Ćwiczenia w ciąży

Dobra kondycja przez 9 miesięcy
IdaIda - specjalista Tipy.pl

Każda kobieta w ciąży, jeśli tylko dobrze się czuje może być aktywna fizycznie. Dbałość o sylwetkę i kondycję zaprocentuje łatwiejszym porodem, a maluszek urodzi się silniejszy i sprawniejszy. Podczas 9 miesięcy najczęściej polecane jest pływanie, gimnastyka pod okiem trenera ze szkoły rodzenia, joga, tai-chi oraz długie spacery na świeżym powietrzu. Najlepiej wybrać taki rodzaj ćwiczeń, jaki nam najbardziej pasuje. Poniżej przedstawiamy najbardziej popularne i lubiane ćwiczenia i sporty uprawiane przez przyszłe mamy.
1
Systematycznie ćwiczenia:

* pomagają uniknąć dolegliwości ciążowych- zaparć, obrzęków i żylaków nóg, skurczów łydek czy bólu kręgosłupa;
* sprzyjają utrzymaniu odpowiedniej wagi - w trakcie ciąży nie powinnaś przybrać na masie więcej niż 12-13 kg.
* pozytywnie wpływają na dobre samopoczucie - kobieta w dobrej kondycji jest nastawiona pozytywnie do świata, nie czuje się ociężała (jest to istotne pod koniec ciąży, gdy brzuch jest tak duży, że utrudnia oddychanie);
* są przydatne podczas porodu - korzystne są szczególnie ćwiczenia rozciągające mięśnie krocza(powodują, że poród przebiega sprawniej a główka dziecka prędzej wydostaje się na zewnątrz) jak i ćwiczenia relaksacyjne;
* pomagają lepiej dotlenić dziecko - ustalono, że we krwi aktywnej fizycznie kobiety jest większe stężenie hemoglobiny, a to sprawia, że dziecko jest lepiej dotlenione i dużo lepiej rozwija się jego mózg;
2
TAI-CHI, dla kobiet w każdym miesiącu ciąży.

Korzyści:
- spokojna muzyka w ruchu. Wpływa na lepsze krążenie i zmniejsza bóle stawów i kręgosłupa poprzez rozciągnie i
wzmacnianie mięśni wszystkich partii ciała;
- płynne ruchy działają uspokajająco, relaksująco, wpływają na poprawę samopoczucia.
3
JOGA, dla kobiet w każdym miesiącu ciąży, jeśli lekarz prowadzący nie widzi przeciwwskazań.

Korzyści:
- poprawia sprawność fizyczną i krążenie;
- wzmacnia i rozciąga mięśnie (szczególnie mięśnie krocza);
- pomaga się odprężyć i zrelaksować.
4
SPACERY, dla wszystkich kobiet w dowolnym momencie ciąży.

Korzyści:
- powodują lepsze dotlenienie kobiety i maluszka, poprawiają krążenie, a także wzmacniają wszystkie mięśnie;
- działają relaksująco i poprawiają samopoczucie.
5
Pływanie w ciąży
PŁYWANIE, dla wszystkich kobiet w ciąży, pod warunkiem, że nie mają dolegliwości w postaci stanu zapalnego pochwy (wywołanego np. grzybicą).

Korzyści:
- dobrze dotlenia organizm, wpływa na zwiększenie pojemności płuc;
- poprawia krążenie, wzmacnia wszystkie mięśnie, dzięki czemu zapobiega bólom kręgosłupa;
- pływanie pomaga się zrelaksować, odprężyć i uspokoić;
- polecane zwłaszcza pod koniec ciąży.

Na co zwrócić uwagę:
- najlepiej wybrać basen, gdzie woda jest ozonowana, gdyż znaczne stężenie chloru ma niekorzystny wpływ na płód.
- pamiętaj aby przed skorzystaniem z basenu i po wyjściu wziąć prysznic;
- jeśli to możliwe nie korzystaj ze wspólnych ubikacji;
- jeżeli jesteś podatna na infekcje grzybicze lepiej zrezygnuj z korzystania z pływalni.
6
GÓRSKIE WĘDRÓWKI, dla kobiet w pierwszych miesiącach ciąży, szczególnie dla tych, które wcześniej często chodziły
po górach.

Korzyści:
- świeże, górskie powietrze doskonale dotlenia organizm;
- wzmacniają wszystkie mięśnie;
- pobyt w górach oddziałuje na układ krwiotwórczy i jest polecany dla kobiet z anemią.

Na co zwrócić uwagę:
- nie przesilaj się;
- planuj wycieczki w niższe partie gór, aby uniknąć zmian ciśnienia występującego w wyższych partiach, ponieważ
może być ono niebezpiecznie dla kobiet w ciąży (zdarza się, że może doprowadzić do przedwczesnego porodu);
7
TANIEC, polecany kobietom w każdym miesiącu ciąży.

Korzyści:
- poprawia samopoczucie, odpręża i relaksuje.

Na co zwrócić uwagę:
Zrezygnuj z dynamicznych, nowoczesnych rodzajów tańca, zwłaszcza w ostatnich miesiącach ciąży mogą grozić upadkiem.
8
Sport w ciąży
ĆWICZENIA W SZKOLE RODZENIA, dla wszystkich kobiet w ciąży, pod warunkiem uzyskania zgody lekarza prowadzącego.

Korzyści:
- gimnastyka jest dostosowana dla kobiet oczekujących dziecka;
- pomaga zmniejszyć dolegliwości ciążowe i wpływa na ułatwienie porodu.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie