grzejnik w mieszkaniu

Jak tanio ogrzewać mieszkanie?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
grzejnik w mieszkaniu
1 z 6
Pomyślmy zawczasu o rachunkach za ogrzewanie i zróbmy wszystko, aby płacić jak najmniej. Możemy zaoszczędzić nawet 800 zł rocznie. Zacznijmy od założenia termostatów (jeśli jeszcze ich nie mamy). Kolejnym krokiem będzie ustawienie optymalnej temperatury dla każdego pomieszczenia. Pamiętajmy, że nie w każdym pokoju musi być jednakowo ciepło. Nie trzeba np. zbyt mocno ogrzewać kuchni, bo w niej i tak temperatura rośnie podczas gotowania. Co jeszcze poza ustawieniem temperatury warto zrobić, by rachunki za ogrzewanie były mniejsze?
1
ogrzewanie
Nie zasłaniaj grzejnika
Osłony na kaloryfery mogą zdobić wnętrze, a grube, np. aksamitne zasłony dodają mieszkaniu przytulności. Ale zimą są niekorzystne strony takiego wystroju. Osłony na grzejniki, a nawet zwykłe zasłony na okna czy stojący w pobliżu kaloryfera mebel tworzą barierę dla ciepła i pochłaniają je. Straty wynoszą nawet 20 procent! Dlatego w sezonie grzewczym kaloryfery w całym mieszkaniu pozostawmy odsłonięte. Zyskamy wtedy nawet 170 zł rocznie. Średnio za miesiąc zapłacimy więc o około 14 zł mniej.

Uszczelnij okna
Nie wszyscy możemy się cieszyć nowymi szczelnymi oknami. Ci, którzy ich nie mają, powinni przed zimą zadbać o uszczelnienie ram. Świetnie nadaje się do tego celu niedroga, samoprzylepna taśma. A oszczędność wynikająca z uszczelnienia może wynieść ok. 20% opłat za ogrzewanie mieszkania.
2
ogrzewanie mieszkania
Cieplej się ubierz
Zamiast chodzić po mieszkaniu w koszulce bez rękawów i rozkręcać kaloryfer, lepiej cieplej się ubrać i ustawić grzejnik na niższą temperaturę. Najlepiej zawsze starajmy się utrzymywać w domu stałą temperaturę ok. 20-21°C.
Jeśli zwiększymy ją np. do 23°C, a na zewnątrz będzie ok. 0°C, to przez ściany i okna ucieknie o 15% ciepła więcej, niż wtedy, gdy w domu zostawimy tylko 20°C.
Obniżając temperaturę w mieszkaniu tylko o jeden stopień, możemy zaoszczędzić średnio ok. 11 zł miesięcznie. W skali roku zyskamy więc ponad 130 zł.
3
tanie ogrzewanie
Obniż przed wyjściem
Nie ogrzewajmy pustego mieszkania. Gdy wychodzimy do pracy, przykręćmy grzejniki. Tak zróbmy przed snem. Nie ma sensu wydawać pieniędzy na ogrzewanie pomieszczeń (np. salonu, kuchni, łazienki), w których w nocy nas nie ma.

Umieść ekran
Aby zmniejszyć straty ciepła, umieśćmy za kaloryferem ekran, wykonany np. ze styropianu powleczonego folią aluminiową. Będzie odbijał ciepło i zaoszczędzimy średnio 7,50 zł miesięcznie, czyli ok. 90 zł rocznie.
4
jak tanio ogrzać mieszkanie
Wietrz z głową
Zanim otworzymy okno, aby przewietrzyć mieszkanie, 10 minut wcześniej zakręćmy kaloryfer. Dopiero gdy grzejnik ostygnie, otwórzmy szeroko okna. Wietrzenie nie powinno trwać dłużej niż kilka minut, aby nie dopuścić do wychłodzenia mieszkania. Ponowne ogrzanie pomieszczenia wymaga bowiem sporo energii.

Zamknij drzwi na klatce
Wiele klatek schodowych w nowych blokach ma tzw. wiatrołapy, czyli coś w rodzaju przedsionka. Warto pamiętać o zamykaniu nie tylko drzwi wejściowych na klatkę schodową, ale także tych drugich, wewnętrznych. Dzięki temu temperatura na klatce nie spadnie, a my nie będziemy przepłacać za utrzymanie części wspólnej naszego bloku.
5
ogrzewanie sypialni
Wykorzystaj słońce
Aby obniżyć rachunki za ogrzewanie mieszkania, warto odsłaniać zasłony i firanki, gdy świeci słońce. Promienie wpadające przez szybę mogą podnieść temperaturę w pomieszczeniu nawet o 7-8°C! Pod warunkiem, że słońce świeci w okna przez kilka godzin.

Nie ogrzewaj sypialni
W tym pokoju temperatura nie powinna przekraczać 18°C. Wtedy nie tylko oszczędzamy pieniądze, ale także nie budzimy się w nocy i wstajemy wypoczęci. Jeśli sypialnia sąsiaduje z ogrzewanymi pomieszczeniami, termostat ustawmy na jeszcze niższą wartość.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

Kolorowe buty
wyprzedaż

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Smok_Wawelski
17.02.2017
Gdyby nie te niemieckie porady w ogóle nie wiedziałbym jak żyć...