Jak dbać o gojący się tatuaż?
Floki - specjalista Tipy.pl

W ciągu kilku pierwszych dni po zrobieniu tatuażu, skóra jest podatna na strupy, a jeśli już jakiś macie, wiecie jak bardzo irytujące to jest. Tak, strupy są naturalną częścią procesu gojenia. To normalne i zdrowe. Problem pojawia się wtedy, kiedy nie potraficie kontrolować swędzenia. Niektórzy budzą się z atramentem pod paznokciami, a co za tym idzie ze znacznymi brakami tuszu w swoich cennych dziełach sztuki. Inną sprawą jest, że odzież i koce również mogą uszkodzić świeży tatuaż.
P

Folia spożywcza, taśma opatrunkowa, ręcznik papierowy, kem (bepanthen, alantan plus, inny) mydło, np. szare (opcjonalnie).

1
Istnieje wiele wskazówek i technik dotyczących gojenia tatuażu. Niektórzy zalecają stosowanie mydła, z kolei inni są temu stanowczo przeciwni. Są tacy, którzy uważają, że tatuaż powinien być stale owinięty oraz tacy, którzy twierdzą, że opatrunki są dla maminsynków. To może być bardzo mylące podczas podejmowania decyzji, co zrobić i jak się zachowywać podczas gojenia? Chyba nie ma uniwersalnej metody dla każdego.
2
Niektórzy profesjonalni tatuażyści szydzą ze środków znieczulających, takich jak np. Bactine . Jednak warto spróbować przynajmniej raz, szczególnie jeśli jesteście wrażliwi na ból i macie w planach duży projekt. Zazwyczaj słyszy się, żeby nowy tatuaż umyć wodą i posmarować specyfikiem z lanoliną. Warto wiedzieć, że nie wszyscy mogą używać kremów z lanoliną, ponieważ może wywoływać reakcję alergiczną. Jeśli jesteś alergikiem, bardzo prawdopodobne, że produkty z tym składnikiem nie są dla ciebie.
3
Ludzie nie mają pewności, czy stosowanie środków myjących jest bezpieczne tuż po wykonaniu tatuażu. Boją się zanieczyszczeń i ewentualnych zakażeń. Niektórzy doradzają, by tatuaż umyć letnią wodą, bez mydła. Jednak, jeśli odczuwacie z tego powodu dyskomfort i nie chcecie ograniczać się do wody, warto wybrać mydło bezzapachowe, bez barwników (np. szare mydło – Biały Jeleń). Zawsze warto zachować otwarty umysł. Oczywiście każdy powinien postępować zgodnie z zaleceniami swojego tatuażysty, który wie co jest dla ciebie najlepsze.
4
Pamiętaj, by zawsze myć ręce wodą i mydłem przed dotknięciem tatuażu. Noś luźne, czyste ubranie. Nie opalaj się i zapomnij o solarium. Odpuść sobie baseny, jacuzzi i wszelkie kąpiele w miejscach publicznych.
5
Po tatuowaniu upewnij się, że artysta zakłada wam opatrunek. Jeśli tego nie zrobi, strzeżcie się! - to znaczy, że nie wie co czyni. Może dojść do zakażenia krwi. Nie zdejmuj bandaża dopóki nie dotrzesz do domu. Kiedy będziesz już u siebie, po prostu przemyj tatuaż odrobiną zimnej wody (lekko pocierając go rękoma, nie używajcie niczego z wyjątkiem swoich dłoni). Świeży tatuaż należy wycierać czystym ręcznikiem lub ręcznikiem papierowym. Należy zrobić to delikatnie, kilkakrotnie przekładając ręcznik do tatuażu (nie wolno trzeć). Posmaruj go kremem (bepanhetm, alantan plus lub innym), a następnie przykryj go folią spożywczą i idź spać.
6
Po przebudzeniu, kiedy zdejmiesz opatrunek twój tatuaż będzie pokryty lepką mazią (limfa i krew, która wycieka z rany – dodatkowo zabarwiona tuszem). Ponownie opłucz tatuaż zimną wodą. Wysusz czystym ręcznikiem, daj skórze pooddychać (przez kilkanaście minut), a następnie posmaruj i owiń folią.
7
Po około 4 – 6 godzinach należy ponownie zmienić opatrunek. Powtarzaj ten proces upewniając się, że za każdym razem dałeś skórze pooddychać.
8
Trzeciego dnia gojenia, przed pójściem do łóżka, możesz zacząć przemywać tatuaż mydłem i wodą. Delikatnie wysusz ranę ręcznikiem, a następnie posmaruj kremem i owiń folią. Jeśli decydujesz się na zdjęcie folii najlepiej założyć coś luźnego z bawełny.
9
Po około tygodniu, wystarczy, że będziecie zmieniać opatrunek dwa razy dziennie. Kontynuujcie tę czynność przez następne 2 – 3 tygodnie.
?

Wskazówki

  • Nie pozwalaj dotykać świeżego tatuażu osobom trzecim! 
  •  Nie drap strupków!
  • Nie mocz tatuażu podczas kąpieli, zaleca się szybki prysznic!

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

oleandera34
05.07.2020
Warto mieć taką wiedzę, robiąc sobie tatuaż. Stosując się do rad z tej strony można uniknąć powstania jakichkolwiek komplikacji. Wiedzy nigdy za wiele, więc polecam :)
patuczi
25.07.2016
Robię już kolejny tatuaż i mianowicie, nigdy nie owijałam ich, poza pierwszym dniem. Teraz robiłam cover, którego czas robienia wyniósł 4h, a jest umiejscowiony na klatce piersieowej, czyli w miejscu, gdzie generalnie bardzo boli, ale nie o tym mowa. Gdy już moj tatuażysta wykonał swa robotę zakrył dziarkę folią i polecił mi zdjąć ją po około 3 godzinach, przemyc wodą z mydłem i posmarować bepanthenem i tak też zrobiłam, nie owijałam tatuaży juz później, pponieważ nie było takiej potrzeby, bo akurat mam wolne w pracy i tak samo nie zalecam owijania ponownego, chyba, że na noc, gdy jest możliwość zadrabań, brudu z pościeli. Inaczej lepiej jest, gdy świeża rana oddycha, bo tym sposobem, już piątego dnia strupy naturalnie schodzą i nie ma powikłań.Obmywanie, ale nie zamaczanie 2 razy dziennie przez pierwsze kilka dni wskazane, no i potem maść. A propos, gdy robiłam swe pierwsze tatuaże, a było to 15 lat temu, nie było takiej schizy na dbanie,niemniej polecam stosować się wskazówek tatuażysty, bo chodzi o zachowanie higieny, a także koloru na wiele lat.