Gwiazda morawska

Jak zrobić gwiazdę morawską?

KatarzynaRKatarzynaR - specjalista Tipy.pl
Gwiazda morawska
1 z 19
Gwiazda morawska jest jedną z najbardziej popularnych ozdób bożonarodzeniowych oraz adwentowych i jest symbolem gwiazdy betlejemskiej. Poniżej przedstawiam krok po kroku jak wykonać taką gwiazdkę z papieru. Może ona być ozdobą choinkową lub ciekawym elementem opakowania na prezent.
1
gwiazda morawska 1
Przygotuj paski z papieru o długości 23 cm i szerokości 1 cm. Ich końce ponacinaj tak jak pokazano na zdjęciu obok - koniec paska powinien mieć około 1/3 jego szerokości czyli około 3mm. Dzięki temu będzie łatwiej je przeplatać.
2
gwiazda morawska 2
Przyłóż do siebie razem 4 paski i je złóż. Zauważ, że nie są zgięte w połowie. Różnica pomiędzy jednymi i drugimi końcami jest około 1 cm.
3
Teraz poprzeplataj ze sobą paski, tak jak przeplata się koszyk. Dłuższe części pasków powinny znajdować się na wierzchu.

(pierwszy pasek układamy poziomo ze zgięciem po prawej stronie. Drugi pasek kładziemy pionowo, ze zgięciem na dole, po lewej stronie paska nr 1, końcówki paska nr 1 włożone są pomiędzy końcówki paska nr 2. Pasek nr 3 leży poziomo w górnej części paska nr 2, jego zgięcie jest po lewej stronie, końce paska nr 3 leżą pomiędzy końcami paska nr 2. Czwarty pasek leży pionowo, po prawej stronie, jego zgięcie jest na górze, końcówki paska nr 3 znajdują się pomiędzy końcówkami paska nr 4, końcówki paska nr 4 znajdują się zaś pomiędzy końcówkami paska nr 1.)
4
Zaciskamy wszystkie paski pośrodku.
5
Zegnij lewy górny pasek na dół i odwróć pracę o 90 stopni w kierunku wskazówek zegara. Zegnij kolejny górny lewy pasek na dół i znów odwróć pracę. Zrób tak ze wszystkimi paskami.
6
Ostatni składany pasek przełóż przez powstałą kieszonkę.
7
Całość powinna wyglądać jak na zdjęciu obok.
8
Prawy górny pasek zegnij na lewo tak jak pokazano na rysunku obok.
9
Teraz ten sam pasek znów zagnij na dół.
10
Ten sam pasek złóż na pół z lewej strony na prawą i dociśnij. Na górze paska powstanie trójkąt.
11
Chwyć dolną część paska zaznaczonego w poprzednim kroku i przełóż go przez górną zakładkę.
12
Dociągnij pasek do końca.
13
Powtórz powyższe czynności ze wszystkimi paskami znajdującymi się po prawej stronie. Po zagięciu jednego, odwracaj całość o 60 stopni i zaginaj kolejny pasek. Po zakończeniu zegnij końcówki wierzchnie tak, aby kierowały się ku górze.
14
Od tego momentu będziesz musiał trzymać całość w rękach. Podnieś całość do góry i dolne końcówki zegnij tak, aby kierowały się w dół.

(Kroki 14,15,16 będą powtarzały się dla wszystkich końcówek)

Zaznaczoną końcówkę obróć dookoła jej osi wg wskazówek zegara i przełóż przez lewą górną kieszonkę znajdującą się po tej samej stronie co omawiana końcówka.
15
Po przełożeniu końcówki mocno ją dociągnij tworząc trójwymiarowe ramię gwiazdy. Jeśli nie dociągniesz dobrze to ramię będzie zbyt luźne. Z drugiej strony pociągając zbyt mocno możesz urwać końcówkę lub podrzeć papier.
16
Tak samo przełóż kolejne końcówki znajdujące się po tej samej stronie (prawej), za każdym razem odwracaj całość o 60 stopni.

Następnie odwróć gwiazdę na drugą stronę i powtórz przekładanie.
17
Po zakończeniu przekładania gwiazda powinna wyglądać tak jak na zdjęciu obok.
18
Odstające paski odetnij nożyczkami na skos, tak aby formowały kolejne ramiona gwiazdy. Paski tnij naprzemiennie - tak jak pokazano na zdjęciu.
?

Wskazówki
* Gwiazdy możesz wykonywać również ze wstążek.

Strona 1 z 19

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (13)

* Pola wymagane

mik003k
26.11.2014
do dupy same obrazki
Cola
18.11.2013
ma być 4 paski
madzikedek
22.12.2012
Czyli ile w sumie tych pasków?
Bejbee ;*
07.11.2012
Emm... Coś nie moge rozkminić , co z krokiem 13. Czy mam zaginać wszystkie te wystające kawałki ? ;D
Bo nie czaje ;p
awiatka
22.10.2012
To nie jest gwiazda morawska. To jest gwiazda Froebla. O gwieździe morawskiej można poczytać na wrocławskim portalu matematycznym.
dagusia
26.12.2011
albo robie coś źle albo źle jest wytłumaczone bo mi to nie wychodzi
lolo
11.12.2011
łatwe jak drut
Weronika
02.12.2011
Cześć mam tylko 13 lat ale proponuje kupić tasiemkę o szerokości ok.2 cm i z niej wykonywać gwiazdki zasady są takie same tylko prostszy sposób wykonania ładniejszy efekt. A jeśli macie cierpliwość to możecie robić gwiazdki z tasiemki o szerokości 5mm
kolorowa
15.11.2011
Ojej. Trochę trudne. Już wolę bukieciki z kwiatków, tuż obok ;)
Alaa
13.12.2010
O-oł. To nie jest takie proste! przygotuję sobie duuużo pasków i będę prubowac aż mi sie uda.