baranek z ciasta

Jak upiec baranka wielkanocnego w formie?

angel11 - specjalista Tipy.pl
Kiedyś każdy mały chłopiec święcił w Wielką Sobotę baranka z ciasta, najczęściej upieczonego przez jego mamę, babcię lub ciocię. Dziś coraz mniej osób kultywuje tę tradycję, a wielka szkoda, bo taki baranek naprawdę robi wrażenie. Szczególnie ten upieczony własnymi rękami. Dziś chciałabym przybliżyć wam stary przepis na ten wypiek. Może w tym roku skusicie się na jego wypróbowanie?
P

500 g mąki, ½ łyżeczki soli, ½ łyżeczki startej skórki z cytryny, 100 g cukru, 250 ml mleka, 30 g świeżych drożdży lub 3 łyżeczki suchych drożdży, 4 żółtka, 120 g masła, 60 g grubo posiekanych migdałów, roztopione masło, forma na baranka, duża miska, drewniana łyżka

1
forma na baranka
Do zrobienia baranka z tego przepisu niezbędna będzie odpowiednia forma, np. taka jak na zdjęciu obok.
2
ciasto na baranka
W dużej misce wymieszaj mąkę, sól, startą skórkę cytrynową oraz cukier. Podgrzej mleko, by miało ciepłą temperaturę. Zrób zagłębienie w środku mącznej mieszaniny i wlej tam około połowy podgrzanego mleka. Dodaj drożdże i mieszaj aż do ich rozpuszczenia. Następnie umieść kawałki masła (miękkiego) wokół zagłębienia (patrz: zdjęcie obok). Odstaw na ok. 10-15 minut, aż drożdże w mleku zaczną się pienić. W międzyczasie wymieszaj żółtka z pozostałą ilością mleka.
3
Kiedy drożdże zaczną się pienić, dodaj do miski mieszaninę mleka i żółtek. Zamieszaj wszystko drewnianą łyżką. Gdy będzie ci już ciężko mieszać ciasto łyżką, zacznij zagniatać je rękoma, w misce a potem na podsypanej mąką stolnicy.
4
Umyj miskę, natłuść ją lekko i ponownie umieść w niej wyrobione ciasto. Przykryj ściereczką i pozostaw w temperaturze pokojowej aż podwoi swoją objętość, co powinno zająć ok. 1 godzinę. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni Celsjusza.
5
Nasmaruj formę do pieczenia masłem zwracając uwagę, by został natłuszczony każdy, nawet najmniejszy jej zakamarek. Możesz oprószyć delikatnie formę mąką, w ten sposób łatwiej będzie wyjąć ciasto. Dodaj migdały do ciasta. Następnie ostrożnie, ale dokładnie rozprowadź ciasto w dolnej części formy. Wierzch posmaruj roztopionym masłem. Odczekaj kolejne 30-45 minut, umieść górną pokrywę formy i przełóż wszystko do piekarnika.
6
Po 30 minutach obróć formę na drugą stronę i piecz kolejne 15 minut. W tym momencie możesz ostrożnie podnieść górną część formy, by sprawdzić, jak się piecze. Jeśli baranek dobrze wyrósł, ale jest zbyt blady, zdejmij górę formy. Kiedy nabierze “rumieńców”, możesz wyjąć ciasto z piekarnika, ostudzić i wyjąć z formy.
7
Na koniec możesz posypać go cukrem pudrem i udekorować według uznania. Najlepiej smakuje na drugi dzień.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Wiosna
kraszanki
Wielkanoc w Bieszczadach

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Marlena
29.03.2016
Co zrobić aby ciasto bez problemu odchodziło od formy? Dodam ze smaruję tłuszczem i obsypywałam mąka oraz grysikiem. Forma była bardzo dobrze wymyta. Niestety ciasto przywiera do formy.. Dziękuje.
Marlena
29.03.2016