podwyżki, negocjowanie podwyżki, negocjowanie wynagrodzenia

Jak wynegocjować podwyżkę?
haniahania - specjalista Tipy.pl

Ubieganie się o podwyżkę nie zawsze musi kończyć się klęską. Odpowiednie przygotowanie, wyczucie czasu i odrobina szczęścia mogą sprawić, że twoje akcje w firmie wzrosną, a zaangażowanie przełoży się na większe pieniądze.
1
Odpowiednie przygotowanie. Zanim zdecydujesz się udać do przełożonego z prośbą o podwyżkę, musisz dobrze zaplanować strategię. Odpowiednie przygotowanie z pewnością zadziała na twoją korzyść, a ty dasz szefowi do zrozumienia, że sprawa jest istotna i wymaga rozważenia.
2
Bądź szczery. Przyjrzyj się sobie w lustrze i szczerze odpowiedz czy na pewno zasługujesz na podwyżkę? Jeśli ty masz jakieś wątpliwości, na pewno będzie je miał twój szef.
3
Poznaj swojego szefa. Rozpracuj swojego szefa na tyle, by znaleźć najlepszą metodę, żeby do niego dotrzeć. Korzystna może okazać się rozmowa z twoimi kolegami, którzy już odnieśli sukces na tym polu. Przemyśl o czym wspomnieć, a czego unikać. Kluczowe znaczenie ma również wyczucie czasu: poczekaj z prośbą o podwyżkę do czasu, aż szef będzie zadowolony z wyników firmy, najlepiej w związku z projektem twojego autorstwa. Jeśli osiągnąłeś więcej niż od ciebie oczekiwano, przełożony bardziej przychylnie popatrzy na twoją prośbę.
4
Zwróć uwagę na sytuację firmy. Pracownicy powinni zdawać sobie sprawę z kondycji finansowej zarówno całej firmy, jak i działu, w którym pracują. Czy manager narzekał ostatnio na cięcia budżetu? Czy firmę naprawdę stać na to, żeby dać ci teraz podwyżkę? Jak często przyznaje się w firmie podwyżki? Jak są one wysokie? Czy firma daje pracownikom premie świąteczne? Poznaj odpowiedzi na te pytania zanim przystąpisz do działania. Pytanie o podwyżkę nie może paść w stresującym dla firmy czasie. Nie sugeruj podwyżki, kiedy firma przechodzi kryzys!
5
Poznaj rynek. Jaka jest stawka dla pracowników o twoich umiejętnościach? Dowiedz się ile zarabiają pracownicy na podobnych do twojego stanowiskach. Jeśli otrzymujesz płacę zgodną z obowiązującą ceną rynkową, szef prawdopodobnie powie ci, że twoje żądania są nieuzasadnione.
6
Umów się na spotkanie. W wielu firmach szczególnie chaotyczny jest okres przedświąteczny. Nie próbuj w biegu „rzucić” propozycji podwyżki, bo tylko rozdrażnisz szefa, a prawdopodobieństwo sukcesu zmaleje. Umów się z pracodawcą na spotkanie (osobiście lub pisemnie). Preferowana pora to godziny poranne lub bezpośrednio po lunchu, zanim nie spiętrzą się różne zobowiązania mogące udaremnić spotkanie.
7
Zaplanuj przebieg spotkania. Powinieneś mieć dobrze opracowany plan spotkania. Nie marnuj czasu szefa przychodząc nieprzygotowany. Przygotuj mowę, którą chcesz wygłosić.
8
Zrelaksuj się. Wielu pracodawców jest bardzo pomocnych i nie unosi się gniewem, gdy prosi się ich o podwyżkę. Prowadź rozmowę z szacunkiem, ale bez strachu.
9
Zrezygnuj z wrogiego nastawienia. Nigdy nie przedstawiaj swojej prośby jako żądania lub groźby. Zamiast tego przyjmij pozytywną, przyjacielską postawę, która pokaże, jak bardzo lubisz swoją pracę
10
Przedstaw fakty. Przygotuj dokument, który prezentuje listę twoich najważniejszych dokonań. Podaj konkretne przykłady twojej pracy, wykraczające poza służbowe obowiązki. Porównaj stan przed i po wykonaniu zadań. Przedyskutuj kwestię wynagrodzeń innych pracowników, którzy mają ten sam zakres obowiązków. Opisz umiejętności, które są niezbędne dla firmy. Przedstaw, jakie cele, które mogą przysłużyć się firmie, chcesz osiągnąć w przyszłości.
11
Mów wprost. Miej określoną wysokość podwyżki, którą chcesz otrzymać. Bądź uczciwy: nie podawaj zbyt wysokiej kwoty myśląc, że będziesz się musiał targować. Nie wywlekaj kwestii osobistych (np. „Mój mąż właśnie stracił pracę” itp.). Lepszy skutek może przynieść powoływanie się na ogólnodostępne fakty, np. „Koszt życia zwiększył się o 10% w ciągu ostatniego roku”, „w tym miesiącu wzrosły ceny energii elektrycznej i gazu”. Jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie, miej przygotowane potwierdzenie dla twoich tez.
12
Skutek. Ponad połowa pracowników proszących o podwyżkę odnosi sukces. Bądź jednak przygotowany na różne reakcje twojego pracodawcy.
13
Bądź elastyczny. Jeśli szef odrzuci twoją prośbę zasłaniając się brakiem funduszy, zaproponuj alternatywę inną niż pieniężna. Sprawi to, że pracodawca poczuje, że ma wybór i może chętniej zaoferować dodatkowe ubezpieczenie, kilka gratisowych dni urlopu lub inny niepieniężny ekwiwalent.
14
Bądź wytrwały. Jeśli szef zareaguje krótkim: „Nie”, zaakceptuj jego zdanie i zapytaj o konkretne powody decyzji. Nie dyskutuj. Zapisz jego argumenty, obiecaj, że nad nimi popracujesz i powiedz, że doceniasz jego szczerość.
15
Podziękuj. Jeśli dostaniesz podwyżkę, wyraź swoją wdzięczność. W takiej chwili najczęściej pada szybkie i szczere „dziękuje bardzo”. Idź krok dalej. Jeszcze raz wymień twoje cele na przyszłość, zapewnij pracodawcę, że będziesz pracował ciężej niż do tej pory. Nawet jeśli nie uda ci się dostać podwyżki i tak podziękuj. Powiedz przełożonemu, że doceniasz jego szczerość, podziękuj, że znalazł dla ciebie czas i obiecaj, że postarasz się pracować bardziej intensywnie w przyszłym kwartale.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane