Snowboard

Jaki rozmiar deski snowboardowej?
KoalaKoala - specjalista Tipy.pl

Sezon narciarski i snowboardowy właśnie się rozpoczął. Pogoda zachęca nas do spędzenia wspaniałego weekendu śmigając na białym puchu po stokach. Niektórzy jednak dopiero zaczynają swoją przygodę ze snowboardem. Jaki rozmiar deski snowboardowej wybrać? Jaka długość i szerokość będzie dla nas najodpowiedniejsza? Wybór odpowiedniego snowboardu jest bardzo ważny - szczególnie dla początkujących i niedoświadczonych miłośników tego sportu.
1
Długość snowboardu

Długość mierzona jest w centymetrach, jednak często miara ta jest skrócona i podawana w ostatnich dwóch cyfrach. Tak na przykład rozmiar 56 deski firmy Burton oznacza że ma ona długość całkowitą 156 cm. Najkrótsze deski snowboardowe mają długość nawet od 95 cm (dla dzieci), zaś deski najdłuższe przekraczają 180 cm.

2
Aby dobrać odpowiednią długość snowboardu należy przyrównać ją do swojego wzrostu.

1. Snowboard ustawiony pionowo, sięgający do brody. Takimi deskami łatwiej manewrować przez co są doskonałe do nauki jazdy. Deski tego rozmiaru są również preferowane przez snowboardzistów, którzy lubią wykonywać różne tricki i zabawę w snowparkach oraz na rurkach.

2. Średnia długość snowboardu. Deska ustawiona pionowo powinna kończyć się na wysokości sięgającej pomiędzy brodą a nosem. Ta długość zalecana jest dla osób średnio zaawansowanych i zaawansowanych w jeździe na desce. Osoby takie powinny mieć już doświadczenie w jeździe po różnych terenach włączając w nie parki snowboardowe.

3. Długość deski sięgająca od wysokości oczu do kilku centymetrów ponad głową. Długie deski służą do bardzo szybkiej jazdy oraz do jazdy w terenach wysokogórskich.

3
Twardość deski

Snowboardziści z nadwagą (waga w stosunku do wzrostu) mogą kierować się powyższymi wytycznymi jednak powinni się rozglądnąć za twardszą deską. Snowboardziści z niedowagą powinni mieć deskę bardziej miękką.

4
Burton - deski snowboardowe
Szerokość deski

Szerokość deski musi być dopasowana do rozmiaru stopy. Osoby o małych stopach potrzebują wąskiej deski natomiast ci z dużymi stopami - szerokiej.

Szerokość deski jest wyrażana w centymetrach lub milimetrach. Szerokość tą można znaleźć w specyfikacji pod nazwą waist width - talia deski oraz w katalogu producenta, który umieszczony jest zazwyczaj w Internecie. Najlepszym sposobem dobrania poprawnej szerokości jest stanięcie na desce, na równej powierzchni. Należy wówczas zapiąć wiązania lub umieścić stopy dokładnie w takiej pozycji w jakiej zamierzamy jeździć. Jest to ważne, gdyż im większy kat nachylenia, tym mniejsza rozpiętość.

Podczas stania w pozycji do jazdy buty powinny wychodzić delikatnie poza szerokość deski. Jeśli palce u nóg oraz pięty są oddalone od krawędzi wówczas będziemy mieć duży problem z zakręcaniem. Ważne także, żeby palce lub pięty nie wystawały za bardzo za deskę, gdyż będą zahaczać o śnieg i hamować jazdę.

5
Poniżej przedstawiam tabelę doboru deski dla osób szczupłych. Jest to tabela wyłącznie orientacyjna i przy zakupie należy brać pod uwagę czynniki opisane powyżej oraz preferowany styl jazdy.

Dla kobiet orientacyjny rozmiar deski to:

Waga (kg) Długość deski (cm)
do 40 135 – 140
40 – 50 140 – 145
50 – 60 145 – 155
60 – 70 150 – 160
powyżej 70 155 i więcej

Dla mężczyzn:

Waga (kg) Długość deski (cm)
do 40 140 – 145
40 – 50 145 – 155
50 – 60 150 – 160
60 – 70 155 – 165
70 – 80 155 – 165
80 – 90 160 – 170
powyżej 90 165 i więcej
?

Wskazówki
* Gdy już wiemy jakie parametry powinna mieć deska snowboardowa, warto rozejrzeć się za wybranym modelem w internecie (np. na Ceneo). Pozwoli nam to zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (24)

* Pola wymagane

mijapl
16.02.2015
Jestem dziewczyną o wadze 41 kg, wzroście 160cm, rozmiarze buta 41 i mam 12 lat. Jaką długość deski wybrać?
maciek
07.02.2012
Mógłby mi ktoś powiedzieć jakie Taliowanie wybrać symetryczne czy np. Taliowanie 297x255x304 jestem początkujący. Z góry dzięki
loolo
21.01.2012
jak deska na mnie najlepsza? 65 kg wzrost ok. 175 cm 15 lat rozm. 41 a i jestem dziewczyną ;] bo mam na oku spoko deske w rom. 155 i nie wiem czy będzie pasować
pop
21.01.2012
Ja pierdziele ludzie jacy wy wychudzni jestescie !!
kruku
26.12.2011
mam 12 lat i 38kg wagi rozmiar buta to 38,5-39 chciałbym
jezdzić na feestyle
smerf
18.12.2011
Waga ok.53 wzrost 170 rozmiar 38 jaka deska?
emil
29.11.2011
jaka deska jest dla mnie mam wage 57kg wzrost 160 i 13 lat WIĘC JAKA DESKA NAJEPSZA
buhuuhuhuh
21.10.2011
mam 162 cm i waże 40 kg mam rozmiar buta 37-38 . jaka deska ?
niksa
17.10.2011
jaką powinnam mieć deskę jaką powinna mieć talię? mam 13 lat 154 cm wzrostu i ważę 36-37 kg rozmiar buta 36
Filip
12.10.2011
183 cm wzrostu, waga około 65 kg, rozmiar buta 46. Jaka deska najlepsza?