stop

Jakich pokarmów nie łączyć?

KalinkaKalinka - specjalista Tipy.pl
stop
1 z 11
Schabowy z ziemniaczkami to niedzielny standard na wielu polskich stołach. Jednak połączenie białek zwierzęcych ze skrobią ziemniaczaną może niekorzystnie wpływać na układ pokarmowy. Nie jest to odosobniony przypadek. Niektóre pokarmy w połączeniu ze sobą mogą wywoływać niestrawność lub potęgować zmęczenie. Czego lepiej nie łączyć? Tego dowiesz się z dalszej lektury.
1
pokarmy, których nie należy łączyć - krok 1
Muffinki i sok pomarańczowy

Muffinki to prawdziwa bomba węglowodanowa. Z kolei sok pomarańczowy jest bogatym źródłem cukrów owocowych, ale zawiera bardzo niewiele błonnika. Takie połączenie sprawia, że w naszym organizmie bardzo szybko dochodzi do podniesienia poziomu energii, a zaraz potem – gwałtownego jego spadku. Aby uniknąć tej cukrowej "zapaści”, lepiej zdecydować się na muffinki z pełnego ziarna, które dostarczają organizmowi odpowiedniej ilości błonnika. Nadal nie należy łączyć ich z sokiem pomarańczowym. Na śniadanie nie jedz również płatków śniadaniowych, w szczególności zmieszanych z mlekiem.
2
Banany i nabiał

Lubisz bananowe smoothie? Lepiej o nim zapomnij. Banan z mlekiem to jedna z najgorszych kombinacji. Nie tylko spowalnia trawienie, ale również prowadzi do spadku poziomu energii. Banany to bardzo dobry wybór na śniadanie, nie należy ich jednak łączyć z nabiałem. Zwykłe mleko możesz jednak zastąpić mleczkiem migdałowym, kokosowym lub sojowym.
3
Melon i szynka prosciutto

Na szczęście nie jesz ich na co dzień, ale czasem możesz spotkać w postaci wykwintnej przekąski. Zarówno arbuz, jak i melon zawierają dużo cukru i nie należą do tej samej grupy pokarmowej co białko (i będące bogatym jego źródłem mięso). Melona nie powinno się również spożywać z produktami o dużej zawartości skrobi (np. ziemniaki). Uważaj również na nie, jeśli pilnujesz poziomu cukru we krwi.
4
Białe pieczywo i dżem

Kolejny zestaw, którego należy unikać. Białe pieczywo samo w sobie zawiera dużo cukru, a połączenie go ze słodkim dżemem może skutkować kolejną "zapaścią cukrową". Nagły wzrost poziomu energii i następujący po nim gwałtowny jego spadek, to kiepski scenariusz na początek dnia. Dlatego na śniadanie powinieneś dostarczyć swojemu organizmowi pożywienie będące źródłem białka i tłuszczu. Jeśli rano najlepiej smakują ci kanapki, zastąp biały chleb pieczywem pełnoziarnistym, a dżem masłem orzechowym.
5
Pomidory i ser żółty

Pomidory mają odczyn kwasowy, co oznacza, że należą do innej grupy pokarmowej, niż nabiał i skrobia. Zjedzenie dużej porcji makaronu z sosem pomidorowym i żółtym serem poskutkuje gwałtownym spadkiem poziomu energii. Jednak jeszcze gorszym połączeniem jest tost z serem i zupa pomidorowa (np. z puszki), będąca jednocześnie źródłem sporej ilości cukru i sodu.
6
Podwójna porcja białka

Połączenie dwóch źródeł białka na jednym talerzu nigdy nie jest dobrym pomysłem, niezależnie od tego czy chodzi o boczek i jajka, czy fasolę i tofu. Białko może być ciężkostrawne, więc spożycie jednocześnie dwóch jego porcji to niezbyt dobry pomysł z punktu widzenia naszego układu pokarmowego. Znacznie lepiej jest podać jedno źródło białka z warzywami niezawierającymi skrobi, przy czym produkty białkowe najlepiej jeść na końcu posiłku.
7
Wino i deser

Niewinny pomysł na relaksujący wieczór. Jednak połączenie wina i słodyczy prowadzi do zwiększonego przybierania na wadze. Alkohol ponosi poziom insuliny we krwi, a spożywanie jednocześnie słodkich przekąsek sprawia, że cukier nie jest od razu trawiony, ale odkłada się w postaci tłuszczu. Śmiało możesz więc wypić lampkę wina do obiadu, ale odpuść sobie deser.
8
Owoc po posiłku złożonym z białka i skrobi

Jeśli nie chcesz spowalniać trawienia, nie jedz owoców po posiłku. Są one zazwyczaj trawione szybciej, niż białko i węglowodany, ale jeśli spożyjemy je po obfitym posiłku, w oczekiwaniu na swoją kolej zaczną fermentować, wywołując skurcze i wzdęcia.
9
Zimna woda i jedzenie

Picie wody podczas posiłku to dobry pomysł pod warunkiem, że woda ta nie jest zimna. Dlaczego? Ponieważ energia, która w normalnych warunkach zostałaby zużyta na strawienie posiłku, jest wykorzystana na ogrzanie wody w żołądku. Dlatego do jedzenia najlepiej sączyć wodę w temperaturze pokojowej.
10
Nabiał i fasola

Jeśli masz problemy ze wzdęciami, fasola i nabiał to połączenie, którego zdecydowanie musisz unikać. Natrafić na nie możesz w wielu daniach kuchni meksykańskiej, gdzie dodatkowo składniki te łączy się z kwasowym sosem pomidorowym. Zawsze pamiętaj, by jeść albo jedno, albo drugie.
Strona 1 z 11

