przybieranie na wadze

Po jakich lekach można przytyć?

JudymJudym - specjalista Tipy.pl
przybieranie na wadze
1 z 9
Pilnujesz diety, regularnie ćwiczysz, prowadzisz zdrowy tryb życia. Dlaczego więc ciągle nie możesz schudnąć? Przyczyny wzrostu wagi poszukaj... w apteczce. Okazuje się, że 10-15% problemów ze wzrostem masy ciała jest związanych z zażywaniem określonych leków. Niektóre z nich wzmagają apetyt, inne spowalniają metabolizm, jeszcze inne prowadzą do zatrzymania w organizmie wody. Medykamenty na każdego działają jednak inaczej. U jednej osoby mogą doprowadzić do przybrania na wadze 7 kg, na inną terapia nie będzie mieć żadnego wpływu. Zapoznaj się z listą leków, które mogą być odpowiedzialne za twoje problemy z nadwagą. Pamiętaj, żeby nie odstawiać ich bez konsultacji z lekarzem!
1
leki, po których można przytyć - krok 1
Leki przeciwdepresyjne

  • Citalopram (Aurex, Cipramil, Citabax, Cital)
  • Fluoksetyna (Prozak, Andepin, Seronil, Fluxemed)
  • Fluwoksamina (Fevarin)
  • Mirtazapina (Mirtagen, Mirtor, Mirzaten, Remeron)
  • Paroksetyna (Arketis, ParoGen, Paroxetine Aurobindo, Paroxinor, Paxtin)
  • Sertralina (ApoSerta, Asentra, Asertin, Miravil, Zoloft)

Leki przeciwdepresyjne z grupy selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI) zwiększają ilość substancji chemicznych w mózgu, które odpowiadają za uczucie szczęścia. Część z nich kontroluje też apetyt oraz sposób, w jaki organizm spala kalorie. Dlatego zażywając antydepresanty możesz jeść dużo, a mimo to nie czuć się syta. W twoim organizmie może też dochodzić do nadmiernego odkładania się tłuszczu, nawet jeśli twoja dieta (ilość i rodzaj spożywanego pożywienia) nie zmieniły się. Efekt ten jest odczuwalny w szczególności przy długookresowym stosowaniu tego typu leków. Niektóre z nich mogą sprawić, że w ciągu roku przytyjesz nawet o 12 kg.

Pamiętaj jednak, że antydepresantów nie wolno odstawić bez konsultacji z lekarzem!
2
leki, po których można przytyć - krok 2
Leki normotymiczne (stabilizatory nastroju, normotyki)
  • Klozapina (Klozapol, Laponex)
  • Węglan litu (Lithium Carbonicum GSK)
  • Olanzapina (Egolanza, Olanzin, Ranofren, Zolafren)
  • Kwetiapina (Bonogren, Kefrenex, Ketilept, Pinexet)
  • Rysperydon (Orizon, Risperidon, Risperon, Speridan)

Tego typu leki pomagają w przypadku zaburzeń psychicznych, jak na przykład schizofrenia czy choroba afektywna dwubiegunowa. Zmieniają funkcjonowanie mózgu, jednocześnie wpływając na metabolizm i przybieranie na wadze. Stabilizatory nastroju pobudzają apetyt i utrzymują go na wysokim poziomie. Niektóre z nich mogą doprowadzić do wzrostu masy ciała nawet o 5 kg w ciągu 10 tygodni. Osoby, które przyjmują te leki stale, mogą przytyć jeszcze bardziej.
3
leki, po których można przytyć - krok 3
Leki na cukrzycę
  • Glimepiryd (Amaryl, Avaron, Diaril, Glibetic, GlimeHexal)
  • Glipizyd (Glibenese, Glipizide)
  • Insulina
  • Nateglinid (Starlix)
  • Pioglitazon (Pioglitazone)
  • Repaglinid (NovoNorm)

Leki przeciwcukrzycowe kontrolują poziom cukru we krwi na różne sposoby. Jedne zwiększają wrażliwość na insulinę, inne wpływają na zwiększenie jej wydzielania przed lub po posiłku. Normalnym jest przybranie na wadze na początku terapii, gdy organizm dopiero przyzwyczaja się do leku. Jednak niektóre z leków starszej generacji mogą prowadzić do nadmiernego rozrostu tkanki tłuszczowej. Jest to szczególnie frustrujące dla osób chorujących na cukrzycę typu 2, które i tak zmagają się z nadwagą.

