zupka chińska

Dlaczego nie warto jeść zupek chińskich?

kontrowersje - specjalista Tipy.pl
zupka chińska
1 z 6
Wiele osób mając ochotę na szybki, ciepły i sycący posiłek bez zastanowienia sięga po popularne zupki chińskie z makaronem noodle. Dania te szczególnie często są jedzone przez studentów. Wiadomo, większość z nich ma raczej chude portfele, nie każdy też ma warunki i ochotę, by przygotować obiadowe danie samodzielnie. Zupki chińskie w towarzystwie konserw turystycznych znaleźć można również w plecakach zapalonych podróżników lubiących nocować pod namiotem lub w górskich schroniskach. Ale to nie wszystko! Zupki chińskie trafiły też na salony. Panie domu wymieniają się “zachwycającymi” (w ich mniemaniu oczywiście) przepisami na sałatki imieninowe z zupek chińskich. Tak jakby mało było przepisów na naprawdę zdrowe i dobre sałatki. O ile jemy je sporadycznie, nic się oczywiście nie dzieje. Postarajmy się jednak, by na co dzień ich unikać. Przyjrzyjmy się temu, co wchodzi w skład takiej zupki i jak to wpływa na nasz organizm.
1
Tłuszcze trans

Każdy z nas chyba słyszał o tłuszczach trans. Są to tłuszcze nienasycone zawierające co najmniej jedno podwójne wiązanie atomów węgla. Wielu lekarzy i dietetyków określa je mianem ukrytego zabójcy. Spożywanie ich w niewielkiej ilości i sporadycznie nie odbije się na zdrowiu. Pamiętajmy jednak, że w zupkach chińskich ich ilość jest spora. Co może nam grozić? Na początku napiszę o tym, co rzuci nam się w oczy jako pierwsze. Częste jedzenie produktów z dużą zawartością tłuszczów trans powoduje otyłość brzuszną, a także podniesienie poziomu tzw. złego cholesterolu. To oczywiście nie wszystko. Koniecznie trzeba wspomnieć o tym, że tłuszcze te upośledzają tkankę mózgową uszkadzając białko komórek nerwowych. Na koniec informacja do kobiet: tłuszcze te zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia raka piersi.
2
Sól

Sól, choć znana od wieków, dzisiaj jest na cenzurowanym. Oczywiście nikt nie każe całkowicie z niej zrezygnować. Warto jednak wiedzieć, że według lekarzy i dietetyków jej dzienna dawka powinna wynosić maksymalnie 6 gramów. Ile jest soli w jednej takiej zupce? Średnio aż 8 gramów! Wychodzi więc na to, że już jedząc jedną zupkę przekraczamy dzienną dawkę. A przecież sól znajduje się z pewnością także w innych daniach, które danego dnia spożywamy. Na efekty takiej diety naprawdę nie trzeba długo czekać. Wzrost ciśnienia gwarantowany! W przyszłości nie powinniśmy więc być zaskoczeni, że lekarz wykryje u nas nadciśnienie tętnicze, na które leczyć będziemy musieli się już do końca życia! To nie wszystko, u osób z podwyższonym ciśnieniem istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu. Nadmiar soli w codziennej diecie skutkuje również zaburzeniami w pracy nerek i zatrzymywaniem wody w organizmie. Rezultat? Zwiększenie masy ciała i obrzęki.
3
Wysoko oczyszczona mąka pszenna

Makaron noodle, który z pewnością uznamy za najzdrowszy składnik zupki, produkowany jest z wysoko oczyszczonej mąki pszennej. Uchodzi ona za mąkę, która w zasadzie nie ma zbyt wielu wartości odżywczych. Dodatkowo makaron wyprodukowany z niej posiada wysoką wartość w indeksie glikemicznym. Tuż po zjedzeniu chińskiej zupki we krwi bardzo szybko wzrasta poziom glukozy, jednak już chwilę później znów pojawia się głód. A kiedy jesteśmy głodni, sięgamy po kolejny posiłek. Otyłość gwarantowana!
4
Glutaminian sodu

O szkodliwości soli sodowej kwasu glutaminiowego, czyli w skrócie właśnie glutaminianu sodu, mówi się i pisze już od wielu lat. Używa się go do wzmocnienia smaku w taniej, wysoko przetworzonej żywności. Całkiem możliwe, że nasze kubki smakowe tak się do niego przyzwyczaiły, że zupy, które go nie zawierają, wydają nam się bez smaku. U osób, które często spożywają potrawy mające w swym składzie glutaminian sodu obserwuje się m.in. depresje, migreny, zawroty głowy, napady niepokoju, niebezpieczne wahania ciśnienia krwi, problemy z żołądkiem, trudności z koncentracją, a także wysypki na skórze i bóle mięśni.
5
Inne składniki

Syntetyczne barwniki i aromaty

Są odpowiedzialne za występowanie alergii, problemy z żołądkiem oraz nasilanie trądziku.

Skrobia modyfikowana (E1420)

Wchodzi w skład makaronu noodle. Jest to środek żelujący, stabilizujący i zagęszczający. Jeśli nie spożywamy go w dużych ilościach, nie jest szkodliwy dla zdrowia. W nadmiarze powoduje biegunkę.

Tri fosofran pentasodowy

Również wchodzi w skład makaronu. Kiedy wiąże się z wapniem, wpływa na zmniejszenie gęstości kości i zwiększa ryzyko osteoporozy.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

usmiech
tilapia
kurkuma unikanie

Podobne porady

Komentarze (32)

* Pola wymagane

jncg
07.04.2015
Geodozja Pompon yy nie pierdol. kazdy ma inny organizm i inny metabolizm. to ze ty nie jestes gruba swinia to masz szczescie, a moglabys nia byc gdybys miala taki gen. nie kazda pulchna dziewczyna je na potege. to ze ty nie uprawiasz sportu i nic konkretnego ze soba nie robisz i jestes szczupla to gratuluje podziekuj rodzicom. rownie dobrze moglabys byc utyta locha, i nic bys z tym nie zrobila.
aaa
07.04.2015
Praktycznie "prawie" to samo co w piwie, woda, trochę chemii siarki to ryż.
Iznogud
07.04.2015
Znałem kiedyś taką jedną dziewczynę, "kochającą żonę", która swojemu mężowi harującemu po całych dniach robiła "obiad" z zupki chińskiej. Cóż, chyba lepiej być singlem i samemu nauczyć się gotować, ew. kupić sobie na mieście zapiekankę. Pozdrawiam :-).
Andrzej
07.04.2015
Kiedy zalać wrzątkiem barszcz czerwony z makaronem produkcji Amino, to z michy bucha ohydny fetor rozgotowanych kurzych kości.
darek
07.04.2015
Przecież ta zupka to nic innego jak makaron i przyprawy(w niektórych jest jeszcze olej) i co niby ma mi to zrobić? Pierdoły i tyle!
jan
07.04.2015
SHYN RAMYUN str.6 to zupka koreańska a nie chińska ! Polecam, wyborna !
07.04.2015
Przykładem tłuszczu trans jest Anna Grodzka czyli Krzysztof Będkowski
buba
04.04.2015
z makaronem noodle....rece sie uginaja
fosforan
04.04.2015
o co chodzi z "poziom trudności:łatwe"???
JacekŻachowski
04.04.2015
Nie jadam zupek chińskich , bo po zjedzeniu takiej zupki mam sraczkę przez cały tydzień . Piwa się nie mogę potem napić bo mnie po tym cholerstwie żołądek boli . Zupka Chińska jest wymyślona na Chiński żołądek .