zdrowa skóra

5 witamin niezbędnych dla zdrowej skóry

visage - specjalista Tipy.pl
zdrowa skóra
1 z 6
Piękna skóra to zadbana skóra. Nie wystarczy jednak zwykła pielęgnacja „od zewnątrz”. Nawet najdroższe kremy, maseczki i peelingi nie stanowią kompleksowej odpowiedzi na potrzeby skóry. Bardziej istotne jest to jak dbamy o nią od środka. Żeby cieszyć się piękną, zdrową i jędrną cerą, w naszej diecie musi się znaleźć 5 witamin: A, C, E, K i witaminy z grupy B. Jakie mają właściwości i w jaki sposób dostarczyć je do naszego organizmu dowiesz się właśnie z tego artykułu.
1
pomarańcze
Witamina C

Witamina C to silny przeciwutleniacz. W dużej ilości znajdziesz ją w papajach, czerwonej papryce, ananasach, truskawkach, owocach cytrusowych i warzywach liściastych.
Badania dowodzą, że pokarmy bogate w witaminę C chronią skórę przed niekorzystnym działaniem promieniowania UV, są również niezbędne do produkcji kolagenu.

Gdy się starzejemy, produkcja kolagenu spowalnia. Dostarczenie do organizmu dodatkowej dawki witaminy C jest więc sposobem na ujędrnienie skóry oraz wygładzenie zmarszczek. Witamina C wzmacnia również układ odpornościowy. Prócz przyjmowania odpowiedniej dawki witaminy C w diecie, stosuj ją również miejscowo – najlepiej w formie kremu wzbogaconego o ten składnik. Możesz też wklepywać w skórę odrobinę soku z cytryny – pomoże to zredukować przebarwienia związane z wiekiem.

Najbardziej wartościowa jest witamina C pochodząca ze świeżych owoców i warzyw. Jej ilość maleje, gdy gotujemy je lub przetwarzamy. Najlepiej więc jeść je na surowo.

Najlepsze naturalne źródła witaminy C: jarmuż i inne warzywa liściaste, brokuły, pomarańcze, cytryny, limonki, grejpfruty, natka pietruszki, kalafior, szpinak, koper włoski, groszek, marchewka, kiwi, papaja.
2
awokado
Witamina E

O tym, że witamina E korzystnie wpływa na naszą skórę, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. To częsty składnik wielu kremów i balsamów, ponieważ nie tylko chroni przed wolnymi rodnikami, ale również regeneruje skórę. Wraz z witaminą C stanowią doskonały duet.

Nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć witaminy E, dlatego niezwykle istotne jest jej dostarczenie z zewnątrz. Najbogatszym źródłem tej witaminy są orzechy i ziarna, ale znajdziesz ją również w szparagach, awokado, botwinie, burakach i liściach rzepy. Spożywając je, dodaj do nich drobinę oliwy, żeby witamina E lepiej się wchłonęła.

Najlepsze naturalne źródła witaminy E: buraki, awokado, szpinak, szparagi, brokuły, kiwi, jarmuż, pory.
3
szparagi
Witamina A

Retinoidy – pochodna witaminy A, mogą zdziałać cuda dla naszej skóry, na przykład zwalczyć zmarszczki lub wyleczyć trądzik. Nasz organizm przekształca beta-karoten zawarty na przykład w marchewce, słodkich ziemniakach, mango, brzoskwiniach, burakach czy szpinaku w kwas retinowy lub używa witaminy A jako przeciwutleniacza. Należy jednak uważać, ponieważ nadmiar witaminy A może być szkodliwy. Ilość jaką przyjmujemy stosując zrównoważoną, opartą na warzywach i owocach dietę, jest jednak dla naszego organizmu wystarczająca.

Najlepsze naturalne źródła witaminy A: słodkie ziemniaki (bataty), zielone warzywa liściaste (jarmuż, kapusta, szpinak, botwina, liście rzepy, sałata rzymska), papaja, pory, grejpfruty, zielony groszek, szparagi i brokuły.
4
warzywa krzyżowe
Witaminy z grupy B

W skład tej tajemniczej grupy wchodzi osiem witamin: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5 (kawas pantotenowy), B6 (pirydoksyna), B7 (biotyna), B9 (kwas foliowy) oraz B12 (kobalamina).

Witaminy z grupy B są niezwykle istotne dla zdrowia naszych włosów, skóry i paznokci. Ich niedobór skutkuje łamliwością paznokci i włosów. Niacyna poprawia zdolność zatrzymywania w skórze wilgoci. Dzięki temu jest ona bardziej miękka i napięta. Jeśli zmagasz się z przewlekłymi problemami skórnymi, np. przebarwieniami, przesuszonymi płatami skóry, szarą i zmęczoną karnacją lub trądzikiem, warto sprawdzić, czy nie cierpisz na niedobór witamin z grupy B.

Żeby uzupełnić braki, możesz przyjmować suplement diety „B complex” lub włączyć do swojej diety roślinne źródła tych witamin. Dużą ich ilość znajdziesz w produktach pełnoziarnistych, orzechach, jajach, mięsie z kurczaka, nabiale i wołowinie.

Najlepsze naturalne źródła witamin z grupy B:

B1: zielony groszek, botwina, szpinak, sałata rzymska, brokuły,
B2: szpinak, botwina, szparagi, jarmuż, brokuły, liście rzepy, kapusta,
B3: szparagi, zielony groszek,
B6: szpinak, kapusta, kapusta chińska, liście rzepy, czosnek, kalafior, banany,
B9: szpinak, awokado, brokuły, szparagi, sałata, pomarańcze,
B12: niewielka ilość znajduje się w grzybach.
5
szpinak
Witamina K

Najlepszym jej źródłem są zielone warzywa liściaste. Witamina K wspomaga krzepnięcie krwi. Jej stosowanie na skórę pozwala zmniejszyć widoczność pajączków, blizn, rozstępów i siniaków. Przyspiesza również gojenie.

Odpowiednia ilość witaminy K poprawia elastyczność skóry, zapobiegając tworzeniu się zmarszczek. Jej bogatym źródłem jest naturalne masło, mięso i żółtka jaj.

Najlepsze naturalne źródła witaminy K: jarmuż, kapusta, szpinak i inne zielone warzywa liściaste.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie