depresja

Jak pomóc osobie w depresji?
ZdrowieZdrowie - specjalista Tipy.pl

Depresja może dopaść każdego z nas. Często staramy się pomóc osobie, znajdującej się w takim stanie, jednak nie zawsze nam to się udaje. Jest to dla nas bolesne i frustrujące. Ludzie popadają w depresję, ponieważ stawiają przed sobą zbyt duże wymagania, którym później nie mogą sprostać. Zaniedbują swoich bliskich, są zbyt pochłonięci własnym bólem. W stanie depresji mogą targnąć się na swoje życie, jedzą zbyt dużo lub zbyt mało, topią smutek w alkoholu lub sięgają po narkotyki - wszystko po to by pozbyć się bólu. Jeśli troszczysz się o kogoś, kto jest w depresji przeczytaj poniższe wskazówki. Dowiesz się jak pomóc.
1
Dokształć się. Istnieje niezliczona ilość stron w Internecie, gdzie można dowiedzieć się wszystkiego na temat depresji, jej objawów i sposobów leczenia.
2
Postaw się na ich miejscu. Dowiedz się, co czuje osoba będąca w depresji, jakie ma błędne wyobrażenie na temat swojej choroby, z którą musi sobie poradzić. Poznaj wszystkie fakty na temat tego, czym naprawdę jest depresja.
3
Uważaj na siebie. Uczucia towarzyszące depresji są zaraźliwe. Co jakiś czas poświęć chwile dla siebie, odsuń się od całej sytuacji i zregeneruj siły.
4
Wszystko w porządku, jeśli czujesz się zdenerwowany, zły lub sfrustrowany. Te uczucia to uzasadniona odpowiedź na bardzo trudną sytuację. Dołącz do grupy wsparcia, porozmawiaj z przyjacielem lub terapeutą. Ważne jest, by uwolnić swoje frustracje i nie pozwolić skumulować im się wewnątrz.
5
Bądź przy tej osobie. Pozwól jej wypłakać się na ramieniu, wysłuchaj jej, kiedy mówi o swoich uczuciach. Bądź dla niej cierpliwy. Pozwól jej wiedzieć, że zależy ci na niej. Niech wie, że to nie jej wina, że nie jest słaba i bezwartościowa. Osoby cierpiące na depresję mają bardzo niskie poczucie własnej wartości, czują się niepotrzebne i niechciane. Musisz pomóc tej osobie zmienić to myślenie, oraz w miarę możliwości dać jakieś odpowiedzialne zadanie do wykonania.
6
Pamiętaj, że ludzie w depresji nie zachowują się tak, jak na co dzień. Przygnębiona osoba nie potrafi odnaleźć się wśród ludzi. Takie osoby mogą być zamknięte w sobie, nieśmiałe, ponure lub agresywne. Po prostu zaakceptuj to. Dla przykładu: jeśli twój współmałżonek nie ma ochoty na seks, nie bierz tego do siebie. Brak popędu płciowego jest klasycznym objawem depresji. Nie znaczy to, że ta druga osoba cię nie kocha.
7
Ludzie w depresji nie są leniwi. Są chorzy. Codzienne czynności, takie jak sprzątanie domu, płacenie rachunków czy karmienia psa, mogą wydawać się dla nich przytłaczające. Być może trzeba będzie przez jakiś czas wykonywać je za nich. To tak jak grypa, nie czują się na siłach.
8
Leki i terapia są niezbędne, aby odzyskać zdrowie. Pomóż utrzymać się tej osobie na odpowiedniej drodze. Ułatw jej kurację, przekonaj ją, że nie jest szalona i że ma w tobie oparcie.
9
Dawaj nadzieję. Rób to w takiej formie, jaką dana osoba jest w stanie zaakceptować. Może to być wiara w Boga, miłość do dzieci lub cokolwiek innego, co sprawia, że chce ona żyć. Znajdź to, co działa na nią najlepiej i przypominaj o tym za każdym razem, gdy pojawią się wątpliwości czy poradzi sobie dłużej. Jeśli osoba chce popełnić samobójstwo, musisz natychmiast szukać pomocy specjalisty.
10
Okazuj swoją miłość. Pozwól, by wiedzieli, że nie jesteś sfrustrowana na nich tylko na chorobę.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

longinurse
17.02.2015
Jakie to jest pogrzane. Wszystkie strony piszą "dokształć się, jest masa stron w internecie..." - i na każdej znalezionej w internecie jest taki punkt. Albo przestańcie pisać bzdurne artykuły typu "poszukaj w internecie" albo dajcie konkretne linki. Przecież ja właśnie tą stronę wyszukałem w internecie!