zameldowanie, zmiana zameldowania, meldunek

Jak zmienić zameldowanie?
AlexisAlexis - specjalista Tipy.pl

Każdy obywatel naszego kraju podlega obowiązkowi meldunkowemu. W zależności od czasu, przez jaki zamieszkujemy dane miejsce, wyróżniamy dwa rodzaje meldunku: na pobyt stały lub czasowy.
1

Zameldowanie na pobyt czasowy.


Obowiązuje wówczas, gdy opuszczamy miejsce pobytu stałego, ale tylko na jakiś czas, np. na okres studiów lub wakacji.

2
Gdy przebywasz pod konkretnym adresem krócej niż 2 miesiące:

Jeżeli wiemy, że czas naszego pobytu w danym miejscu przekroczy 3 doby, jesteśmy zobowiązani wraz z właścicielem lokalu udać się do urzędu gminy i ustnie dokonać zgłoszenia. Meldunek musi nastąpić najpóźniej przed upływem czwartej doby od dnia przybycia.


Obowiązek meldunku na pobyt czasowy nie dotyczy:



  • wizyt u rodziny (do 30 dni)

  • dzieci i ich opiekunów przebywających na koloniach (krótszych niż 30 dni)

  • dzieci, które nie ukończyły 7. roku życia

3
Przypadki, w których pobyt czasowy może trwać dłużej niż 3 miesiące:

Po dwóch miesiącach pobytu czasowego należy zameldować się na stałe. Od tej zasady są jednak wyjątki: odbywanie służby wojskowej, zatrudnienie poza miejscem pobytu stałego, przebywanie w danym miejscu ze względu na leczenie, kształcenie się, wypoczynek bądź sprawy rodzinne. W tych sytuacjach przyjmuje się, że zameldowanie utrzymuje charakter czasowy.

4

Zameldowanie na pobyt stały


Ma miejsce, gdy pod konkretnym adresem mieszkasz dłużej niż 3 miesiące i nie jest to żadna z sytuacji opisanych w punkcie poprzednim. Tylko pod jednym adresem możesz być zameldowany na stałe. Przed zameldowaniem na pobyt stały musisz się wpierw wymeldować z dotychczasowego miejsca zamieszkania. Wymeldowania dokonujesz wypełniając odpowiedni formularz urzędzie gminy. Musisz to zrobić najpóźniej w dniu wyjazdu. Otrzymasz zaświadczenie niezbędne do zameldowania się w nowym miejscu.


5

Żeby dokonać meldunku należy wypełnić odpowiedni formularz, dostępny w wydziale ewidencji urzędu gminy lub na jej stronie internetowej.


Do urzędu należy ze sobą zabrać:



  • dowód osobisty

  • skrócony odpis aktu urodzenia – dotyczy osób niepełnoletnich

  • książeczkę wojskową – dotyczy mężczyzn do 50. roku życia

  • akt notarialny, wyciąg z księgi wieczystej – dotyczy właścicieli nieruchomości lub lokalu własnościowego

  •  umowę najmu, decyzję przydziału lokalu – w przypadku mieszkań spółdzielczych lub najmu 

  • wymeldowanie z miejsca pobytu stałego (jeśli meldujemy się na stałe)


W przypadku meldunku na pobyt czasowy zostaniemy zapytani o czas pobytu w danym miejscu. Jeśli meldujemy się na pobyt stały, musimy podać adres poprzedniego miejsca stałego zameldowania.

?

Wskazówki
* Jeżeli nie jesteś właścicielem lokalu, w którym chcesz zameldować się na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące musisz przedstawić potwierdzenie swojego pobytu w lokalu dokonane przez właściciela. Najczęściej właściciel musi stawić się w urzędzie osobiście i złożyć wniosek o twoje zameldowanie, ewentualnie podpisać się na wniosku w domu.
* Wniosek o zmianę miejsca zameldowania można złożyć osobiście, za pośrednictwem członka rodziny, opiekuna ustawowego lub faktycznego, albo innej upoważnionej przez nas osoby.

!

Uwaga!
* W ciągu 14 dni od daty zameldowania musisz złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

urzedas
05.02.2013
Informacja nie zupełnie aktualna. Nie ma już pobytów czasowych ponad 2 miesiące, są pobyty czasowe ponad 3 miesiące. Zameldować trzeba było się do 4 doby teraz mamy miesiąc od dnia zamieszkania. Ponadto brak jest informacji, że aby przemeldować się nie trzeba już iść do gminy miejsca które opuszczamy, meldując się w nowym miejscu gmina nowego pobytu dokona automatycznie wymeldowania z poprzedniej gminy. Polecam stronę http://www.msw.gov.pl/portal/pl/362/Obowiazek_meldunkowy.html
maja
31.01.2012
z mezem oraz dziecmi mieszkamy nad tesciową ze strychu zrobiliśmy mieszkanie włożyliśmy bardzo dużo pieniedzy ja z dziećmi natomiast nie jesteśmy tu zameldowani.Kilka krotnie prosiłam teżciową o meldunek ale ona nie ma zamiaru tego zrobić. Prosze o rade co mam zrobić i jakie są konsekwencje jeśli właścicielka nie ma zamiaru zameldową.pozdrawiam
kicia
08.01.2012
nie wiem co mam po kolei robić???wzięłam rozwód,teraz czekam na kredyt, muszę zmienić nazwiesko , meldunek,spisać akty notarialne o zakup nowego mieszkania, i notarialny ,że zostawiam to do tej pory wspólne byłemu mężowi.nowe dokumenty i wiele innych spraw o których nawet nie pamiętam!!!!!!POMÓZCIE !!!!!