Skąd się wzięła Wielkanoc?

Floki - specjalista Tipy.pl
1 z 6
Symbolika Świąt Wielkanocnych jest dla nas czymś oczywistym. Większości kojarzy się ze Zmartwychwstaniem Jezusa Chrystusa i jest zarazem najstarszym i najważniejszym chrześcijańskim świętem. Ale czy zastanawialiście się skąd wzięła się nazwa święta, co tak naprawdę oznacza zajączek, czy kolorowe pisanki? Święta Wielkanocne są bardzo mocno zakorzenione w pogaństwie. Chrześcijanie przyjęli święto wiosny, które jak wiele innych pogańskich tradycji, nieco przesunęło się w czasie, by jego data była zgodna ze Zmartwychwstaniem Pańskim.
1
bogini Isztar
Skąd się wzięła nazwa „Wielkanoc”?
Niektóre osoby łączą tą tradycję z Isztar, babilońską i asyryjską boginią miłości oraz płodności lub Eostre (Wielkanoc w języku ang. Easter), anglosaskiej bogini płodności. Skąd to wiemy? Można to wywnioskować w oparciu o podania Czczigodnego Beda, który zajmował się pisaniem na temat kalendarza, w tym między innymi próbował ustalić termin Wielkanocy. Nie ulega wątpliwości, że chrześcijańskie święto było wzorowane na pogańskich obchodach wiosny i płodności.
2
Eostre/ Ostara
Wielkanocny zajączek.  
Dla wielu osób jest niekwestionowanym symbolem świąt wielkanocnych. Niektórzy twierdzą, że jest to ściśle związane ze zdolnością tych zwierząt do łatwego rozmnażania się. Właśnie dlatego był towarzyszem i atrybutem bogini Eostry. Powszechnie wiadomo, że zające jajek nie znoszą. Więc skąd wziął się zwyczaj szukania zajęczych jajek? Wyjaśnia to stara pogańska legenda. Przemierzając świat Eostre znalazła w śniegu rannego ptaka. By uratować go przed śmiercią zamieniła go w zająca, gdyż zwierze pokryte futrem miało większe szanse na przeżycie zimy, niż ptak. Jednak zając tęsknił za lataniem i znoszeniem jajek. Ostatnie zniesione przez siebie jajko udekorował i ofiarował Eostrze, by podziękować jej za uratowanie życia. Bogini postanowiła obdarzyć go szybkością i by nie tęsknił za lotem w przestworzach raz w roku (w święto wiosny) mógł znosić kolorowe jajka.
3
chleb wielkanocny
Symbolika chleba.

Babka, chleb i inne rodzaje pieczywa oznaczone „X” są tradycją na wielu stołach wielkanocnych. Dla chrześcijan chleb symbolizuje ciało Jezusa Chrystusa. Słodkie, wielkanocne pieczywo jest również popularne w Armeni (Choreg), na Ukrainie (paska), czy Grecji (Tsoureki). Chleb włożony do koszyczka ma gwarantować pomyślność i dobrobyt.
4
jajo
Jaja.

Wielkanocne jaja, malowane, barwione, złocone, skrobane... w chrześcijaństwie symbolizują nadzieję, która jest rezultatem wiary w Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W niemalże każdej kulturze są symbolem odradzającego się wczesną wiosną życia. Już w starożytności znany był zwyczaj ich dekorowania. Co ciekawe pierwsze pisanki mają ponad 4 tysiące lat. Praktyka dekorowania jajka miała wzbogacić jego cudowne właściwości. Figury geometryczne symbolizowały nieskończoność, natomiast znaki solarne nawiązywały do wieczności i odrodzenia. Również z kolorów pisanek można było odczytać ukryte przesłanie: 
  • zieleń: odrodzenie miłości i przyrody; 
  • czerwień i biel: oddanie czci dla domowych duchów opiekuńczych;
  • czerń i biel: oddanie czci dla duchów ziemi; 
  • brąz: szczęście rodzinne. 
Dla chrześcijan kolor czerwony zyskał stał się symbolem dobrych wiadomości, radości oraz zwycięstwa. Maria Magdalena jako pierwsza zobaczyła, że Jezus Zmartwychwstał. Pobiegła do domu i zauważyła, że jajka zmieniły kolor na czerwony. Postanowiła podzielić się nimi z apostołami, jednak zmieniały się w ptaki. Znak został odczytany jako dowód na istnienie życia po śmierci.
5
Święto ruchome.

Czasami wypada w marcu, czasami w kwietniu. Od czego to zależy? Podczas Soboru Nicejskiego postanowiono, by Święta Wielkanocne były obchodzone w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni Księżyca.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane