jak się komunikować z małym dzieckiem?

Jak porozumieć się z małym dzieckiem?
MamaOliMamaOli - specjalista Tipy.pl

Z pewnością nieraz zastanawiasz się, co twoje dziecko próbuje ci powiedzieć. Przeczytaj poniższe wskazówki, dzięki którym dowiesz się jak porozumieć się z niemowlęciem i małym dzieckiem.
1
Obserwuj i słuchaj.

Niemowlęta porozumiewają się z nami i starają się powiedzieć nam czego potrzebują mimo iż nam się wydaje że to niemożliwe. Jednym ze sposobów pomocnych w zrozumieniu potrzeb niemowlęcia jest obserwowanie gestów, wydawanych dźwięków i mimiki. Słuchaj dziecka i staraj się zrozumieć, co mówi. Z czasem nabierzesz wprawy w rozpoznawaniu różnych dźwięków niemowlęcia.

2
Powtarzaj, powtarzaj, powtarzaj.

Niemowlęta i małe dzieci lubią, kiedy coś się powtarza. Dzieci mogą grać w coś i bawić się w kółko. Powtarzanie to sposób, w jaki dzieci uczą się języka i rozwijają społecznie. Wiedząc o tym możemy poświęcić trochę więcej czasu na tę samą grę. Wykorzystaj ich zamiłowanie do powtarzania aby wzmocnić i rozszerzyć ich umiejętności. Używaj prostych słów do opisania działania. Na przykład: podczas gry w piłkę powiedz słowo "piłka". Dodaj następnie "to jest duża piłka" albo "duża czerwona piłka". Poprzez powtarzanie, pomagamy uczyć się dziecku nowych słów, które je słyszą, a następnie dodają do swojego słownika.

3
Często zwracaj się do swojego dziecka po imieniu.

Mów do swojego niemowlęcia po imieniu. Nauczy to je rozpoznawać swoje imię i pomoże ci to przywoływać jego uwagę.

4
"Rozmawiaj" ze swoim dzieckiem.

Patrz na swoje dziecko, spójrz mu prosto w oczy. Pomóż mu nauczyć się porozumiewać poprzez reagowanie na to, co ono "mówi". Jeśli twoje dziecko gaworzy, odpowiedz mu. Naśladuj jego dźwięki lub powtórz słowa, które myślisz, że mogło powiedzieć. Następnie daj dziecku chwilkę, aby mogło odpowiedzieć na to, co ty właśnie powiedziałeś. W ten sposób tam i z powrotem mów i słuchaj, nauczysz dziecko przebiegu procesu konwersacji.

5
Zinterpretuj odgłosy wydawane przez dziecko.

Jeśli twoje dziecko krzyczy lub wypowiada stanowcze "A –ba – da – Ba", postaraj się wyrazić słowami to, co myślisz, że stara się powiedzieć: "chcesz dostać tę zabawkę z półki?". I wykonaj czynność. Pomaga mu to nauczyć się, jak poprzez język może kontrolować otoczenie. Zwiększa to jego poziom zaufania i rozwija jego poczucie własnej wartości.

6
Używaj zabawek, które zachęcają do rozmowy.

Zostaw kilka bezpiecznych zabawek w łóżeczku dziecka. Będzie mogło z nimi rozmawiać, gdy wybudzi się z drzemki. Jeśli dziecko będzie miało w pobliżu w lustro, zacznie rozmawiać ze sobą.

7
Wybierz jedno słowo i używaj go wiele razy w różnych zdaniach i w różnym czasie.

"To jest kubek z sokiem. Czy ty chcesz kubek? Pij z kubka. Kubek jest pusty. Teraz ja wezmę kubek i go umyję."

8
Mów powoli i wyraźnie. Używaj prostych zdań.

Wyrażaj tylko jedną myśl na raz. Powiedz: "Podnieś książkę", a nie : "Podnieś książkę i podaj mi". Poczekaj, aż dziecko podniesie to, o co prosiłeś, a następnie powiedz "Podaj mi książkę".

9
Nazwij przedmiot, jeśli widzisz, że dziecko gestykuluje w jego kierunku.

Jeśli dziecko kieruje się w stronę swojej butelki, powiedz "Butelka". A następnie "czy chcesz butelkę?"

10
niemowlę
Dotknij i przytrzymaj dziecko.

Dotykanie małego dziecka jest prawdopodobnie najskuteczniejszym sposobem na komunikowanie się z nim. Zarówno u niemowląt, maluchów czy małych dzieci przytulanie i trzymanie za ręce jest najłatwiejszym sposobem na przekazanie miłości i akceptacji. To wszystko buduje bliskie relacje między rodzicami i dzieckiem. Dotykanie dziecka z uczuciem to ważne i potrzebne doświadczenie dla małego dziecka. Obowiązkiem rodziców jest zapewnienie dziecku takiego kontaktu, podobnie jak i żywności czy ubrania.

11
Wypracuj nawyk rozmowy.

Niech twoje dziecko wie, że może z tobą "porozmawiać" w czasie posiłku, podczas kąpieli czy przed snem. Musi czuć że masz zawsze dla niego czas i chcesz z nim rozmawiać.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane