ogródek w słoiku

Ogródek w słoju – zakładanie i pielęgnacja

cedrus - specjalista Tipy.pl
ogródek w słoiku
1 z 5
„Mini ogród” w szklanym naczyniu jest wspaniałą ozdobą wnętrza. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które o prawdziwym ogrodzie mogą sobie jedynie pomarzyć. Uprawa taka daje nam bardzo wiele możliwości, a przy odrobinie pomysłowości możemy stworzyć naprawdę wspaniałą kompozycję, która zadziwi naszych gości. Zakładanie i pielęgnacja ogródka w słoju to naprawdę nic trudnego.
1
Potrzebne materiały

Szklane naczynie, którym może być duży słój, butla do robienia wina czy nawet akwarium (ważne, by szkło było przezroczyste oraz żeby naczynie było szczelne). Będziemy też potrzebować żwir, odpowiednie podłoże, rośliny oraz elementy „krajobrazu” (ciekawe kamienie czy kawałki gałęzi). Dodatkowo, jeśli naczynie ma wąską szyjkę, niezbędne będą odpowiednie narzędzia, aby umieścić w środku rośliny: dwa patyczki, z przymocowanymi na końcach łyżeczkami.
2
Zakładanie „mini ogrodu”

Ważną czynnością jest odkażenie drenażu oraz podłoża przed wsypaniem ich do naczynia, bowiem późniejsza walka z chorobami grzybowymi może być bardzo trudna (ziemi mogą być różne patogeny).
Na dnie umieszczamy żwir, który pełnił będzie rolę drenażu. Jest on bardzo ważny, ponieważ w naczyniu bez odpływu, woda będzie się zbierać na dnie. Warstwa żwiru powinna mieć od 2 do 5 cm wysokości.
Następnie wsypujemy odpowiednio przygotowane podłoże. Musi być ono przepuszczalne, dostosowane do roślin, które będziemy w nim uprawiać. Warstwa podłoża może mieć różną grubość, najlepsze efekty uzyskamy, jeśli nie będzie ona równą płaszczyzną lecz stworzymy mikro-krajobraz z niewielkimi wzniesieniami

Po ukształtowaniu podłoża, czas na dodanie elementów „krajobrazu”, np. ciekawe kamienie, fragmenty korzeni czy gałęzi lub muszle. Pamiętajmy, że będą one współtworzyć styl naszego „ogrodu”, dlatego dobierajmy je z umiarem.

Następnie przychodzi czas na sadzenie roślin. Jest to najtrudniejsze zajęcie w gąsiorach do wina, jednak przy odrobinie cierpliwości można sobie z tym poradzić. Zwykłą łyżeczką na patyczku wykonujemy wgłębienie w podłożu, w które następnie wkładamy korzenie rośliny i delikatnie zagrzebujemy (uważajmy by nie pobrudzić ścianek naczynia, ciężko jest je później doczyścić). Podlewamy rośliny, lejąc wodę po ściankach naczynia lub po patyczku, bezpośrednio do korzeni roślin.
3
Dobór roślin

Ze względu na bardzo korzystne warunki, rośliny będą tam szybko przyrastać, dlatego lepiej sadzić gatunki wolno rosnące, oraz tak je dobierać, aby jedne nie zagłuszały drugich. Rośliny sadzone w jednym naczyniu powinny mieć zbliżone wymagania.

Do tworzenia kompozycji w szklanych naczyniach możemy stosować mchy oraz niewielkie paprocie (orliczka kreteńska, niekropień), które dobrze czują się w takich warunkach. Z równie popularnych roślin nadają się : skrytokwiat, fitonia, gasteria, haworcja, maranta, episcja, skrzydłokwiat czy selaginela. Bardzo dobrze będą się tam też czuć rośliny owadożerne, jak rosiczka i muchołówka.
4
Pielęgnacja roślin

W naczyniu panują specyficzne warunki, podobnie jak w szklarni, dlatego musimy dokładnie kontrolować stan roślin pod kątem obecności chorób grzybowych. W razie jakichkolwiek objawów natychmiast stosujemy oprysk chemiczny lub podlewamy odpowiednim roztworem ze środkiem grzybobójczym.
Roślin w naczyniu raczej nie musimy nawozić, aby nie rozrastały się za bardzo. Musimy je regularnie podlewać, ale niewielką dawką wody. Jej nadmiar będzie zbierał się na spodzie naczynia, między kamieniami.

W zależności od tego, jakie rośliny posadzimy, w takim miejscu ustawiamy naczynie. Pamiętajmy jednak, że ścianki naczynia działają jak szklarnia i postawione w pełnym słońcu bardzo szybko się nagrzeje do wysokiej temperatury, dlatego lepiej wybrać miejsce lekko zacienione. Jeśli mamy ogród w butli do fermentacji wina, możemy butle zamykać korkiem, jednak kiedy na ścinkach pojawią się kropelki wody powinniśmy ją otworzyć aby się przewietrzyła.

Niestety, taki ogród nie jest wieczny. W zależności od rozmiaru naczynia, roślin oraz ich pielęgnacji, po kilku latach może się okazać, że rośliny się rozrosną i będą ze sobą konkurować o wodę i powierzchnię. Wtedy rośliny wyciągamy i rozsadzamy, możemy je wykorzystać w nowych kompozycjach lub przenieść do większego naczynia.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

m
07.09.2015
Ja bym chciał mieć Magdalenę