botanicznie wcale...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt