- Prawo Konsumenckie
- Postępowanie Przed Sądem
- Prawo Spadkowe
- Prawo Rodzinne
- Prawo Podatkowe
- Prawo Karne
- Prawo Pracy
- Inne Dziedziny Prawa
- Nauka
- Ściągi
- Au-Pair
- Szkolenia
- Studia Podyplomowe
- Przedszkola
- Szkoły Średnie
- Szkoły Wyższe
- Podstawówki i Gimnazja
- Polityka
- Religie
- Kultura
- Fundacje i Organizacje Charytatywne
- Zjawiska Paranormalne
- Pogrzeby
- Savoir-Vivre
- Legendy i Podania

Jak zmienić zameldowanie?
Alexis - specjalista Tipy.pl

Zameldowanie na pobyt czasowy.
Obowiązuje wówczas, gdy opuszczamy miejsce pobytu stałego, ale tylko na jakiś czas, np. na okres studiów lub wakacji.
Jeżeli wiemy, że czas naszego pobytu w danym miejscu przekroczy 3 doby, jesteśmy zobowiązani wraz z właścicielem lokalu udać się do urzędu gminy i ustnie dokonać zgłoszenia. Meldunek musi nastąpić najpóźniej przed upływem czwartej doby od dnia przybycia.
Obowiązek meldunku na pobyt czasowy nie dotyczy:
- wizyt u rodziny (do 30 dni)
- dzieci i ich opiekunów przebywających na koloniach (krótszych niż 30 dni)
- dzieci, które nie ukończyły 7. roku życia
Po dwóch miesiącach pobytu czasowego należy zameldować się na stałe. Od tej zasady są jednak wyjątki: odbywanie służby wojskowej, zatrudnienie poza miejscem pobytu stałego, przebywanie w danym miejscu ze względu na leczenie, kształcenie się, wypoczynek bądź sprawy rodzinne. W tych sytuacjach przyjmuje się, że zameldowanie utrzymuje charakter czasowy.
Zameldowanie na pobyt stały
Ma miejsce, gdy pod konkretnym adresem mieszkasz dłużej niż 3 miesiące i nie jest to żadna z sytuacji opisanych w punkcie poprzednim. Tylko pod jednym adresem możesz być zameldowany na stałe. Przed zameldowaniem na pobyt stały musisz się wpierw wymeldować z dotychczasowego miejsca zamieszkania. Wymeldowania dokonujesz wypełniając odpowiedni formularz urzędzie gminy. Musisz to zrobić najpóźniej w dniu wyjazdu. Otrzymasz zaświadczenie niezbędne do zameldowania się w nowym miejscu.
Żeby dokonać meldunku należy wypełnić odpowiedni formularz, dostępny w wydziale ewidencji urzędu gminy lub na jej stronie internetowej.
Do urzędu należy ze sobą zabrać:
- dowód osobisty
- skrócony odpis aktu urodzenia – dotyczy osób niepełnoletnich
- książeczkę wojskową – dotyczy mężczyzn do 50. roku życia
- akt notarialny, wyciąg z księgi wieczystej – dotyczy właścicieli nieruchomości lub lokalu własnościowego
- umowę najmu, decyzję przydziału lokalu – w przypadku mieszkań spółdzielczych lub najmu
- wymeldowanie z miejsca pobytu stałego (jeśli meldujemy się na stałe)
W przypadku meldunku na pobyt czasowy zostaniemy zapytani o czas pobytu w danym miejscu. Jeśli meldujemy się na pobyt stały, musimy podać adres poprzedniego miejsca stałego zameldowania.
Wskazówki
* Jeżeli nie jesteś właścicielem lokalu, w którym chcesz zameldować się na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące musisz przedstawić potwierdzenie swojego pobytu w lokalu dokonane przez właściciela. Najczęściej właściciel musi stawić się w urzędzie osobiście i złożyć wniosek o twoje zameldowanie, ewentualnie podpisać się na wniosku w domu.
* Wniosek o zmianę miejsca zameldowania można złożyć osobiście, za pośrednictwem członka rodziny, opiekuna ustawowego lub faktycznego, albo innej upoważnionej przez nas osoby.
Uwaga!
* W ciągu 14 dni od daty zameldowania musisz złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego.