smażenie na teflonie

Niebezpieczne naczynia, które szkodzą zdrowiu

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Unikajmy aluminium, teflonu i plastiku. Jeśli patelnia, to żeliwna lub ceramiczna. Są najlepsze do smażenia. Eksperci z Państwowego Zakładu Higieny i organizacji ekologicznej WWF, czyli Światowego Funduszu na Rzecz Przyrody przestrzegają przed używaniem garnków z aluminium, tj. glinu, patelni z teflonu i opakowań z plastiku. Istnieją bowiem uzasadnione podejrzenia, że tworzywa te mogą szkodzić zdrowiu.
1
Koniec ery aluminium

Naukowcy przypuszczają się, że aluminium może mieć wpływ na rozwój chorób neurologicznych, a w szczególności choroby Alzheimera. Dostarczamy go do organizmu m.in. wtedy, gdy gotujemy potrawy w aluminiowych garnkach.

Podczas gotowania aluminium z naczynia przedostaje się do potrawy. Duże ilości tego pierwiastka mogą znaleźć się w naszym jedzeniu zwłaszcza przy gotowaniu kwaśnych dań, takich jak bigos, kapuśniak czy pomidorowa.
2
Ostrożnie z plastikiem

Pojemniki z plastiku też nie są bezpieczne. Mogą one zawierać szkodliwe poliwęglany i ftalany.
Niektóre z tych substancji rozpuszczają się w tłuszczach, więc w kontakcie z majonezową sałatką, mięsem, wędlinami, serem czy masłem uwalniają się ze ścianek pojemnika i przenikają do przechowywanego w nim jedzenia.

W produkcji pojemników plastikowych często stosuje się też szczególnie toksyczny dla zdrowia związek chemiczny o nazwie biosfenol A. Z najnowszych badań brytyjskich naukowców, wynika, że osoby, które mają w organizmie wyższe stężenie biosfenolu A, częściej zapadają na chorobę wieńcową serca.
3
W co pakować kanapki?

Kanapki najlepiej pakować w zwykły papier śniadaniowy. Folia aluminiowa też jest bezpieczna, chyba, że zapakujemy w nią kiszone ogórki. Zawarte w nich kwasy wciągną glin. Jeśli chcemy spakować do kanapki liście zielonej sałaty, nie owijajmy jej w przezroczystą folię, bo wytwarzają wtedy szkodliwe dla zdrowia azotyny.
4
Teflon. Bezpieczny czy nie?

Naukowcy podejrzewają, że teflon może być rakotwórczy. Gdy pokrywająca patelnie i garnki powłoka teflonowa jest porysowana, cząsteczki tej substancji, w czasie przygotowywania potrawy, mogą przedostawać się do żywności. Bezpieczniej jest wtedy wymienić starą, porysowaną patelnię na nową, najlepiej żeliwną lub z tzw. stali stopowej potocznie nazywanej szlachetną.

WAŻNE! Najbardziej przyjaznym dla zdrowia tworzywem w kuchni jest szkło, a następnie ceramika i stal szlachetna.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Moździerz w kuchni
szybkowar
garnki

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

slupostrupek
24.10.2014
No dokładnie uważajcie gdzie sie zaopatrujecie! Kupujcie firmowy produkty z testami!
Ja uwielbiam produkty dr. Oetkera i znalazlem ich produkty tutaj http://www.ranohome.pl/forma-do-pieczeni-chleba-keksowka-pf-4_59.html?cPath=80_111