korzystanie z internetu

Jak sprawdzić dlaczego nie działa Internet?

mirek_18604 - specjalista Tipy.pl
Czasami zdarza się, że Internet w domu nagle przestaje działać. Co wtedy zrobić? Dzwonić od razu do swojego operatora i tracić czas oraz nerwy podczas z rozmowy z konsultantem na infolinii? Można samodzielnie przeprowadzić prostą diagnostykę, aby przekonać się czy problem jest spowodowany awarią mojego komputera, routera, czy jest to wina po stronie operatora.
1
połączenie internetowe
Na początku może opis w jaki sposób komputer łączy się z internetem (kliknij w zrzut ekranu obok, aby go powiększyć).

Mój komputer (M-PC) łączy się z routerem (Network 3), który jest podłączony do sieci mojego operatora (Internet).
2
brak połączenia z routerem
Internet przestał działać – opis krok po kroku:

1) Sprawdzenie czy komputer ma połączenie z routerem.
Należy kliknąć przycisk start, potem panel sterownia, następnie Sieć i Internet oraz na końcu Centrum Sieci i udostępniania.

Jeżeli widzimy coś takiego, jak na zrzucie ekranu zaprezentowanym obok (kliknij, aby powiększyć), oznacza to że nasz komputer nie ma połączenia z internetem, ani routerem.

Należy sprawdzić czy router działa – jeżeli nie świecą się na nim żadne diody oznacza to, że uszkodził się zasilacz lub router – trzeba będzie kupić nowy.
3
W przypadku, gdy router działa – świecą się jakieś diody, należy wyłączyć z prądu router na 10 sekund, włączyć go ponownie i poczekać około 1 minuty aż się uruchomi i ponownie sprawdzić stan sieci w oknie Centrum Sieci i Udostępniania.

Jeśli połączenie z internetem zostało przywrócone, oznacza to że zawiesił się tylko router i wymagał ponownego uruchomienia – jest to najczęściej występująca awaria.
4
Kiedy nadal nie ma połączenia z routerem ani internetem, należy na innym urządzeniu sprawdzić czy nasza sieć bezprzewodowa (o ile łączymy się bezprzewodowo) jest widoczna.

Jeżeli jest widoczna na innym urządzeniu oznacza to że problem występuje na danym komputerze – najczęściej wystarczy usunięcie sieci bezprzewodowej z zapamiętanych sieci i ponowne połączenie z naszą siecią bezprzewodową (będzie konieczne podanie klucza zabezpieczeń lub naciśnięcia przycisku WPS na routerze).

Jeżeli sieć nie jest widoczna na innym urządzeniu może to oznaczać że router stracił zapisane przez nas ustawienia i trzeba go skonfigurować jeszcze raz. W takim przypadku trzeba podłączyć się do routera kablem dostarczonym z routerem (kabel ethernet – wpiąć go do żółtego portu w routerze a drugi koniec do komputera) i skonfigurować za pomocą programu dostarczonego na płycie wraz z routerem lub według papierowej instrukcji.
5
router nie ma połączenia z siecią
2) Sprawdzenie czy router ma połączenie z internetem.

Jeżeli w Centrum sieci i udostępniania widzimy coś takiego jak powyżej oznacza to że mimo że jesteśmy podłączeni do routera, nie ma on połączenia z siecią naszego ISP (dostawcy internetu). W takim przypadku prawdopodobnie nie będziemy w stanie sami przywrócić połączenia z internetem, ponieważ po naszej stronie wszystko wydaje się być w porządku.

Można sprawdzić czy dioda na routerze odpowiadająca za połączenie z siecią dostawy internetu świeci lub miga:

a) Jeżeli mamy internet z kablówki lub dostarczony do mieszkania specjalnym kablem – skrętką – należy sprawdzić diodę opisaną najczęściej WAN.
Jeśli nie świeci – prawdopodobnie uszkodzeniu uległ kabel lub port WAN na routerze (najczęściej niebieski).
6
b) W przypadku, gdy internet jest dostarczony kablem telefonicznym (Orange, TPSA lub Netia) na routerze powinny się znajdować 2 diody sygnalizujące stan połączenia z siecią operatora:

ADSL – sygnalizuje czy linia telefoniczna jst sprawna i modem ma tzw. synchronizację czyli fizyczne połączenie z siecią operatora. Jeżeli ta dioda nie świeci należy niezwłocznie zadzwonić na infolinię operatora – mogło dojść do uszkodzenia przewodu telefonicznego, poru na urządzeniu DSLAM operatora bądź naszego routera.

Internet – jeżeli dioda ADSL się świeci a dioda internet nie, oznacza to że mimo fizycznego połączenia z siecią operatora nie nasz dostęp do sieci został zablokowany. Przyczyną może być blokada windykacyjna lub utrata ustawień konfiguracyjnych routera. W takim przypadku telefon na infolinię operatora będzie również konieczny.
?

Wskazówki
Zastosowanie się do powyższych wskazówek zaoszczędzi nam czasu i nieraz nerwów w trakcie rozmowy telefonicznej z naszym operatorem, ponieważ będziemy mieli za sobą już większość czynności diagnozujących gdzie jest usterka i będziemy mogli przypuszczać gdzie wystąpiła awaria.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

BIOS
test szybkości internetu
czyszczenie rejestru

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

gówniak
02.02.2017
YYYYYYYY nie polecam