mowa ciała, komunikacja niewerbalna, komunikacja interpersonalna, język ciała, mowa ciała a sukces, mowa ciała a gesty

Jak korzystać z mowy ciała w kontaktach z innymi ludźmi?
haniahania - specjalista Tipy.pl

Umiejętność odpowiedniego wykorzystania mowy ciała może mieć znaczny wpływ na łatwość nawiązywania kontaktów, atrakcyjność i pozytywny nastrój. Nie ma jednej konkretnej zasady jak korzystać z mowy ciała. To co robisz może zostać różnie zinterpretowane w zależności od kontekstu i osoby, z którą akurat rozmawiasz. Poniżej przedstawiam kilka zachowań składających się na mowę ciała. Mam nadzieję, że ich dopracowanie pomoże ci w lepszy sposób komunikować się z otoczeniem.
1
Pamiętaj, że żeby zmienić język ciała musisz mieć świadomość jego istnienia. Zwróć uwagę na sposób w jaki siedzisz, stoisz, trzymasz ręce, nogi, co robisz, gdy z kimś rozmawiasz. Najlepiej, gdy nabędziesz praktyki ćwicząc przed lustrem. Takie ćwiczenia dadzą ci dobry pogląd na to, jak postrzegają cię inni i pozwolą wypróbować niektóre zachowania nim pokażesz je światu.
2
Obserwuj przyjaciół, gwiazdy filmowe lub innych ludzi, o których myślisz, że mają dobrze rozwinięta mowę ciała. Staraj się wykorzystać to, czego możesz się od nich nauczyć.
3
Nie krzyżuj ramion ani nóg – prawdopodobnie słyszałeś już, że nie powinieneś krzyżować ramion, ponieważ odgradzasz się w ten sposób od otoczenia. To samo tyczy się nóg. Trzymaj ręce i nogi w pozycji otwartej.
4
Utrzymuj kontakt wzrokowy, ale nie gap się – jeśli rozmawiasz z kilkoma osobami naraz, utrzymuj z każdą z nich kontakt wzrokowy, żeby podtrzymać rozmowę i sprawdzić, czy cię słuchają. Zbyt intensywny kontakt wzrokowy może spłoszyć ludzi, brak kontaktu sprawi, że wydasz się mało pewny siebie. Jeśli nie ćwiczyłeś wcześniej utrzymywania kontaktu wzrokowego, na początku może ci się to wydawać trochę trudne i przerażające, ale pracuj nad tym, a na pewno do tego przywykniesz.
5
Rozluźnij ramiona – gdy czujesz się spięty, napięcie to w widoczny sposób ujawnia się w twoich ramionach. Mogą się one odrobinę podnieść i przesunąć do przodu. Spróbuj się zrelaksować. Potrząśnij ramionami i delikatnie przesuń je do tyłu.
6
Przytakuj, gdy inni mówią – raz na jakiś czas skiń głową na znak tego, że słuchasz. Nie staraj się z tym jednak przesadzać.
7
Nie garb się, siedź prosto – ale w sposób zrelaksowany, nie spięty.
8
Nachylaj się, ale nie za bardzo – jeśli chcesz pokazać, że jesteś zainteresowany rozmową, nachyl się w stronę rozmówcy. Jeśli chcesz pokazać, że jesteś zrelaksowany i pewny siebie, odchyl się odrobinę. Nie nachylaj się jednak zbyt mocno, bo inni odniosą wrażenie, że desperacko szukasz czyjejś akceptacji. Zbytnie wychylanie się do tyłu sprawi, że ludzie odbiorą cię jako aroganckiego i zdystansowanego.
9
Uśmiechaj się i śmiej – rozchmurz się, nie bierz siebie zbyt poważnie. Zrelaksuj się odrobinę, uśmiechaj się i śmiej, gdy ktoś mówi coś śmiesznego. Ludzie będą bardziej skłonni, żeby cię słuchać, jeśli będą odbierać cię jako pozytywnie nastawionego. Nie śmiej się jednak pierwszy ze swoich własnych żartów, zdradzisz w ten sposób swoje zdenerwowanie. Uśmiechnij się, gdy zostajesz komuś przedstawiony, ale nie „przyklejaj” uśmiechu do twarzy, wydasz się wówczas nieszczery.