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (31)

* Pola wymagane

Alexa
22.04.2015
Ten artykuł jest zwyczajnie ZŁY. Autorka ewidentnie nie ma pojęcia o żywieniu, ale naczytała się jakichś bzdur o diecie rozdzielnej, i teraz przekonuje wszystkich, że niczego z niczym nie można, a już zwłaszcza węglowodanów, bo od nich te straszne wahania poziomu cukru. Węglowodany są złe, nawet te z owoców czy ciemnego chleba, tłuszcze są straszne, białko to zło, a każdy kto zje burrito z czerwoną fasolą i serem wzdyma się niczym krowa która nażarła się koniczyny. Ten tekst jest zły i głupi, bo przekonuje ludzi że jedzenia się trzeba bać, i że lepiej się głodzić, niż zjeść coś "niezdrowego". Jeżeli autorka sama trzyma się tych wszystkich reguł, to powinna chyba przestudiować raczej temat ortoreksji, zaburzenia odżywiania polegającego na obsesyjnym kontrolowaniu czy posiłki są "właściwe". Ludzie, dajcie spokój: jedzenie to jedzenie, nie trucizna. Nawet takie z GMO, konserwantami, barwnikami i aromatami, może być niezbyt zdrowe, ale nie jest groźne czy zabójcze, a autorka przedstawia to tak, jakby było. I jakby zdrowe odżywianie było cholernie skomplikowane i wymagało jakiejś wiedzy ezoterycznej i uzdolnień paranormalnych (niezbędnych do wyczucia "wahań poziomu energii" - bo swoją drogą jakby się zdrowy człowiek zbadał glukometrem przed i po zeżarciu muffinki i soczku, toby wiedział, że te wahania nie są szczególnie istotne, i zupełnie nie ma powodu roztaczać wokół nich takiej atmosfery grozy). A w ogóle, to dlaczego akurat sok pomarańczowy? Znaczy, muffinkę z sokiem jabłkowym mogę? O wiem, wytrawne muffinki, takie z żółtym serem, plus sok pomidorowy... a, cholera, pomidorowy nie, bo "zakwasza", a ludzki organizm jest taki ułomny, że zupełnie nie ogarnia równowagi kwasowo-zasadowej i trzeba myśleć za niego... Ok, to może słone muffinki popić piwem? Artykuł nie zabrania, hehehe, szach-mat. To tylko sok pomarańczowy miał taką złą aurę i przestawiał czakramy... a nie, z cukrem we krwi coś robił, podobno, coś strasznego i budzącego grozę. Autorka ma jakąś cholerną węglowodanofobię, i zerowe pojęcie o fizjologii człowieka.
chłop
22.04.2015
Moja baba naczyta się tych wszystkich g-ó-w-i-e-n a potem robi taki syf że nawet pies się tego nie chyta i zmuszony jestem jadać na mieście bo w domu bym się porzygał tyle w temacie.
hehe
22.04.2015
róbcie dokładnie odwrotnie niż wam radzą "experci", dłużej pożyjecie:D
DinX
22.04.2015
Na śniadanie nie jedz płatków śniadaniowych z mlekiem. Wiadomo! Płatki śniadaniowe najlepiej jeść na kolacje! I najlepiej zmieszać je z wódką!
marlena
22.04.2015
ale się ubawiłam!!!!
pipi
22.04.2015
no to wogóle najlepiej jeść wszystko oddzielnie, bez sensu .... chleb bez dżemu...płatki śniadaniowe bez mleka...jajko bez boczku też nie ... melon bez proscito...spagetti bez sosu pomidorowego i bez sera ....w takim razie pizza tez nie bo i sos i ser żółty...deser bez wina....W takim restauracje, pizzerie, bary nie powinny miec racji bytu, a my powinniśmy nie pracować i nic innego nie robić tylko cały dzień w domu jeść wszystkie składniki osobno aby uzbierać odpowiednie kalorie witaminy i minerały, no i żebyśmy nie tracili energii...POWALIŁ MNIE TEN ARTYKUŁ, BZDETY...
aga
22.04.2015
NIE ŁĄCZYĆ BANANA Z NABIAŁEM! SPRECYZUJ!!! Banan + jogurt-+kiwi, jest mega zdrowym połączeniem buraku nie douczony! Mleko i jogurt czy kefir są nabiałem, nie wrzucaj wszystkiego do jednego wora bo każde ma inne właściwości, mleko nie koniecznie jest zdrowe dla dorosłego człowieka ale jogurt, maślanka, kefir jak najbardziej!! Szkoda czasu na czytanie tego artykułu, skończyłaś/łeś jakieś studia:/??
marika
22.04.2015
co wy bredżićie italiani jadają na kolację prosciutto con melone idobrze wyglądaję , ja też tak jadą , jest zdrowe
Majka
22.04.2015
słodkie mleko dla zdrowych też jest trucizną - to jest udowodnione w mojej rodzinie bo jedni mają alergie i nietolerancje mleka - widomo nie mogą, ale ci drudzy bo takie zdrowiutkie jak piszesz to pili i wreszcie odstawili bo też przejechaliby sie na drugi świat - są znowu zdrowi bez mleka jadają jedynie nabiał......
rys
22.04.2015
Ja pierdykam jakie nowosci.kto pisze takie pierdoly glupie !!!???? A mozna po zupoe wypic kompot czy mozna.umrzeć