buddyzm, buddyści, budda, medytacja

Jak zostać buddystą?
KarmaKarma - specjalista Tipy.pl

Siddhartha (prawdziwe imię Buddy) nauczał, że cierpienie wywodzi się z jakiejś formy pożądania, zarówno twojego, jak i ludzi, którzy cię otaczają. Zastanów się: ile razy ktoś chciał mieć nowy samochód lub wygrać w lotto, a nie udało mu się tego osiągnąć? Wprawiało go to w smutek. A co jeśli jego marzenia się spełniły? Prędzej czy później znudził się tym, co ma, pragnąc czegoś więcej. To nieuchronnie doprowadziło go do jeszcze większego cierpienia. Filozofowie i socjolodzy przez lata rozmyślali jak osiągnąć pokój na świecie, przez cały czas nie zdając sobie sprawy z tego, że Nepalczyk o imieniu Siddhartha Gautama znalazł odpowiedź na to pytanie blisko 2600 lat temu. W rzeczywistości większość ludzi nie jest w stanie zaakceptować odkrytej przez niego niekwestionowanej prawdy i złudnie myśli, że dopóki wierzy w jakieś bóstwo, regularnie uczestniczy w zgromadzeniach współwyznawców i udaje, że wyznaje określone wartości, wówczas jakimś sposobem „wszystko się ułoży”. Ty, ponieważ znalazłeś się w tym miejscu i zdecydowałeś się przeczytać te słowa, nie jesteś jednym z nich. Jesteś gotowy na zmianę. Możesz być gotowy na Buddyzm. Poniżej dowiesz się, co musisz zrobić, żeby zostać buddystą.
1
Przeczytaj informacje o Siddhartcie Gautamie, „Oświeconym”, ojcu Buddyzmu. Zapoznaj się z jego nauczaniem, obejmującym między innymi tzw. „Cztery Szlachetne Prawdy” (w tym „Ośmioraką ścieżkę”) prowadzące do Oświecenia.
2
Ćwicz medytację, żeby uwolnić umysł od zmartwień i skupić się na teraźniejszości w celu osiągnięcia wewnętrznego spokoju.
3
Budda nauczał, że podczas naszej ścieżki życia, wszyscy natkniemy się na jakieś niedogodności, nie zawsze przynoszące satysfakcję, a często związane z cierpieniem. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób poradzimy sobie z daną sytuacją. Słowo „dukkha” (tajemnica smutku) ma wiele znaczeń: począwszy od cierpienia, poprzez brak satysfakcji, niedogodności itp. Zrozum „dukkha” i buddyjskie definicje różnych rodzajów cierpienia. Zbadaj i zrozum koncepcję reinkarnacji i Karmy.
4
Określ, którą z wielu ścieżek Buddyzmu chciałbyś podążać, czy będzie to Buddyzm Zen, Theravada (bardzo tradycyjna forma), czy Mahayana. Do osiągnięcia Oświecenia nie jest niezbędne podążanie żadną z nich. Prosty, osobisty, nie związany z rytuałami Buddyzm jest najlepszy do praktykowania. Pamiętaj jednak, żeby stosować nauczanie Buddy każdego dnia.
5
Przyłącz się do twojej lokalnej społeczności buddyjskiej. Listę ośrodków Buddyzmu w Polsce znajdziesz pod tym adresem: http://amitaba.republika.pl/osrodki_buddyjskie.html
Pamiętaj, że pomaganie innym pomaga i tobie.
6
Nie staraj się stosować do nauk Buddy tylko po to, żeby być Buddystą, stosuj je, by stać się lepszym człowiekiem.
7
Znajdź nauczyciela lub doświadczonego praktyka, który będzie mógł udzielić ci rad.
8
U podstaw wszystkich nakazów i norm moralnych leży buddyjskie „nie wyrządzaj nikomu krzywdy”, zastosowanie się do tej reguły powinno być dla ciebie pierwszym krokiem ku buddyzmowi.
9
Doświadczaj sercem i umysłem w celu osiągnięcia „Doskonałego Samoprzebudzenia” (Samma-Sambodhi). Jak ciągle powtarzał sam Budda, wszyscy ludzie są zdolni osiągnąć je w trakcie swojego życia, jednak wielu z nich brakuje motywacji lub nie potrafią poświęcić się na tyle by osiągnąć ten najwyższy cel.
10
Bądź miły dla wszystkich, których spotykasz, pamiętaj, że jesteście sobie równi.
11
Ćwicz medytację regularnie, najlepiej codziennie.
12
Staraj się unikać środków odurzających (alkoholu, narkotyków). Człowiek musi prawdziwie przezwyciężyć cierpienie, a nie unikać go. Niektóre szkoły Buddyzmu z szacunku dla zwierząt zalecają wegetarianizm.
13
Człowiek musi zaakceptować zmiany – wszystko przemija. Nauka tej prawdy i regularna medytacja pozwolą ci uniknąć przywiązywania się do czegokolwiek, co i tak przeminie.
14
Najważniejsza jest pokora. Nie różnisz się niczym od innych żywych stworzeń. Pracuj nad sobą, żeby zwalczyć swój egocentryzm.
15
Zawsze koncentruj się na Całości.
Strona 1 z 3

Komentarze (1)

* Pola wymagane

#19296
30.04.2013
Dobrze jest poczytać na ten temat, bo to uchroni od fobii przed nieznanym.Polecam zapoznanie się dokładne z pojęciem buddyzmu i napewno okaże się ciekawym, a i poszerzy wiedzę.