Nie odstawiaj żadnego leku samodzielnie. Porozmawiaj z lekarzem o zastąpieniu go zamiennikiem nie mającym wpływu na wzrost masy ciała.
4
leki, po których można przytyć - krok 4
Kortykosteroidy
  • Metyloprednizolon (Medrol, Meprelon, Metypred)
  • Prednizolon (Encortolon)
  • Prednizon (Encorton)

Kortykosteroidy zmniejszają ból i stan zapalny. Występują w postaci kremów i maści na skórę, sprayów i tabletek. Ponieważ wpływają na metabolizm, stosowanie ich przez dłuższy czas może zwiększać apetyt i prowadzić do nadmiernego odkładania się tłuszczu, szczególnie w okolicy brzucha.
5
leki, po których można przytyć - krok 5
Leki przeciw padaczce i migrenie
  • Amitryptylina (Amitriptylinum)
  • Kwas walproinowy (Convulex)

Leki zapobiegające atakom migreny i padaczki wpływają na hormony kontrolujące apetyt, przez co zaburzają uczucie sytości. Medykamenty zwiększają apetyt, zmniejszają metabolizm i prowadzą do zatrzymania wody w organizmie. Jedno z badań wykazało nawet, że osoby przyjmujące preparaty zawierające kwas walrpoinowy mają częstsze zachcianki na fast-foody.
6
leki, po których można przytyć - krok 6
Beta-blokery (leki na serce)
  • Acebutolol (Sectral)
  • Atenolol (Atenolol Sanofi)
  • Metoprolol/winian metroprololu (Betaloc, Metocard, Metoprolol, Selmet)
  • Propranolol (Propranolol WZF)

Beta-blokery odciążają serce zmniejszając tętno i obniżając ciśnienie krwi. Jeśli jednocześnie uprawiasz aktywność fizyczną, na skutek stosowania tego typu medykamentów nie będzie ona tak efektywna (spalisz mniej kalorii). Leki te mogą również wywoływać uczucie zmęczenia, przez co pacjenci często nie mają siły na ruch i przybierają na wadze.
7
leki, po których można przytyć - krok 7
Leki przeciwalergiczne
  • Cetyryzyna (Allertec, Amertil, Zyrtec)
  • Feksofenadyna (Allegra, Fexofast, Telfexo)
  • Loratadyna (Claritine, Aleric Lora, Flonidan, Loratan)

Leki przeciwalergiczne dostępne zazwyczaj bez recepty blokują działanie histaminy – substancji, która jest odpowiedzialna za wiele reakcji alergicznych. Może to jednak prowadzić do przybierania na wadze.
8
leki, po których można przytyć - krok 8
UWAGA

Pamiętaj, że żadnego z tych leków nie można odstawiać, ani zmieniać samodzielnie! Obowiązkowo skonsultuj się z lekarzem i poproś, by przepisał ci zamiennik nie powodujący przybierania na wadze.
Strona 1 z 9

Powiązane porady

indyk
kobieta
detoks owocowy

Podobne porady

Komentarze (8)

* Pola wymagane

eska
05.06.2015
To już wiem dlaczego wyglądam jakby mnie szerszeń ugryzł.
wiola
05.06.2015
Guzik prawda.Prozac hamuje apetyt.Miałam kiedyś problem z jadłowstrętem,leczyli mnie tym,apetyt zamiast wracać zniknął zupełnie i dopiero jakiś mądrzejszy lekarz kazał mi to odstawić.
Lilith
05.06.2015
Kwetapina - 15kg w 3mce. 3 lata nie mogłam zrzucić, totalnie rozwalony metabolizm.
Marcjanna
05.06.2015
ja zażywam leki na depresje i schizofrenię, przy rygorystycznej diecie i ruchu schudłam 14kg, a teraz znów utyłam 10kg, a mam tylko jeden posiłek dziennie, niestety coś kosztem czegoś
edzio
05.06.2015
co za bzdura, propranolol i tycie buahhaaaaa ,ciekawe jak. jak po tym sie nie chce jesc własnie bo człowiek jest tak skołowany ze brak mu sił podniesc cokolwiek
madi444
05.06.2015
po tisercinie mozna przytyc tak samo jak po wypiciu kilku piw dziennie
megi
05.06.2015
po wszystkich lekach psychotropowych mówie to na własnym przykładzie jak i po wypiciu kilku piw dziennie na przykładzie mojego wuja....
madi444
05.06.2015
mozna przytyc po wypiciu kilku piw dziennie niekoniecznie po jakichs lekach