mycie zębów

10 błędów popełnianych podczas mycia zębów, których musisz unikać

ZnachorZnachor - specjalista Tipy.pl
mycie zębów
1 z 11
Mycie zębów to część naszej codziennej rutyny. Jest niezbędne dla utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej. I choć to jedna z pierwszych rzeczy, których uczymy się jako dzieci, okazuje się, że wielu z nas nawet w dorosłym życiu wciąż robi to nieprawidłowo. Jakie błędy popełniamy najczęściej i czym one skutkują?
1
błędy podczas mycia zębów - krok 1
Używanie niewłaściwej szczoteczki do zębów

Szczoteczki do zębów mają różne rozmiary, a większość z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że i w tej kwestii rozmiar ma znaczenie. Zbyt duża szczoteczka będzie wymagać od ciebie szerokiego otwierania ust, co może być powodem dyskomfortu. Zbyt mała uniemożliwi dokładne wyczyszczenie zębów. Jeśli szczoteczka dobrze leży w dłoni i umożliwia ci dosięgnięcie nawet najdalej położonych zębów, oznacza to, że ma odpowiedni rozmiar.

Dobrym rozwiązaniem jest zakup elektrycznej szczoteczki do zębów. Usuwa ona znacznie więcej osadu, niż zwykła szczoteczka, zapewnia stały nacisk na zęby (mniejsze ryzyko uszkodzenia szkliwa) i stanowi ratunek dla wszystkich, u których zaczynają się pojawiać zmiany zwyrodnieniowe stawów dłoni.
2
błędy podczas mycia zębów - krok 2
Nieodpowiednie włókna szczoteczki

Szczoteczki do zębów mają różne włókna – proste, zaokrąglone, zygzakowate. Stomatolodzy polecają używanie włókien skierowanych pod kątem, ponieważ pozwalają one na najlepsze oczyszczenie zębów i przestrzeni międzyzębnych.

Musisz wziąć również pod uwagę jakość włókien. Unikaj tych, które są twarde i sztywne, ponieważ będą powodować erozję szkliwa, podrażniać dziąsła i prowadzić do ich cofania się. Zawsze używaj szczoteczek o twardości od miękkiej do średniej.
3
błędy podczas mycia zębów - krok 3
Zła technika szczotkowania zębów

Kto z nas zwraca uwagę na technikę mycia zębów? A przecież to najbardziej istotna ze wszystkich poruszanych tu kwestii. Jak więc prawidłowo myć zęby?

  • Skieruj szczoteczkę pod kątem 45° do linii dziąseł.
  • Krótkimi, delikatnymi pociągnięciami przesuwaj ją do przodu i do tyłu.
  • Następnie – kolistymi lub pionowymi ruchami – wyszczotkuj zewnętrzną, wewnętrzną i „żującą” powierzchnię każdego zęba.
  • Na koniec umyj język, żeby usunąć z niego bakterie będące przyczyną nieświeżego oddechu.
  • Dokładnie wypłucz usta.

4
błędy podczas mycia zębów - krok 4
Zły czas mycia zębów

Zaleca się mycie zębów dwa – a najlepiej trzy – razy dziennie: rano, przed pójściem spać i w razie potrzeby po obiedzie. Pozwala to zapobiec odkładaniu się płytki nazębnej, neutralizuje pH w ustach i sprawia, że zęby pozostają zdrowe.

Pamiętaj też, że zęby należy szczotkować przez 2 minuty. Żeby najlepiej wykorzystać ten czas, podziel je na 4 sekcje: górna lewa, górna prawa, dolna lewa i dolna prawa. Każdą z sekcję szczotkuj przez 30 sekund.
5
błędy podczas mycia zębów - krok 5
Zbyt częste mycie zębów

Niektórzy przesadnie dbają o higienę jamy ustnej, myjąc zęby zbyt często. Jeśli szczotkujesz je częściej, niż 3 razy dziennie, możesz im zaszkodzić. Zbyt częste mycie zębów prowadzi do recesji dziąseł i erozji szkliwa. Pamiętaj, że najlepsze rozwiązanie to delikatne mycie zębów przez 2 minuty, 2-3 razy dziennie.
6
błędy podczas mycia zębów - krok 6
Rozpoczynanie mycia zębów zawsze w tym samym punkcie

