alkohol

12 faktów i mitów na temat alkoholu

JudymJudym - specjalista Tipy.pl
alkohol
1 z 13
Uważasz, że im starsze wino, tym lepsze? Myślisz, że mieszając alkohol z napojem energetycznym upijesz się szybciej? Od lat wtłaczają ci do głowy, że najpierw powinno się pić piwo, a dopiero później cięższe alkohole? Sprawdź, które z tych stwierdzeń możesz włożyć między bajki. Poniżej znajdziesz najczęstsze fakty i mity na temat alkoholu. Niektóre są naprawdę zaskakujące!
1
fakty i mity o alkoholu - krok 1
Mieszanie alkoholu z napojami energetycznymi sprawi, że upijesz się szybciej

Połączenie działania alkoholu z pobudzającymi właściwościami tauryny i kofeiny łatwo pomylić z wyższym stanem upojenia. Jednak w rzeczywistości napoje energetyczne nie zwiększają wpływu alkoholu na organizm, a jedynie maskują oznaki upojenia alkoholowego, które są dla wielu osób sygnałem, że należy przestać pić. Osoby takie myślą, że mogą więcej, niż w rzeczywistości, co sprawia, kontynuują picie alkoholu, co wywołuje skutki uboczne w postaci olbrzymiego kaca następnego dnia.

FAKT:
Napoje energetyczne zaburzają percepcję tego, ile naprawdę wypiliśmy, ale nie przyczyniają się do tego, że upijamy się szybciej. Jeden wyjątek – dodanie do alkoholu wody gazowanej może rzeczywiście zwiększyć poziom upojenia alkoholowego (powodem jest tutaj brak cukru, a nie zawartość kofeiny czy tauryny). Nie wiń więc Red Bulla za swojego kaca, ale lepiej nie dodawaj go do drinków, żeby uchronić się od zatrucia zbyt duża ilością alkoholu lub kofeiny.
2
fakty i mity o alkoholu - krok 2
Jeśli nie chcesz mieć kaca, pij najpierw piwo, a potem cięższe alkohole

Powszechnie panuje pogląd, że piwo to lekki alkohol i nie można się nim upić tak szybko jak wódką. Za to wypicie po kilku piwach cięższego alkoholu na pewno skończy się kolorową serią w toalecie. Rozwiązaniem ma być tzw. „schodzenie w dół”, czyli zaczynanie od mocnych i ciężkich trunków, a kończenie na piwie. Myślisz, że to dobre podejście? Nie za bardzo...

FAKT:
Ilość spożytego alkoholu ma większe znaczenie, niż jego rodzaj i kolejność. Wypicie zbyt dużej ilości alkoholu w zbyt krótkim czasie skończy się źle niezależnie od tego, czy będzie to wino, piwo czy whisky. Nie ma znaczenia co pijesz, ani w jakiej kolejności, ale tempo w jakim to robisz.
3
fakty i mity o alkoholu - krok 3
Ciemniejszy alkohol zawsze jest zdrowszy

Ciemne piwo i wino mają z reguły więcej przeciwutleniaczy, niż ich jasne odpowiedniki (ciemniejszy odcień to oznaka większej zawartości flawonoidów w piwie lub polifenoli w winie). Spora część osób wychodzi więc z założenia, że trunki te znacznie korzystniej wpływają na zdrowie, niż ich jasne odpowiedniki.

FAKTY:
Ciemne alkohole rzeczywiście zawierają więcej przeciwutleniaczy, ale w ich składzie znajdziesz też zwiększoną ilość toksycznych substancji powstałych w procesie fermentacji, które mogą nasilić objawy kaca. Są one obecne w ciemnym piwie, czerwonym winie, whisky, złotej tequili i w zasadzie w każdym alkoholu o ciemniejszej barwie. Jeśli więc następnego dnia rano chcesz się czuć jak nowo narodzony, ogranicz ilość wypitych drinków lub zastąp je jaśniejszymi odpowiednikami.
4
fakty i mity o alkoholu - krok 4
Im starsze wino, tym lepsze

Rok butelkowania to najważniejszy parametr wina. Starsze wina mają bogatszy smak, kosztują więcej i są lepszej jakości. Dlatego warto, żeby nasze zapasy poleżakowały trochę, zanim je otworzymy. Prawda czy fałsz?