10
Nie dotykaj twarzy – dotykanie twarzy ujawnia twoje zdenerwowanie, może również rozpraszać słuchaczy i innych uczestników rozmowy.
11
Trzymaj głowę podniesioną do góry – nie wpatruj się w ziemię, żeby nie sprawić wrażenia niepewnego i zagubionego. Trzymaj głowę uniesioną do góry, a oczy skierowane na horyzont.
12
Zwolnij trochę – ma to zastosowanie do wielu sytuacji. Wolniejszy chód nie tylko sprawi, że wydasz się bardziej spokojny i pewny siebie, ale pozwoli ci również zmniejszyć stres, który odczuwasz. Jeśli ktoś cię zawoła, zamiast nerwowo wykręcać kark w jego kierunku, obróć się spokojnie.
13
Nie wierć się - staraj się unikać, wyeliminować lub zmienić niespokojne ruchy i tiki nerwowe, takie jak potrząsanie nogą lub stukanie palcami w stół. Sprawisz wrażenie zdenerwowanego, a jeśli robisz coś w międzyczasie, wiercenie może cię dekoncentrować. Opanuj swoje ruchy. Postaraj się zrelaksować, zwolnić i skupić na nich uwagę.
14
Rozważniej używaj rąk – zamiast nerwowych ruchów rękoma, czy naciągania twarzy, użyj ich do zakomunikowania tego, co chcesz powiedzieć. Używaj rąk, gdy coś opisujesz oraz jeśli chcesz podkreślić wagę tego, o czym akurat mówisz. Nadużywanie rąk może być jednak rozpraszające. Nie pozwól rękom ciężko opadać, panuj nad nimi.
15
Trzymaj niżej drinki – nie trzymaj drinka naprzeciw klatki piersiowej. W zasadzie nie trzymaj niczego naprzeciw serca, inaczej będziesz sprawiać wrażenie osoby wzbudzającej dystans. Opuść szklankę, lepiej trzymaj ją w okolicy nóg.
16
Nie stawaj zbyt blisko – znajdujący się blisko nas rozmówcy wprawiają nas w zdenerwowanie. Pozwól ludziom zachować ich osobistą przestrzeń, nie naruszaj jej.
17
Lustro – często, gdy dobrze dogadujemy się z drugą osobą, nieświadomie zaczynamy odzwierciedlać jej zachowania. Oznacza to, że stajemy się jakby lustrem dla niektórych elementów jej mowy ciała. Żeby poprawić jakość kontaktu z drugim człowiekiem, możesz wypróbować odrobinę „odbijania aktywnego”. Jeśli rozmówca nachyli się trochę, możesz również nachylić się w jego stronę. Jeśli trzyma ręce na udach, ty możesz zrobić to samo. Nie reaguj jednak zwierciadlanym odbiciem na każdy ruch rozmówcy. To na pewno wyda się dziwaczne!
18
Zachowaj pozytywne nastawienie – staraj się zachować pozytywny, otwarty i zrelaksowany stosunek do otaczającego cię świata. To jak się czujesz jest widoczne w twoim języku ciała i może mieć dla niego kolosalne znaczenie.
?

Wskazówki
Możesz zmienić swoją mowę ciała, ale jak wszystkie nowe nawyki – wymaga to czasu. Szczególnie czasochłonne może się okazać trzymanie uniesionej głowy, zwłaszcza wtedy, gdy spędziłeś tysiące dni patrząc na swoje stopy. Jeśli będziesz próbować zmienić zbyt wiele rzeczy naraz, możesz łatwo się pogubić i załamać.

Wybierz kilka opisanych tutaj zachowań i pracuj nad nimi codziennie przez 3-4 tygodnie. W tym czasie powinieneś przekształcić je w nowe nawyki i sprawić, że będziesz wykonywać je odruchowo. Jeśli ci się nie uda, próbuj dalej aż do skutku. Nie przejmuj się niepowodzeniami. Ludzie nie patrzą na ciebie tak często, jak ci się wydaje. Gdy ci się uda, wybierz kolejne parę zachowań, które chciałbyś zmienić i pracuj dalej. Powodzenia!

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane