Ganglion (cysta galaretowata)

Jak leczyć ganglion?

ZdrowieZdrowie - specjalista Tipy.pl
Masz narośl w pobliżu nadgarstka lub stawów na palcach? Nie wpadaj w panikę - to prawdopodobnie tylko torbiel galaretowata znana także jako ganglion. Torbiel galaretowata to niewielka zmiana nierakowa wypełniona płynem. Najczęściej pojawia się wzdłuż stawów lub ścięgien rąk, zwłaszcza koło nadgarstków, czasami także w pobliżu stóp. Przyczyna powstawania torbieli nie jest dokładnie poznana, jednak wiadomo, że ma ona związek z nadmiernym obciążeniem stawów. Zwykle torbiel galaretowata jest zupełnie niegroźna czasem jednak może wywoływać ból. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak pozbyć się ganglionu.
1
Po pierwsze i najważniejsze - zanim przystąpisz do usunięcia ganglionu upewnij się, że jest to torbiel galaretowata, a nie jakaś poważniejsza zmiana nowotworowa. W celu zdiagnozowania zmiany udaj się do lekarza. Lekarz powinien zbadać zmianę, zlecić rentgen oraz ewentualne badanie USG. Jeżeli cysta powoduje u ciebie jakieś problemy podczas poruszania kończyną lub ostry ból, powiedz o tym lekarzowi.
2
Jeżeli torbiel znajduje się w miejscu niewidocznym i nie przeszkadza ci w żaden sposób, najlepiej jej nie ruszać. Jeżeli jednak znajduje się ona w miejscu widocznym lub przeszkadza ci bardzo, możesz ją przynajmniej zmniejszyć. Pomoże ci w tym noszenie na nadgarstku szyny lub klamry do unieruchomienia tego obszaru. Szyna zmniejsza obciążenie na dane miejsce odciążając nadgarstek. dzięki czemu cysta się zmniejsza.
3
Innym sposobem jest odessanie z wnętrza torbieli płynu. Zbieg ten wykonuje lekarz przy znieczuleniu miejscowym. Polega on na wbiciu strzykawki w cystę i odciągnięciu zalegającego wewnątrz płynu. Zabieg ten nie wymaga hospitalizacji i może być wykonany w gabinecie lekarskim. Jednak sposób ten ma pewien minus, mianowicie po kilku tygodniach ganglion często pojawia się ponownie.
4
Jest też metoda zwana "biblijną". Polega ona na uderzaniu ganglionu ciężką książką, np. biblią (stąd nazwa). Współcześni lekarze jednak niechętnie odnoszą się do tego sposobu, gdyż może on okazać się zupełnie nieskuteczny w niektórych wypadkach, a przysparza tylko bólu (jednak u wielu osób sposób ten się sprawdził - ganglion zniknął i się później nie pojawił).
5
Unikaj powtarzania stale tych samych ruchów. Ganglion często występuje u osób, które wykonują forsowne, powtarzające się ćwiczenia, problem może dotyczyć ciężarowców, tenisistów, wioślarzy, gimnastyków i muzyków. Spróbuj więc powstrzymać się od powtarzania stale tych samych ruchów ręki lub nogi w celu zmniejszenia bólu i wielkości cysty.
6
Cysta może zniknąć samoistnie, jedyne, co musisz zrobić to wykazać odrobinę cierpliwości. Udaj się do lekarza by potwierdził, że to tylko cysta, a potem zaczekaj miesiąc lub dwa, jeżeli cysta nie zniknie po tym czasie - możesz spróbować ją leczyć.
7
Cysta galaretowata - torbiel galaretowata, ganglion
Jeżeli torbiel bardzo boli i powoduje trudności poruszania kończyną możesz zdecydować się także na operację. Operacja wykonywana jest w trybie ambulatoryjnym, przy znieczuleniu miejscowym. Lekarz wykonuje nacięcie, usuwa torbiel oraz jej łodygę, czasami także odrobinę otaczających ją tkanek, zakłada szew i wykonuje opatrunek. Gdy przestanie działać znieczulenie, możesz zażyć paracetamol, by zmniejszyć ból.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

naciągnięty mięsień
stłuczone kolano
Skręcenie kostki

Podobne porady

Komentarze (78)

* Pola wymagane

era
14.03.2017
Mi chirurg wypisał receptę na jakieś coś w zastrzyku. Kupiłam to ( 7 zł) i ściągnął mi najpierw ze stawu galaretę a potem wstrzyknął to coś. Do dziś mam spokój.
Zioom
13.03.2017
Polecam metodę "biblijną", choć ja użyłem "Władcy Pierścieni" :)
Kingda
03.11.2016
Ja wczoraj zastosowalam metodę biblijną. Dwa razy... bo jeden nie podziałal.. nawet tak bardzo nie bolało jak się spodziewałam.. jednak nie pomogło do końca. Ganglion się zmniejszył trochę ale nie zniknął. Mam wrażenie że poprostu wszedł w staw - zmienił kształt a po jakimś czasie wyskoczy znów :( dodatkowo boli mnie teraz dłoń jak poruszam. Myślę że to chwilowe póki się znów nie ujawni w całości.. widziałam dużą ilość filmików gdzie metoda książkowa sprawdziła się. Mój stworek widocznie jest już za duży na te sztuczki..
Kaja
18.08.2016
Czytam to wszystko i nie dowierzam a przecież miałam to samo czyli ganglion,lekarz,wyciąganie,sterydy a potem to samo znowu odrosło i znowu lekarz i wyciąganie.W końcu trafiłam przypadkiem do neurologa bo miałam zawroty głowy i czułam się coraz gorzej.Powiedział mi abym zaczęła się suplementować bo mam niedobory wapnia i magnezu,stąd moj zły stan.Oczywiście zrobiłam tak jak poradził lekarz i wiecie co się stało?Ganglion po kilku tygodniach zmalał a potem zniknął a moje wszystkie dolegliwości zniknęły a było to pięć lat temu.Dzisiaj wiem że niedobory w organizmie dają przeróżne objawy i tak było właśnie ze mną,więc radzę zacząć od uzupełnienia niedoborów a jak to nie pomoże to pozostaje chirurg
Majka
17.08.2016
Syn miał z tyłu kolana, miał 2 razy usuwana maź strzykawką, ale się pojawiał. Więc 2 razy roztarłam spirytusem i przyłożyłam gazik wyjałowiony zmoczony spirytusem na noc i gulka zniknęła..Gdy ja miałam z przodu nogi pod kolanem, zaczęłam też smarować spirytusem i przykładać na noc, ale nie zmniejszał się, więc po tygodniu poszłam do chirurga, najpierw wziełam olfen ( bo to miałam), żeby mnie nie bolało. Lekarz wyciągnął strzykawką maź, nic nie bolało..Powiedział, że to zły pomysł z tym spirytusem ( ale synowi pomogło). Po zabiegu czułam pod opatrunkiem, jak coś napływa. Gdy zdjęłam, gulka była mniejsza, ale była. Więc znowu delikatnie masowałam, wciskałam ( troche też używałam spirytusu, a potem przerwałam) i tylko masowałam. Po kilku dniach robiło sie samo coraz mniejsze, siniak też zginął, po 2 tygodniach nic nie było.
Nina
16.08.2016
Nie mam pewności, że to co mnie dopadło to gangion , bo pojawiło mi się na stopie i nie na samym stawie. Kiedy to zauważyłam, było wielkości ziarna grochu, nie dawało się przesunąć, było bardzo twarde- byłam przekonana, że to narośl na kości. Bolało przy naciskaniu i poruszaniu stopą. Zrobiło się w bardzo krótkim czasie (mniej niż miesiąc) i powiększyło podrażnione przez noszenie buta. Kombinowałam co z tym zrobić i wybralam okłady z octu winnego. Przyłożyłam wacik zanurzony w occie winnym i po kilku godzinach po "narośli" nie było śladu. Pierwsza reakcja była niemal natychmiastowa. Guzek niknął w oczach. Dla pewności zastosowałam podobny okład jeszcze na noc. Pozdrawiam .
Graka
05.08.2016
a mnie we wtorek kładą z tym na oddział
lysart
23.05.2016
A ja mam tendencję do robienia się tego ustrojstwa. I co jakiś czas wychodzi na razie nie jest tak drastyczny jak na zdjęciach...napisałem, że co jakiś czas wychodzi bo przypadkowo go zgubiłem i teraz mam na to sposób. Otóż przypadkowo miałem powiercić trochę dziur w ścianach :). Zatem ja polecam wiertarkę z udarem, ścianę betonową i kilka minut wiercenia. Te mikrowstrząsy u mnie zlikwidowały ganglion o "wypukłości" 3-4 mm już 3 razy
Takken
19.05.2016
Sceptycznie podchodziłem do sposobu biblijnego ale to na prawdę działa! Miałem spory ganglion na nadgarstku z którym męczyłem się już kilkanaście miesięcy. Po każdorazowym ściąganiu u ortopedy ganglion odtwarzał się po kilku tygodniach. Pamiętam ostatni tekst lekarza - "Musi Pan się nauczyć z tym żyć".
Ja swój ganglion rozpracowałem małym silikonowym wałeczkiem do ciasta. Uderzałem do skutku, bolało jak cholera, ale w końcu pękł. Od tego czasu minęło już kilka miesięcy a po ganglionie ani śladu. Polecam :)
Ania
11.01.2016
No właśnie spróbowałam metody uderzeniowej :) ...chyba jest trochę lepiej:)