FAKTY:
Wszystko zależy od gatunku wina. Niektóre powinny być spożyte w przeciągu roku od wyprodukowania i nie ma co liczyć na to, że zyskają na smaku z czasem. Inne zaś przeznaczone są do tego, by trzymać je w piwniczce, a z każdym kolejnym rokiem stają się coraz lepsze. Niestety żadne wino, które przekroczyło swoją datę przydatności do spożycia nie zamieni się nagle w szlachetny trunek. Co więcej, ilość zawartych w nim przeciwutleniaczy prawdopodobnie zmniejszy się z czasem.
5
fakty i mity o alkoholu - krok 5
Ciemne piwo zawiera więcej alkoholu, niż jasne

Ciemne piwa (ale, porter) zdają się być bardziej gęste, bogate w smaku i bardziej kaloryczne, niż ich jasne odpowiedniki. Wiele osób uważa też, że zawierają więcej alkoholu.

FAKTY:
Barwa piwa nie jest wyznacznikiem jego kaloryczności. Kolor trunku ma związek z tym, z czego zostało wyprodukowane. Niektóre ciemne piwa (np. typu stout) są w rzeczywistości mniej kaloryczne i słabsze, niż ich jasne odpowiedniki. Jeśli chcesz poznać prawdę odnośnie wartości kalorycznej i zawartości alkoholu w twoim ulubionym piwie, sprawdź dana zawarte na jego etykiecie.
6
fakty i mity o alkoholu - krok 6
Piwo pomaga wrócić do formy po treningu

Niektóre z badań dowodzą, że piwo pozwala nawodnić wycieńczony treningiem organizm lepiej, niż woda. Sprzyjać temu mają trzy czynniki. Po pierwsze, piwo zawiera korzystne dla zdrowia witaminy i minerały, których próżno szukać w wodzie. Po drugie, napoje gazowane lepiej gaszą pragnienie. Po trzecie, zawarte w piwie węglowodany szybko uzupełniają zapasy energii.

FAKTY:
We wspomnianym powyżej badaniu zaobserwowano wyłącznie niewielką przewagę na korzyść piwa. Napoje izotoniczne zawierające cukier, sód i potas nawodnią organizm jeszcze skuteczniej, nie narażając go przy okazji na skutki uboczne. Alkohol niekorzystnie wpływa na wątrobę i nadnercza sprawiając, że tlen jest szybciej uwalniany z krwiobiegu, co hamuje transport enzymów trawiennych i składników odżywczych do poszczególnych partii ciała. Skutkiem jest spowolniony rozrost i regeneracja mięśni oraz zaburzony metabolizm.
7
fakty i mity o alkoholu - krok 7
Zwymiotowanie pomaga wytrzeźwieć i zapobiega kacowi

Teoretycznie zwymiotowanie alkoholu, który nie został strawiony zapobiega jego wchłonięciu do krwiobiegu i powinno uwolnić nas od „syndromu dnia następnego”.

FAKTY:
Absorpcja alkoholu do krwiobiegu rozpoczyna się niemal natychmiast po jego spożyciu. Zwymiotowanie (prawdopodobnie niedużej) jego części nie zrobi szczególnej różnicy. Jeśli jesteś na tym etapie upojenia alkoholowego, stężenie alkoholu w twojej krwi jest tak duże, że raczej nie uciekniesz przed kacem.
8
fakty i mity o alkoholu - krok 8
Zażycie aspiryny lub ibuprofenu przed imprezą może zapobiec późniejszemu kacowi

Ciekawa logika: zażyć tabletkę dziś, by czuć się dobrze jutro. O ile mówi się, że lepiej zapobiegać niż leczyć, to podejście raczej nie przyniesie spodziewanych skutków.

FAKTY:
Zażywanie środków przeciwbólowych zanim pojawi się ból jest równie bezsensowne jak stosowanie ich na kaca, którego spodziewamy się za kilkanaście godzin. Leki działają przez krótki czas, nie można się zatem spodziewać, że będą skuteczne na następny dzień od ich spożycia. Ostrzeżenie: pod żadnym pozorem nie zażywaj aspiryny ani ibuprofenu, gdy wciąż pijesz alkohol. Leki mogą osadzić się na ścianach żołądka, a w połączeniu z substancjami zawartymi w alkoholu doprowadzić do stanu zapalnego lub nawet uszkodzenia wątroby. Jedyne sensowne rozwiązanie to zażycie tych leków następnego dnia, by uwolnić się od objawów kaca.
9
fakty i mity o alkoholu - krok 9
Zjedzenie czegoś przed pójściem spać zmniejszy porannego kaca

Wielu z nas ma zwyczaju pielgrzymki w środku nocy do baru z zapiekankami, kebabem lub pizzą. Jednak te tłuste, kaloryczne przekąski nie zdziałają nic, prócz zaspokojenia twojego wilczego apetytu. Nie pomogą ci szybciej wytrzeźwieć, ani nie zmniejszą kaca, który czeka cię rano.

FAKTY:
Alkohol jest w twojej krwi na długo przed tym, zanim pizza trafi do żołądka. Tłuste jedzenie nie pomoże też obciążonej alkoholem wątrobie. Mało tego, połączenie tłustych dań z alkoholem może skutkować refluksem żołądkowym, który dodatkowo uprzykrzy ci życie następnego dnia. Jeśli chcesz spowolnić wchłanianie alkoholu, zjedz coś ZANIM zaczniesz pić.
10
fakty i mity o alkoholu - krok 10
Alkohol zabija szare komórki

Nietrudno wyciągnąć taki wniosek patrząc na zachowanie delikwentów, którzy - kolokwialnie mówiąc - mają zdrowo „w czubie”. Nie obawiaj się jednak. Impreza od czasu do czasu nie uszkodzi twojego mózgu.

FAKTY:
Alkohol spowalnia procesy myślowe, ale nie prowadzi do uszkodzenia mózgu. Niszczy za to dendryty – elementy neuronów, które przekazują sygnały elektryczne z mózgu do pozostałych części organizmu. Skutkuje to zaburzeniami komunikacji i równowagi. Efekt nie jest jednak trwały i ustępuje, gdy wytrzeźwiejesz. Należy jednak pamiętać, że ciągłe nadużywanie alkoholu, często powiązane z niedostarczaniem do organizmu odpowiedniej ilości składników odżywczych, może prowadzić do zaburzeń pamięci i upośledzonej koordynacji ruchowej.
11
fakty i mity o alkoholu - krok 11
Kawa i zimny prysznic pomogą ci wytrzeźwieć

Dużo osób myśli, że ta terapia wstrząsowo-pobudzająca pozwoli im pozbyć się senności i zredukować skutki uboczne działania alkoholu. Prawda jest jednak taka, że złagodzi ona jedynie objawy, a nie przyczynę – zmęczenie organizmu wywołane imprezowaniem do późna.

FAKTY:
Wątroba jest w stanie zmetabolizować średnio jednego drinka (tj. 45 ml ciężkiego alkoholu, 150 ml wina lub 360 ml piwa) na godzinę. Poranna kawa i zimny prysznic mogą zadziałać pobudzająco, ale nie przyspieszą pracy wątroby. Czas to w tym przypadku jedyne lekarstwo.
12
fakty i mity o alkoholu - krok 12
Spożycie obfitego posiłku przed imprezą sprawi, że się nie upijesz

I tak, i nie. Posiłek przed imprezą może spowolnić wchłanianie alkoholu, ale nie ochroni cię przed upiciem się. Na to masz wpływ tylko ty sam, decydując ile alkoholu postanowisz wypić.

FAKTY:
Alkohol zaczyna być wchłaniany w żołądku i jelicie cienkim, więc jeśli jest w nich dużo pożywienia, proces ten trwa dłużej. Opóźnia to wystąpienie stanu upojenia, ale nie zapobiega mu całkowicie. Prędzej czy później jedzenie zostanie strawione, a absorpcja alkoholu powróci do normy. Spożywanie alkoholu na pusty żołądek nigdy nie jest dobrym pomysłem, ale posiłek przed imprezą nie może być wymówką do ostrego picia. Umiar to klucz do sukcesu.
Strona 1 z 13

Powiązane porady

Kobieta pijąca absynt
malibu
Klasyczne Martini

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

beat
19.06.2015
tak wiem co łaczy napój energetyczny z alkoholem bo ja piłem pije i bede pił
pół-na-pół
19.06.2015
Część z tych "faktów" to banały, część to półprawdy ale ze dwie "złote myśli" się udało autorowi wnieść do wyliczanki.
O jacie!
19.06.2015
Tylu bredni co w tym pseudoartykule to jeszcze chyba nigdy nie widziałem. Totalne dyletanctwo i uliczne mądrości "z pupy".