Anon gogle

Jakie gogle kupić?
KoalaKoala - specjalista Tipy.pl

Każdy snowboardzista powinien posiadać przynajmniej jedną parę dobrych gogli. Jazda na desce czy nartach bez gogli, przy większej prędkości nie jest możliwa. Wiatr i śnieg powodują, że oczy momentalnie zaczynają łzawić, przestajemy cokolwiek widzieć a to już krok od katastrofy. Jakie gogle kupić i na co zwrócić uwagę? Jak je dopasować do konturu naszej twarzy i jaki kolor szkiełek wybrać? Z poniższymi wskazówkami i poradami wybór gogli z pewnością stanie się łatwiejszy.
1
Gogle Anon
Dopasowanie gogli

Aby gogle spełniały swoje funkcje muszą być dobrze dopasowane do kształtu twarzy. Aby dobrać najodpowiedniejsze, należy przymierzyć w sklepie kilka modeli różnych marek.

Gogle powinny przylegać idealnie do Twojej twarzy. Sprawdź czy nie ma nieszczelności, przez które powietrze mogłoby się przedostać do wewnątrz gogli (np. u góry nosa.) Jeśli jeździsz w kasku, upewnij się przed zakupem, że wybrane przez Ciebie gogle dobrze do niego pasują.

2
Dragon gogle
System zapobiegający parowaniu

Podwójne szkła oraz odpowiednia wentylacja to dwie podstawowe cechy zapobiegające parowaniu szkieł. Podwójne szkła, podobnie jak podwójne szyby w oknach posiadają trochę powietrza pomiędzy szybami. Stanowi to doskonałą warstwę izolującą dzięki czemu szybki nie parują.

Gogle powinny mieć dobry system wentylacji. Małe otwory w przedniej, szybce umożliwią na przepływ powietrza pomiędzy soczewkami.

3
Ochrona UV
Ochrona przed UV

Najważniejszym elementem w goglach jest ich ochrona przed szkodliwymi promieniami UV. Każde przyciemniane szkła ograniczają dostęp światła do naszego oka, co powoduje rozszerzenie źrenicy. Jeśli szkła w naszych goglach (okularach) nie posiadają 100% ochrony przed promieniami UV, wówczas bardzo łatwo o uszkodzenie wzroku.

Wraz z rozszerzonymi źrenicami do naszych oczu przedostaje się więcej szkodliwych promieni. Warto zauważyć, że zimą jesteśmy bardziej niż w ciągu innej pory roku narażeni na szkodliwy wpływ promieniowania UV. Promienie słoneczne docierają do nas zarówno z nieba jak i z powierzchni ziemi, odbite od śniegu i lodu (85%). Ochrona naszego wzroku jest zimą bardzo ważna, zwłaszcza w górach, gdzie promieniowanie jest jeszcze większe. Z tego powodu powinniśmy wybrać dobre gogle, którejś z renomowanych firm specjalizujących się w produkcji gogli i okularów narciarskich.

4
Soczewki polaryzujące

Soczewki te bardzo poprawiają kontrast widzenia. Likwidują one odblaski oraz wyostrzają kolory. Jest to bardzo ważne w rozpoznaniu terenu. Szybka jazda wymaga od nas dobrego widzenia. Dzięki takim soczewkom z łatwością z daleka rozpoznamy oblodzone fragmenty terenu oraz muldy.

5
Dragon zebra
Kolor szkieł / soczewek

Różowe soczewki tak jak i te z dodatkiem żółtego i pomarańczowego sprawują się świetnie w pochmurne dni nadając otoczeniu większy kontrast. Poza tym kolor różowy nadaje światu bardziej optymistyczny wygląd. Wszyscy wiemy, że świat oglądany przez różowe okulary wydaje się być piękniejszy.

Przeźroczyste i bardzo jasne szkła służą do jazdy w nocy oraz w pochmurne dni. Bardzo dobrze spełniają również swoją funkcję w lesie oraz innych zacienionych terenach. Bardzo dobre są również na stokach sztucznie oświetlanych.

Ciemne zabarwienie szkieł (niebieskie, szare) sprawdza się wyłącznie w bardzo słoneczne dni. Znacznie przyciemniają one pole widzenia i poprawiają kontrast. Z racji, że przepuszczają one około 10 do 25% będą one wspaniałe do jazdy w wysokich górach, w bezchmurne dni.

Gogle pokryte dodatkowo powłoką lustrzaną dodatkowo zabezpieczają nasze oczy przed szkodliwym promieniowaniem podczerwonym (IR) oraz cieplnym.

Szkła z dodatkiem żółtego i pomarańczowego są dobre do każdych warunków terenowych i pogodowych. Zatrzymują one nieco promienie słoneczne i nadają większy kontrast przy słabym oświetleniu.

?

Wskazówki
* Gdy znajdziesz już idealnie dopasowany model gogli, poszukaj go w internetowych sklepach sportowych (porównaj na Ceneo). Cena w takich sklepach jest zazwyczaj dużo bardziej korzystna, niż w stacjonarnych odpowiednikach.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Nicki
21.01.2013
Ja kupiłam gogle firmy Carve. Rewelacyjne! Jeżdżę w nich trzeci sezon i jestem zadowolona. Niestety jest jeden mankament, nie dostępne w Polsce:( zato do nabycia w Austriackich i Włoskich kurortach. warto poszukać w necie:)