parkiet w salonie

Jak chronić parkiet?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Przesuwanie mebli, pazury zwierzaków… Największe szkody czynimy na podłodze sami – i to nie tylko ciągnąc po niej meblami, ale np. paradując po domu w szpilkach. Okazuje się zresztą, że wystarczy niedokładnie wytrzeć obuwie z piasku, który działa na podłogę jak papier ścierny. Nawet najdokładniej polakierowane drewno zniszczy się bardzo szybko, jeśli nie będziemy go odpowiednio chronić. Zarysowane, zmatowiałe parkiety przestaną być ozdobą wnętrza, a staną się naszym utrapieniem. Co robić, by tak się nie stało?
1
Podklejamy meble

Krzesła, szafki, fotele – ich nóżki koniecznie podklejamy filcem. W większości sklepów wielobranżowych można kupić filc w różnych grubościach.

Są również gotowe krążki do naklejania. Pamiętajmy jednak, by raz na rok sprawdzać ich stan. W grubym filcu bowiem lubią zakładać gniazda mole. Jeśli przy biurku mamy krzesło z rolkami lub kółkami, połóżmy na podłodze przezroczystą, poliwęglanową matę ochronną.
2
Uwaga na wodę

Myjąc parkiet, starajmy się nie używać do tego dużych ilości wody. Wystarczą wilgotne szmatki, zaś używając mopa, zawsze dokładnie go wyciśnijmy.
3
Pazury

Psy i koty pazurami uszkadzają drewno. Jeśli mamy w domu zwierzęta, nie powinniśmy lakierować podłogi samodzielnie. Lepiej zdecydować się na drewno fabrycznie zabezpieczone przez producenta lakierem, który jest utwardzony promieniami UV. Jeśli nie decydujemy się na lakier, zabezpieczmy parkiet olejem do drewna.

Rysy na olejowanym drewnie są mniej widoczne, a dodatkowo ma ono zdolność do samozabliźniania, bo pod wpływem oleju drewno pęcznieje i wypełnia się. Głębokie rysy od pazurów przecieramy papierem ściernym i w miejscu naprawy nanosimy raz jeszcze olej.
4
Wycieraczki, dywaniki

Nanoszony do domu piasek działa na podłogę jak papier ścierny. Nie wchodźmy w obuwiu dalej niż do przedpokoju. Umieśćmy w nim też dodatkową wycieraczkę, na której można oczyścić buty z twardych zanieczyszczeń. Po mieszkaniu chodźmy w kapciach na miękkiej podeszwie.
5
Jaki filc pod meble?

Pod szafki, na których będą stały książki lub ciężkie rzeczy podklejamy gładki filc poliestrowy z klejem kauczukowym, o jak najwyższej gramaturze (np. 1000 g/m²). Pod lekkie, np. krzesła, stoły, fotele – stosujemy filc naturalny, wełniany.

Powiązane porady

Pies leży na podłodze
żyrandol z klamerek
Zdejmuj buty w domu

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

nisu
07.12.2017
ja mam drewnianą podłogę z artcore. wybraliśmy dąb bo jest twardy, wcześniej myśleliśmy też o bambusowej podłodze ale nie pasowałaby nam :/ jak ktoś wybiera miękkie drewno to później są efekty. ale faktycznie, podklejanie mebli jest bardzo ważne, każdy mebel mam podklejony
biały
09.05.2016
Jak zapobiegać to ja wiem.Ale było pytanie jak usuwać powstałe zadrapania.Twoja "porady "nie zdały się na nic