grzyby w koszyku

Jak uniknąć zatrucia grzybami?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Choć są ciężkostrawne, a organizm ma z nich niewielki pożytek, cenimy je z powodu walorów smakowych. Poza tym liczy się samo ich zbieranie i powrót z koszem pełnym skarbów. Należy jednak mieć świadomość, że spożywanie grzybów, poza tymi pochodzącymi z hodowli, jest ryzykowne. Prawie wszystkie grzyby – poza pieczarką hodowlaną – na surowo są niejadalne. Jak zbierać i jeść grzyby, żeby uniknąć zatrucia? Kilka cennych wskazówek znajduje się w poniższym artykule.
1
Trujące nie mniej ponętne

Te naprawdę trujące (ok. 150 gatunków) nie tracą toksycznych właściwości bez względu na to jak długo będą poddawane działaniu wysokiej temperatury. Nie daj się zwieść temu, że grzyb został nadgryziony przez ślimaki czy inne zwierzęta. To nie oznacza, że nasze żołądki będą go tolerowały równie dobrze.
2
Jadalne też mogą zaszkodzić

W Polsce co roku odnotowuje się kilkaset zatruć grzybami. Spożycie pechowego egzemplarza zwykle kończy się mniej lub bardziej nasilonym rozstrojem żołądka. Jednak w przypadku niektórych gatunków taka pomyłka może być groźna dla życia. W naszym kraju największym postrachem grzybiarzy i ich współbiesiadników jest muchomor sromotnikowy.
3
Zabójczy duet

Czasem grzyby szkodzą, gdy znajdą się w nieodpowiednim towarzystwie. Czernidłak pospolity w połączeniu z alkoholem jest niebezpieczny. Zawarta w nim kopryna sprawia, że organizm nie jest w stanie rozłożyć wypitego alkoholu. Skutek? Zaczerwienienie twarzy, przyspieszony puls, kołatanie serca, uderzenia gorąca, w najgorszym przypadku zapaść.
4
Zatrucie czy zwykła niestrawność?

Pierwsze objawy zatrucia to uczucie ciężkości w żołądku, nudności, wymioty, bóle brzucha, biegunka. Mogą też wystąpić zlewne poty, omdlenia, zaburzenia świadomości. Prawie jak pod wpływem substancji odurzających. W początkowej fazie jednak nie sposób odróżnić zatrucia grzybami od zwykłej niestrawności. Dodatkowe ryzyko wiąże się z tym, że w przypadku niektórych grzybów, np. muchomora sromotnikowego, dolegliwości pojawiają się późno, najwcześniej 8, zwykle 12 godzin po spożyciu. A w tym czasie jego amatoksyny niebezpiecznie uszkadzają wątrobę oraz nerki.
5
Działać szybko

Co robić, jeśli podejrzewamy zatrucie grzybami? Nie podawać mleka, gdyż przyspieszy wchłanianie trucizny, ani leków na trawienie. Należy wywołać wymioty, by usunąć z żołądka toksyny. A wymiociny i ewentualne resztki potrawy zachować i jak najszybciej udać się z nimi do szpitala (to pozwoli na szybką identyfikację trucizny). Dla lekarza ważna jest informacja, ile czasu upłynęło od zjedzenia grzybów.
6
Co zrobić, by uniknąć zatrucia

Zbieraj tylko te grzyby, które dobrze znasz. Unikaj grzybów blaszkowych – wśród nich jest wiele trujących gatunków. Grzyby zbieraj do przewiewnych koszy. Świeże przechowuj w lodówce nie dłużej niż dwa dni, a resztki przyrządzonych z nich potraw zjadaj najpóźniej następnego dnia po podgrzaniu co najmniej do 70° C.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

kasia30
24.09.2014
Co za bzdurny artykul!! Zadnych wartosci merytorycznych tylko jakies straszenie..smierc,zatrucie ..boze ! Przeczytalam ,doszukujac sie jakis wskazowek,jakie grzyby ( jadalne) moga zaszkodzic.I co? Nic.Zero informacji ,tylko przyklad o muchomorze sromotnikowym.Porazka.Oczywiscie ,tak najlepiej, niech ludzie przestana chodzic do lasu ,a grzyby to tylko i wylacznie kupione (za wysokie i przesadzone ceny) w sklepie. Nie zniechecajcie ludzi do zbierania i jedzenia.Jest mnostwo jadalnych i pysznych grzybow,ktore warto zbierac.