Większość z nas zaczyna mycie zębów zawsze od tego samego miejsca. Na początku staramy się to robić bardzo dokładnie, ale pod koniec szczotkowania stajemy się leniwi. Może to skutkować tym, że zęby, które za każdym razem myjemy na końcu, nie będą odpowiednio wyczyszczone. Żeby temu zapobiec, dentyści zalecają rozpoczynanie mycia zębów za każdym razem od innego miejsca. Dzięki temu każdemu zębowi poświęcisz porównywalnie tyle samo czasu i uwagi.
7
błędy podczas mycia zębów - krok 7
Pomijanie wewnętrznych przestrzeni zębów

Gdy śpieszymy się rano, nie zawsze przywiązujemy wagę do tego, żeby dokładnie umyć wewnętrzne powierzchnie zębów. Takie niedopatrzenie może prowadzić do odkładania się kamienia nazębnego w wewnętrznych przestrzeniach międzyzębowych. Jest on tak samo niebezpieczny jak ten, który osadza się na przedniej powierzchni zębów.

Gdy myjesz zęby, nie koncentruj się wyłącznie na czyszczeniu ich przedniej powierzchni, ponieważ tę najbardziej widać. Dla prawidłowej higieny jamy ustnej istotne jest również regularne czyszczenie zębów „od wewnątrz”.
8
błędy podczas mycia zębów - krok 8
Niepłukanie szczoteczki po użyciu

Pośpiech nie sprzyja dobrym nawykom. Rano często nie mamy czasu na prawidłowe umycie szczoteczki po jej użyciu. Na skutek tego bakterie i resztki jedzenia, które pozostają w jej włóknach mogą w późniejszym czasie być przyczyną chorób dziąseł i infekcji. Co więcej, włókna takiej niedomytej szczoteczki szybko robią się twarde.

Żeby zapobiec ponownemu przedostaniu się bakterii do jamy ustnej, po każdym użyciu dokładnie umyj szczoteczkę w ciepłej wodzie. Najlepiej umieścić ją pod strumieniem bieżącej wody na około minutę, a następnie pozostawić do wyschnięcia. Pozbędziemy się w ten sposób resztek pasty do zębów i jedzenia oraz zabijemy bakterie.
9
błędy podczas mycia zębów - krok 9
Zamykanie mokrej szczoteczki w pojemniku

Może – wbrew zarzutom z poprzedniego kroku – zawsze myjesz szczoteczkę po użyciu, ale czy zdarza ci się zamykać ją w etui zanim zdąży wyschnąć? Wilgotna szczoteczka to doskonałe środowisko dla rozwoju bakterii, które są przyczyną nieprzyjemnego oddechu i chorób dziąseł. Napraw ten błąd dobrze strzepując szczoteczkę po umyciu i pozostawiając do wyschnięcia „na powietrzu”. Możesz nawet wystawić kubek ze szczoteczką na parapet i pozwolić, żeby wyschła na słońcu. Najlepiej jest mieć w zapasie dwie szczoteczki, dzięki czemu zawsze mamy pewność, że ta, której używamy jest sucha.
10
błędy podczas mycia zębów - krok 10
Niewymienianie zużytej szczoteczki

Wielu z nas używa szczoteczki do zębów tak długo, jak tylko się da. Jest to bardzo poważny błąd. Po kilku miesiącach używania włókna szczoteczki zaczynają się strzępić i wyginać. Taka szczoteczka nie jest już w stanie prawidłowo czyścić twoich zębów. Stomatolodzy zalecają wymianę szczoteczki co każde 3-4 miesiące.

Jeśli masz wątpliwości, czy twoja szczoteczka nadaje się do użytku, sprawdź, czy jej włókna są proste i elastyczne. Jeśli zaczynają się strzępić, natychmiast wymień szczoteczkę.
Strona 1 z 11

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

r
12.11.2014
slajdy ?
w dupe