kontakt elektryczny

Wypadające kontakty - co robić?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

To problem pojawiający się nie tylko przy starszych instalacjach. Jak ustrzec się zagrożenia i nie wydawać niepotrzebnie na elektryka? Gdy nie zadbamy o ich stan, może nam grozić porażenie lub pożar! Przede wszystkim pamiętajmy, by przy odłączaniu sprzętów AGD z kontaktów nie ciągnąć za sznur lub kabel! Zawsze wtyczkę wyciągamy jedną dłonią za jej nasadę, zaś drugą naciskamy na obudowę kontaktu.
1
Sprawdzamy uchwyty

Jeśli gniazdko odstaje od ściany, lekko je dopchnijmy. Jeśli jednak stawia opór, nie róbmy tego na siłę. Wyłączmy korki, upewniając się, że odcinamy prąd włączając światło i na przykład czajnik.

Następnie odkręćmy gniazdko i sprawdźmy czy uchwyty je trzymające, zwane też łapkami po obu jego bokach trzymają gniazdko w puszce prawidłowo.

Jeśli blokują, trzeba je lekko poluzować i pomóc im cofnąć się. W starych instalacjach zamiast łapek montowane były gumki, która się wykruszają. Trzeba je wymienić.
2
Łatanie braków

Kontakty i gniazdka montowane w płytach karton-gipsowych szybko zaczynają się ruszać. Nie pomoże tu dociskanie czy dokręcanie łapek rozporowych, a wręcz może zaszkodzić. Po prostu płyta wokół puszki wykrusza się. Wystarczy uzupełnić ubytki, gipsując lub cementując je.
3
I tak wypada?

Bywa, że system montażowy jest słabej jakości lub uszkadza się z biegiem lat. Wtedy nasze zabiegi nie pomogą i bezwzględnie trzeba skorzystać z usług doświadczonego elektryka!
4
Zwarcie. Co robić?

Wyłączyć urządzenie. Jeśli to niemożliwe, wyłączyć bezpieczniki lub główny wyłącznik na tablicy rozdzielczej. Usunąć wszystko to, co mogłoby się zapalić. Jeśli pojawi się ogień nie wolno gasić wodą czy pianą, tylko gaśnicą śniegową, proszkową lub piaskiem.

Powiązane porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

ZaZ
12.04.2016
Ale wyjątkowo głupi i szkodliwy artykuł. Jeśli ktoś nie ma pojęcia to lepiej niech się za naprawy nie bierze samemu bo można stracić życie lub zdrowie. A sama końcówka artykułu o zwarciu rozbawiła mnie do rozpuku.
MartaWintek
28.09.2015
Z wypadającymi gniazdkami to trzeba sobie poradzić raz a dobrze - kupić nowe i wymienić. Sama posiadam gniazdka Marki ospel i jak do tej pory nigdy mi się nie zdarzyło by jakieś wypadło. Oczywiście trzeba o nie tez dbać i nie wyrywać na siłę kabli;)